12 Mart 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

12 Mart 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

244 UYANIŞ No. 2064—379 Avrupayı Bir Kat Daha Karıştıran Hadise : Adolf Hitler, Lokarno Paktını Yarttı ! Alman Ordusu Ren Mıntakasına Girdi ! Doğu Afrikasında harp baş- ladı başlıyalı Her Adolf Hit- lerin pek okadar sesi çikmı- yordu. Ve sık sık nutuklar göyliyerek atip tuttuğu göz önünde tutularak, onun bu bir nevi sükütunun pek hayra alâ- met olmadığını ileri sürenler, bunun arkasından her halde bir şey çıkacağını söyliyenler, bu süküt helini, Almanyanın Doğu Afrikasındaki vaziyetle ihtilatı olan meseleleri dikkatle takip edip fırsat Okolladığı suretinde tefsir ediyorlardı. Bu tefsir, doğru çıktı. Tam Oo meselenin en nazik safhasına girdiği bir sırada, Hitler ağzı- g1 açtı, aşağı yukarı Rus-Hran- sız misakını bahane ederek Lokarno andlaşmasını yırttığı yolunda bir nutuk verdi ve ayni zamanda Alman ordusu, Rendeki gayriaskeri mıntakayı işgel etti. Daha kısa bir müddet önce «Pari-Midi> Pransız gazetesi muharrirlerinden Bertran dö Juvenelle konuşurken «Dost olalım. Teklifimi iyi düşünü- nüz. Bunu söyliyen bir şarla- tan değildir. Bu sizin için bir talıh eseri, bir fırsattır. Bugün Fransa isterse, Alman tehlike- si denilen şeyi ebediyen sile- bilir > diyen Hitler, aradan çok geçmeden Rayhşstagdaki nutkunda şunları söyledi : — PFransız-Sovyet paktına karşı aldığımız vagiyet malüni- dur. Bu pakt, Almanyaya kar- şı çevrilmiş, Milletler Cemiyeti ve Lokarno paktlarına aykırı askeri bir ittifaktır. Bu vazi- yet karşısında Lokarno paktının ve Ren askeri mıntakasının mevcudiyet hükmü kalmamış- tır. Bu itibarla Almanya ken- disini mevcut olmıyan muahe- delerle bağlı addetmiyor. Bu paktın aleyhinde vazi- yet alırken maksadımız Fransız milletini rencide etmek değil, Fransız milletinden büsbütün başka gayeler takip eden bolşe- vizme karşı mücadeledir. Fran- sız milletine karşı emniyet ve Adolf Hitlerin çengellihaçlı . karikatürü. Bıyık ve Buru! kısımında, çengellihaç iye barizdir. itimadıimız ne kadar büyükse, bir dünya ihtilâli çıkarmaktan başka gayeleri olmiyan bolşe- viklere karşı da o derece şid- detle mücadele ediyoruz. Fran- sız-Sovyet paktı, Almanyanın hükümranlık haklarını da ihlâl ettiğinden, Rendeki gayrins- keri mıntakayı işgal ettik. Bu hattıhareketimiz, yal- nız emniyetimizi temine matuf olduğundan, Fransa ve Belçi- ka ile gayriaskeri mıntakala- rın tayinine ve 25 senelik bir ademitecavüz misakı akdine hazırız. Lokarno paktının ke- fili olan İngiltere ile İtalya- yı da Fransa ve Belçika ile aktedeceğimiz ademiteca vüz paktını imzalamağa davet edi- yoruz. Bunlardan başka bir hava paktı ve Litvanya ile de bir ademi tecaecüz misakı akdi- ne hazırız. Şunu da ilâve edeyim, ki bütün Alman toprakları üze- rinde hakimiyetimiz tamamile kurulduktan sonra, bazı kayit- ler ve şartlar altında milletler cemiyetine de dönmeğe amade- yiz. Hitler, bu nutkunda müs- temleke ihtiyacına da dokun- muş, bunu <67 milyon insan, gayet dar ve gayrimünbit bir arazi üzerinde yaşamaktadır. Fakat, hayır.. Onların kendi- lerini her ne bahasına olursa olsun öldürmeğe hiç niyetleri yoktur? şeklinde ifade etmiştir. Mecliste şiddetle alkışlanan bu nutuk söylenirken, Renin işgeli bir emrivaki oluyordu. Hitler, bu nutku Martin yedisinde vermiştir. Renin iş- galide ayni günün sabahı baş- lamıştır. Tam bir yıl evvel gene ayni gündede Versay muahedesini yırtarak silâhla- nan Almanyanın o emrivakii, sonra, bir defaya mahsus Ool- mak üzere (hazmedilmişti. 1995 tarihinde İsviçrede Lp karno şehrinde imzalanmış O©- lan Lokarno misakında, İngil- tere ile İtalya, Versay muahe- desi hükümlerine uygun ola- rak Almanya ile Fransa, Al.