12 Mart 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

12 Mart 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

252 UYANIŞ 7 VE a ; No. 2064—319 İngilterenin Eski ve Yeni Kralları- na Ait Hatıralar, Fıkralar... V Sinemanın haftalık jurnalında be- şinci Corcun cenaze merasimini seyrettinizse, tabutu taşıyan araba- nın arkası sıra beyaz bir atın yü- rüdüğünü de görmüşsünüzdür. Bu at, ölen Kralın çok sevdiği bir at- tr. Kral onu sevdiği gibi, at da ona karşı âdeta bir sevgi beslerdi. Kralın beyaz atı, bu şahane mu- habbeti sezmiştir. Kralın peşinden hiç ayrılmaz, bahçede dolaşırken onu takip eder ve Corcun eli ok- şayışla boynuna değerken, mem- nuniyetle kişnerdi. Atı hafif rahat- sızlığa uğrasa, Corc, derhal has ahıra iner, onu ihtimamla tedavi eden has baytardan uzun uzadıya izahat alır, bir an evvel iyileştirmesi için tavsiyelerde bulunurdu. Bu beyaz atın, Kralın hasta yat- tığı siralarda onun bu muvakkat yokluğundan bile huzursuzlandığın- dan bahsediyorlar. Kral da, hasta dan görmüştür. Anlatışına gö- re, doktor Melli, nazik bir a- meliyat yaptığı sırada, karar- gâh üzerinde uçmakta olan bir İtalyan bombarduman tayyaresi daha alçalmış, bomba atmağa başlamıştır. Tayyare, otüz da- kikadan fazla daire çizerek dolaşmış, karargâb üzerinden her geçtikce bomba yağdırmış- tır. Bombarduman esnesınla da ameliyata devam eden Dr. Melli; bombarduman neticesin- de elliye yakın adam öldüğünü anlatırken, İtalyanların, beyaz ırkın haysiyet ve şerefini tama- mile mahvettiklerini teessürle kaydetmiştir. Ölüler arasında tedavi gören Habeş yaralılarin- dan başka İngiliz tabasından da üç kişi bulunduğu anlaşıl- mıştır. Meselenin pek ciddi telâkki edilmesi lâzımgeldiği Kral V inci Corcun son resim- lerinden biri döşeğinde yatarken, sık sık bu atı sorarmış. İyileşince de, ilk işlerin- den biri onun yanına gitmek olur- muş. Ayrılıktan sonra tekrar karşıla- şınca, at sevincle sıçırar ve Kral'da, hazla bol bol gülermiş. Kralık ölüm döşeğinde bile hatırlayıp sorduğu beyaz atın, ce- naze töreninde olan biteni sezerek Kralın tabutu konulan arabanın ar- mülâhazası tesbit edilerek, İn- giltere hükümetinin İtalyaya nota gönderdiği, derhal tahki- kat yapılmasını, mesullerin ta- yinini, hadisenin son olmasini kesenkes istediği, bu facia et- rafındaki haberler cümlesinden- dir. Geçende ayni suretle tah- rip edilen İsveç seyyar hasta- hanesi, yeniden tensik edilmiş ve başhekim Hilanderin riya- seti altında cepheye süratle varmak üzere oyolaçıkmıştır. İtalyanların bombardumanları, insani yardım faaliyetinin ya- rıda kalmasını mucip olmuyor, bilâkis çizilen yolda durmadan yürünüyor. Bu bir şefkat ve merhamet meselesidir.) İnsan- lik besabına, çok hayırlı bir faaliyet şüphesiz..... Tembiyen muharebesinde bir İtalyan t- çağı, yere düşmüştür. Bunun kasından mahzun mahzun yürü- düğünü, bu gidişin son gidiş ol- duğunu sevkitabii ile hissettiğini söylüyorlar. Bu tarihi beyaz at,has ahırda tabii ömrünü ikmal edinceye kadar muhafaza olunacaktır. Yalnız Beşinci Corcun bindiği bu ata, ona hürmeten artık kimse binmeye- cektir. Bir nevi tekaüdiye tahsis edilen bu emekli atın öldükten sonra da içinin doldurularak saray müzesinde (muhafazası (kararlaş- gtırılmıştır. Beşinci Çorcu, film sahasında şöret edinmiş birçok kişi severler ve sayarlardı. Kral ölünce, Holivud- da yapılan âyine bunlardan birçoğu iştirak etmiştir. İngiliz ediplerinden Hin Valpolün bir mersiye nutku söylediği bu törende, Holivudda ilerigelenlerle İngiliz kolonisini teş- kil eden Sör Gay Stending, Margot Greyham, Binni Barns, Heder En- jel, Viktor Mak Laglan, Rejinald Denni, Ronald Kolman, Lesli Ho- vard, Herbert Marşal ve Çarli Çap- tin, hazır bulunmuşlardı. Bütün Ho- livud yıldızları, bilhassa İngiliz olan- lar, ölüm haberi üzerine derhal ma- tem tutmağa başlamışlardı. -—Oelecek sayıda başka hatıralar fıkralar— pilotu 14 üncü hava filosu kus mandani albay Ermono Bartolli,. Habeşleri daha müessir surette vürmak için, yerle beraber uçuyormuş | Doğu Afrikasındaki mesele- nin askeri cephesindeki yeni vaziyeti tasrih ettik. Şimdi, gelelim siyasi cephesindeki ye- ni vaziyete...... Milletler cemi- yetinin zecri tedbirleri düşünen 18 ler komitesinin Cenevrede yaptığı toplantıda, celse açılır açılmaz İngiliz hariciye nazırı Eden şöyle demişti: — Milletler cemiyetine da- hil ve petrol istihsal eden hü- hümetler, petrol ambargosuna iştiraki kabul ediyorlar. Eğer milletler cemiyetine dahil ol- mıyan ve petrol istihsal eden —devamı son sayfada-—