17 Kasım 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

17 Kasım 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

No.1892—207 SERVETİFÜNUN 389 Yeni Amerika reisicumhuru Roosevelt Amerika reisicamhuru intihabatı neticelendi. Bu münasebetle aylardan beri devam etmekte olan propaganda nihayet buldu. Gerek cumhu- riyet fırkasinın mamzedi M. Hoover ve gerekse demokratların namzedi olan M. Roosevelt Ame- rika dahilinde yaptıkları intihap seyahatlerin- den dönmüşlerdir. Şimdiye kadar bütün ame- rika halkının zihinlerinde bir istifham çörek- lenmişti : — Acaba? Evet herkes bunu sevelt içki düşmanı olmadığından köylü ve çift- çilere himayeyi vadetmişti. Bu hal onuu kazan- masında bilhassa âmil olmuştur. Demokrat fırkasının namzedi M. Rooseveltin kazanacağı evvelceden tahmin ediliyordu. Fakat bu kadar büyük bir ekseriyetle intihap edilece- gini hiç kimse ümit etmiyordu. Bu vaziyet Amerikada iktisadi bülhranın halk arasında ne kadar derin izler bıraktığını göstermektedir. Buhrandan çok müteessir olan Amerikalılar, demokrat fırkasının va- merak ediyordu, Acaba yeni reisıcumhur kim olacak | Şimdiye kadar yapı- lan intihaplarda ekse- riyetie sumlyriyetciler kazâğirisilardır o 1896 danberi yapılan intihap- lar şu neticeleri ver- miştir. i 1896 intihabında cum huriyetpetver Mac Kin- ley'de Demokrat Brya- na galip gelmişti. 1900 de yapılan intihapta Mac Kinley gene aynı rakib- galebe çalmıştı. 1904 de cumhuriyet” perver Roosevelt, de- mokrat Parkere, 1908 de cumhuriyetperver Taft demokrat Bravuna galebe çalmıştı. Cumhuriyetçiler 1912 de intihabı kaybet- mişlerdir. Bu intihapta demokrat fırkasının nam- zedi M. Wilson, cumhuriyetçilerin namzedi M. Roosevelte galip gelmişti. 1916 da gene Wilson cumhuriyetçilerin namzedi Hughese galip gel- miştir. Fakat bu tarihten sonra gene cumhuri- yetçiler kazanımağa başlamişlardır. 1920 de Harding, demokrat Coxa, 1924 te cumhuriyetçi, Coolidge demokrat Davise, 1926 de cumhuriyetçi Hoover demokrat Smithe galebe çalmışlardı. Bu seneki intihapta ise demokratlar cumhus riyetçilere galebe etmiş bulunuyorlar. M. Roo- M. Roosevelt Trende propaganda nutuklarından birini söylerken. , rat fırkası itleri karşısında bir de- fada bu fırkayı tecrübe etmek için M. Roose- velte rey vermişlerdir. Yeni reisicumhur martta işe başlıyacaktır. O zamana kadar &u günkü vaziyet devam edecektir. Fakat mart- tan sonra Amerikanın dahili ve harici vaziye- tinde bir çok değişik- likler vukua gelecektir. Amerikada iktidar mevkiine geçen her fırka, diğer fırkaya mensup bütün yüksek memurları, sefirleri de- giştirir. Bu sebeple me- murlar ve sefirler arasında büyük tebeddüller olacaktır, Bundan başka amerikada içki yasağının ha- fifletilmesi için teşebbüste bulunacaktır. Demok- intihabat oeshasında bira gidi hafif ispirto içkilerin vapılıp satılmasını müsaade edilmesine taraftar olmuştu. Şimdi bunu temine çalışacaktır. Gelen haberlere göre M, Hoover pek yakında siyasi hayattan çekilecektir. İL