21 Aralık 1933 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 20

21 Aralık 1933 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 20

| 64 SERVETİFÜNUN No.1948—263 HAFTANIN SİYASETİ | MH. Herrol'nun Gazı fiz. hakkındakı görüş ve duyuşları: Geçenlerde şehrimizi teşrif eden eski Fransız Başvekili M. Herriot Gazi'miz ve Türkiye'miz hakkında Fransa'da bir kouferans vermiştir. Salon, Fransa'nın birçok ilim adam- ları ve büyüklerile doluydu. Bu büyük siyasi mütefekkir, daha kür- siye çıktığında şiddetli alkışlarla karşılaşmıştır. M. Herriot Türkiye- mizin idari inkılâbından Türk san'- atından, Türk teşkilâtı esasiyesin- den, uzun uzadıya bahsettikten son- ra Gazi'miz hakkında demiştir ki: «Size bu esaslı izahatı vermek- ten maksadım, genç Türkiye ve onun Reisi olan Büyük Dahi hak- kındaki yanlız fikirleri tashih et- mektir. Bazı kimseler tarafından Gazi nin diktatör olduğu Türkiye'nin diktntörlük ile idare edildiği söy- lendi. Her vakit doğruyu yazmıyan me de böyle yazdı. Sizi te- min ederim ki bu yanlıştır, doğru değildir. Türkiye Cumhriyeti, kanu- ni bir Cumhuriyettir. Orada hiçbir zaman aş yoktur. Hürri- yet, kanun Şurası rin ki Gazi'nin bu büyük şefin arzusu, herkes ta- rafindan tahakkuk ettirilir. Onun bir dediği iki olmaz. Fakat bu, o- nun diktatörlüğünden değildir. Bu, Gazi'nin Türk milletinin ruhunda yarattığı sevgi, yarattığı itimat yü- zündendir. M. Hemiot * Büyük Reisimiz Gazi Hz, Herkes, bilir ki Gazi, en iyiyi, en doğruyu düşünür. Herkes bilir ki, o Büyük Reis yalnız memleke- tinin menfaatini düşünür, İnkılâp- lam yaratan, memleketi kurtaran, memlekete şan şeref veren Gazi kurduğu, yarattığı Vem an- cak koruyucusudur. Milletin hâki- miyetini ferdin meli temin den yaratıcı, bunların hilğfına ha- reket etmez.: Cemiyeti Akvam meselesi ne olacak? Cemiyeti Akvam ortalıkta mü- him bir mesele halini aldı. Her te- rafta sleyhterlar çoğaldı. Fransa matbuatı Cemiyeti Akvam için çid- detli makaleler neşrediyor. Bilhas- sa Maten güzetesi Stephane Lau- zane imzası ve Frans'ın başkaları tarafından sürüklenmesi ser levhası ile neşrettiği bir baş makalede Fransa'nın boş kaidelere ve misak- lara aldanarak yaptığı fedakârlık- ları saymakta ve sonra da şunları yazmaktadır : «Başkalarına bağlanarak poe lenmek siyaşetinin sonu başkaları nın eteğine asılmaktan ibaret kak. maz; insana ölüyü de sürükletti- rirler. miyeti Akvamın bugünkü va siyeti farihin kaydeylediği en ber- bat bir iflâs ve ademi muvaffakı- yet vaziyetidir. Cemiyeti Akvam harbi ik Halbuki men edemediğini birçok misallerle gör- Cemiyeti Akvam üç sene uğra- şarak cihan iktısat koferansını top- lamıştı. Bu koferans acınacak bir halde iflâzetti, ği Beş sene çalışarak terki teslihat konferansını toplamıştı. Şimdi bu konferans ta feci bir surette çök- mektedir. Demiyeti Akvamda bu gün dört büyük devlet bulunu- yor. Diger on sekiz devlet te Ce- miyeti Akvama karşı tashütlerini ifa etmemişlerdir. Cemiyeti Ak'a- mın himayesi ve kefaleti ultında beynelmilel üç istikraz verilmişti. Şimdi bunların faizi alınamıyor. Cemiyeti Akvamın yıkılmakta olan binası içinde büyük bir kırtasıyeci eyet hâlâ dosyaları tanzimle meş- guldür. Fransa hâlâ bu ee yapış- mış duruyor. Fransa mukadderatı- nı, saadetini, cihan e hâlâ bu biruh ce: in canlanmasından bekliyor. Hislerimiz felce mi uğ- radı * Yoksa ruhsuz muyuz! Devletin idaresi başında bulu- nanlar sağır hatiplerdir. Herhalde mezaristana giden bu yolu takip bahsında milletin desöyliyecek sözu vardır. Millet — ki on “—. asırlık bir mevcudiyet ve terrllu den sonra kendi başına s0z söyliye cek ve hüküm verecek bir gelmiştir. Ne istediklerini, nerey gittiklerini, milleti nereye sürükle- diklerini bilmiyeu vaşilerin deste- ğine ihtiyacı yoktor.» Havana'da kanlı nümayişler oldu! An u Ajansının verdiği en son a göre Havana'da hal- kın «<Elpais» gazetesine hücum ede- ceğini haber alan hükümet bu ga- zete binası etrafında hususi tedbir- ler aldırmıştır. Saat 17 ye doğru gazete maki- neye verildiği sırada halk hücum etmiş ve alınan tedbirlere rağmen gazete binasına girmişlerdir. Gaz:te binasına benzin dökülmüş ve ateş verilmiştir. Zarar 200.000 dolar tah- min ediliyor. Halk aynı zamanda (Diavro Marina) gazetesinede hücum etmiş isede muvaffak olamamıştır. Hükü- met iş kanunu eleyhindeki — hürleri yasak etmiştir. Askeri mi reseler şehrin sükünunu temin mektedir. AHMET İHSAN Matbaası Lioited