27 Şubat 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

27 Şubat 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

No. 40ğ7—iT71 danın simasını günün parlak ziyasında görmüştü. Yüzünün bir tarafındaki düzgünlük bozulmuş, sanki bu, gözyaşlariyle bozulan hatların ölü sa- rılığını meydana çıkarmak için kalkmış perde gibi bir hal almıştı. Çehrenin diğer tarafı ise, sun'i tazeliğini muhafaza ediyor; kırmız ve mü- tebessim dudakların üzerindeki burnunun bir kanadı hayatı teneffüs ederken, diğeri de bir balmumu renginde solmuş bir çiçek yaprağı gibi iğiliyordu. Bu bozulmuş çehre genç adama derin bir merhamet hissi vermişti. Kendi kendine söyler gibi, ağır bir sesle: — Ben de bedbahtım, diyordu. Alışılıyor.. Az bir zaman sonra, artık ızdırap hissedilmiyor. Bunun bir teselli olup omadığını bilmiyorum ama, bakikat şudur ki, zaman hatıraları silip geçiyor; daima kurtuluş bekleniyor. Kadın bağrıyordu : — Kalınız... Ben sizi ancak bir parçacık anlıyabildim.. Daha isminizi bile bilmiyorum. Fakat öyle hissediyorum ki, siz bana iyilik et- mek istiyorsunuz. Kıymetsizliğime rağmen beni istihfafla karşılamıyorsunuz. Mur, henüz sokağa çıkabilmişti ki, kadının sesi onu takip ediyordu : — Tekrar geleceğiniz vadediniz. Başını iğmiş ve çabucak uzaklaştıktan sonra, kan lekeleri bulmaktan korkuyormuş gibi, giz- lice ellerini muayene etmişti. Acaba katil kimdi? IV Antonin Mur, önce halkı boşalmış olan sessiz mahallelerden başlıyarak bütün Parisi dolaştı. Geniş caddelerde hiç bir hareket görül- müyor; her gördüğü şey için, pek okadar eski bir hatıra olmıyan ve sergüzeştinin başlangıcını teşkil eden Sen Jermen taraçasından atlayışı ona rüya tesiri yapıyordu. Okadar şaşkın ve oka- dar benliğini kaybetmiş bir vaziyetteydi ki, neriye gittiğini ne yapacağını bilmiyor; yalnız kendisini ileri fırlatan garip bir iradenin tesiri altında bulunuyordu. Kendisini sıztığını hisset- tiği karanlık ve meeçlini tehlike hal ve vaziye- tini değiştirmişti. Acabâ Nikolay Melikovun katili yakın bir yere mi saklanmıştı? Bu fikir Mur için bir kanaat haline geliyor; günkü kay- gusuz firarinin, kaçtnağı düşünmenteşi dolayı- siyle, civardaki boş otellerden birinin koltukla- rına yan gelip oturması veyahut bazı urküdaş- lariyle bir masa başına geçmesi ihtimal önhülinde UYANIŞ 223 bulunuyordu. Mur, o Ane Eudür, bizzat kendi- sinin firari rolü oynadığını İüiirliyarak her sokağın başında takip edilip edildiriiğine kani olmak için daima geriye bakıyordu. Nelret etti” gi eski patronlarının yüzlerindeki hatları hatir- latan bu maktul Bakülü alamın onlardan biri olmadığını biliyordu, Lâkin bu çehre benzeyişi neden ileri geliyordu? Katlen kardeşler Viyanıya gelmek için Mo- ravyadan çıkmışlar; bir takım entrika ve dala- verelerle mühim bir servet ve kuvvet kazanmış- lardı. Bunlarla maktul Rus pekülâtörü arasında ne gibi bir münasebet olabilirdi?. Kendisine Lorettanın gözlerini andıran bir bakışla bakan Nikolay Melizewün kızı niçin bu kadar nazarıdikkatini eslhöthiş ve bir alâka uyandırmıştı ?. Tatyana kordelâlarla sarılmış bir vaziyette ve bütün dünyayı yıkan, harabeden hadiseler- den büsbütün haberi olmaksızın çok uzaktan gel- miş; o korkunç felâket ve tehlikeler arasından dünyanın bütün sıkıntılarını görmeden geçmiş; çehresinin bir tarafı bebek maskesini andıran diğer tarafı ise acı bir hakikati söyliyen val- desinin kıskanç bir ihtimamiyle yetişmişti, Bu kadındaki maske nerede bitiyor ve hakikat ne- reden başlıyordu? Kocasının ölümünde bir suçu veyahut bir ilişiği varmıydı ? Tatyanayı hapis mi ediliyordu? Garip terbiye metoduyla ne yapmak istiyordu? Bir takım güzellik ö'etleriyle kızının güzel gençliğini işkenceye sokarak loş bir oda içinde yaşatmasıyla saadeti için ım içalışıyordu? Mur, bir deliler evine veyahut bir haydut yatağına mı düştüğünü düşünüyordu; sonra Tat- yananin berrak, masum ve saf bakışları hayalinde canlanıyordu. Bütün bu esrara nasıl nüfuz etmeliydi?, Yürümek ona biraz sükünet vermişti, Etra- fındaki mahallelerde gene harekt görülüyor; insan şellâlesi günün bütün kaynaşmasından sonra sokaklarda ve meydanlarda belirimeğe baş- liyordu. Mur, Notr - Damdan Bastil meydanına kadar yalnız başına yürümüş; sonra İsüyük bulvagı geçmiş; ve nihayet akşım Wlüiağa başlarken Monmartrın damlarının özttüğü #ikaklarım birine dalmıştı. Taraçalı küçük bir İvlcümla görünce içeri girdi. Lokantacı ve Liz isimli kizi - her haldebir mektepli olacak - müşterilere İtizmet ediyorlard