12 Mart 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 20

12 Mart 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 20

256 Fotograf Serkisi ve Enteresan 2 Vesika — Başı 258 üncü sayfada — grafya namiyle yani eteş yaz- ması ünvaniyle bir âlet dahi icad edip bir ani gayrimünke- seme bir milyona taksim olunup içinden bir kısmı alındığı tak- dirde ol müddetin içinde bir mahallin veya bir ordunun şekli mücessemi, ihdas ettiği kaide iktizasiyle bir levha üstünde resmolmuş gözüküyor. Eğer belde ise kâfi ebniye ve sairesinden başka bağ ve bahçesinde olan ağaçların yaprakları dahi birer birer farkoluyor imiş ve eğer ordu ise cümle şevcudatından fazla adamlarının lehçelerinde olan kılların keyfiyetleri dahi seçiliyormuş. İşte bu madde, garibelâlemden ise de henüz kaidesini meydana koymamış olduğundan keyfiyeti ameliyesi bilinmiyor ise de kuvvelelek- trikaiye ile olduğu malümdur. » 11 «Ceridei Havadis» in 8 C. 1258 — 17 Temmuz 1949 — UYANIŞ Telefon : 2-1013 UYANIŞ | Yedi günde bir SERVETİFÜNUN yorine o. ri gazetesi KURULUŞU : 18941 Abonesi : Türkiyede; yıllığı 1000, altı aylığı 600 ri Yabancı ülkelerde 36 İsviçre franşıdır. Gasalamize ilân Tarşoekler, İatanbulda Ankara Caddesinde Hafar Samanen ve Hali İlân Şirketine gitmelidir. No. 2044—379. : İstanbul Uyanış tarihli ve 95 numaralı nüsha- sından : <Âlemin acaibi icadatından olan eşyanın biri dahi «Daguer- röotype» dedikleri şeydir. İşbu âleti Fransa hünermendanından Mr. Daguerre icadetmekle ana nisbetle Dagüerrâotype tesmiye olunmuştur. Ressamlar bir a- damı resmedecekleri vakit onu birkaç günler kemali sabri sükünla karşılarına oturtup defa bedefa nazar ederek hayli zah- metli reümederler. Lâkin bu &- letle resmolünacak olduğu va- kitte güneşte 6 saniyede ve güneşsiz vakitte yarım dakikada o âlet vasıtasiyle resmedip bi- tirirler. Şöyle ki adamı bir ayna karşısına oturtup durbin vasıta- siyle matlubun reşmi, âlet olan sandığın içindeki bakır levha üzerine münekis olur. Şimdi Mr. Daguerre'in şe- kirdanından Mr. Kompa İstan- bula gelmiştir ve Beyoğlunda Belvü dedikleri Osterya'da eğ- leniyor. Bütün gün orada bu- İunup icrayı san'at ediyor. Hu- susiyle pazar günleri saat 9 de başlayıp adam başina onar ku- ruşa olarak seyir için gelenlere izharı marifet eyler. Bundan başka isterse bir adam isterse bir mahal ve isterse birkaç adam olarak resmini çıkarır. Mahal dediğimiz, faraza Üskü- dardan İstanbulun görünmesi ve İstanbuldan Üsküdarın resmi seyrolünması gibidir. Bir ada- mın ve birkaç adamın tasviri- nin yapılması 100 kuruştan 175 kuruşa kadar olup bir mahal resmi 125 kuruştan 1.000 ku- ruşa kadar, cesamete göredir ve Mr. Kompa işbu san'ati talib olana talim edecek ve iktiza eden âletini de satacaktir. İşte keyfiyetin bu veçhile olduğu malüm olmak için ilân olundu.» ( YURDDAŞ, Türk Toprağının üstü ve altı değerli antikiteler, anıtlar ve tarihi eserlerle doludur. sunun dünyada ilk kültürü kurduğunu, Ulusumuzun başka Uluslara kültür önderliği ettiğini bütün acuna tanıtacak şahidlerdir. İnsanlık kültürünün kuruluşunda, gelişiminde ve ilerleyişinde Türk Ulusunun yaratıcı varlığını gösteren, bu ata andaçlarını korumakla, “Türk Tarihi, ri korumuş oluruz. Yurddaş, Ulu Cumur Başkanımız ATATÜRK'ün yüce önderliği altında “Türk Tarihi, ni başlangıcından başlıyarak incelemekte olan ve “Türk "Tarihi, nin eskiliğini, genişliğini ve yüksekliğini bütün dünyaya ta- nıtmağa çalışan Türk Tarih Kurumu, bütün çalışmalarında tarihi eserlere dayanmaktadır. Bu eserler, hepimizin ulusal, müşterek malımızdır. Onun için bu eserleri yıkılmaktan, harap olmaktan, yabacı illere ve ellere geçmekten korumak her Türk için Ulusal bir ödevdir. Yurddaş, bu ödevi canla, başla yerine getirmeğe çalış. Tarihi eserler bulur, böyle eserlerin yerlerini görür veya işitirsen, bu eserlerin şu- nun bunun eline geçmesine meydan vermeden müzelere ve hükümet adamlarına haber ver. Kendi kendine usulsüz ve Tarih devirlerini altüst edecek toprak kazılarında bulunma. Böylelikle define arayacağım diye, bulacağın eserler ne sana, ne de tarihe yarar. Sana Atalardan kalmiş veya eline geçmiş olan tarihi eserleri li de yabancı ellere kaptırma. Bütün bunları Ulusal Kurumlara vermek kutsal amacın olsun. Türk Tarih Kurumu J a Bunlar, Türk Ulu- AHMED İHSAN Matbaası Ltd.