12 Mart 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

12 Mart 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

r " i NO. 2064—379 — Halef Bey. Genç adam, orada hazır bulunan eşhasa ehemmiyet vermiyerek, Şeyhe doğru ilerledi; yere doğru secde eder gibi iğildikten sonra ya. vaşça kalktı, kolunu uzatarak ibtiyarın elini tuttu ve dudaklarından alnına doğru götürdü, Bu kibarca selâmın hususi bir resmiyeti vardı. Mur, bu adamdaki yorgunluğu ve devamlı bir asabiyeti ima ettiren çehresindeki çok iyi gö- rülen her bir çizgiyi ayrı ayrı tetkik etmişti. Bu kısa sahne, genç adam'a ihtiyar arasında, sanki gizli bir yakınlık varmış gibi onları ha- ri âlemden tecrid etmiş olarak oynandı. Şeyh, kalktı. Halef Beyi göğsüne doğru çekerek ya- naklarından öptü. Bu esnada, Menahimin uzat- mak istediği kâğıdı sert bir hareketle iterek camları parlıyan gözlüğünün arasından Muru dikkatle süzdü ve elini omuzu üzerine koydu: — Bizimle kal!.. 'Tanrı bize yardim eder... vı Mur, ancak sekiz gün sonra, Nikolay Me- likovun karısı yanına dönebildi. Firar ettiği günün akşamı yemek yediği Şehitler sokağın- daki küçük otele inmişti. Birinci katta Lizin odası ve emin kiracılar tarfından isticar edilmiş bazı küçük odalar vardı. Mur anliyordu ki, yeni vesaiki ona kanuni bir mevcudiyeti temine kâfi geliyor; bir murahhas heyetinin azası ol- mak sifatı da nisbeten hürmet ve ihtimama yarıyordu. Lizin yeni kiracıya karşı derin bir hürmeti vardı. Diğer taraftan lokantacı Klare, Murun bazı akşamlar kendisiyle konuştuğunu görünce dalkavukluk eder gibi, hoş sözler söylüyor ve ayni zamanda da vaziyetten, hayat pahalılığın- dan ve vergilerden bahis açıyordu. Bu melcein manevi havasının, Murun yeni başlıyan sergü- zeştli hayatıyla, Paviyon dü Laka ziyaretleri ve nihayet kendisini Nikolay Melikovun ölümüne bağlıyan bütün korkunç şeylerle ne kadar garip bir zıddiyeti vardı. Bu karanlık katil işini aydınlatacak bazı ender havadisi, her gün gazetelerde aramağa devam ediyor ve her an, katilin tevkifini bek- liyordu. Bakülü adamın cenaze merasiminden bilistifade, kabristane kadar cenazeye refakat eden kimselerin listesini dikkatle tetkik etmişti. Dul kalan kadinin ümitsizliği ve ızdırbı hak- kında kuvvetli malümat veriyordu. Acaba, ta- but mezara indirilirken o da çukurun içine at- lamak istemiş miydi? UYANIŞ o 255 Bağdatlı adamların müşaviri olduğundanberi, petrolle alâkadar olmağa başlıyan Mur, Meliko- vun Mantachev ve Lianosov şirketinde ve <* North Cancasian Co.» de mühim bir roloynadığını ve iyi bir mevkii olduğunu öğrenmişti. Bıraktığı geniş bir servetin büyük kısmı ve Kafkasyadaki kuyuları Bolşeviklerin eline geçmiş bulunuyordu. Katil vak'ası hakkında muhtelif feraziyeler deveran ediyordu : meselâ katil, Melikovun dai- ma yazıhanesinde saklamağı itiyat edindiği mü- him bir meblâğı aşırmak istemiş olabilirdi. Bir intikam meselesini de nazartitibara almak lâ- zımdı. Zira ölünün gerek eski ve gerekse yeni Rusyadaki partilerin rüesası arasında pek çok düşmanı vardı. Mur, henüz keşfedilmiyen katili ve inziva- sında bütün cansıkicı tecessüslerden kaçan Tat- yana ile sempatisini cezbeden zavallı dulu, iyice anlamak ve bilmek ihtiyacının giderilmesi için bir denemede bulunmak istiyor, kimsenin temas edemiyeceği esrara yalnız başina nüfuzedeceği- ni umuyordu. Başı yüksekte, dimdik, yeleğindeki kordonu sarkmış olarak zengin bir adam gibi emniyetle yürüyor; nefsine olan bu itimat onu Nadejda Sergievnanın evine gitmeğe cesaretlendiriyordu. İlk korkularından iz kalmamıştı. Artık so- kaktan geçerken, faili meçhul kalan bir cinayet» ten doğan korku ile kendisini göstererek polisin nazarı dikkatinicelbetmekten şüphelenmiyordu. Yeni bir kapıcı kapıyı açınca sükünetle te- bessüm etti. Cinayet günü, vak'adan haberi ol- madığını söyliyen eski kapıcıya yolverilmişti, Tamamiyle yabancı bir hizmetçi Muru Madam Melikovun taziye ziyaretlerini kabul ettiği kü- çük bir salona götürdü. Arkasında zarif bir ma- tem elbisesi taşıyan Madam Melikov, Murun içeri girdiği sırada, siyah işlemeli mendilini gözlerine batıran bir kadını teskin ediyor; hıç- kırıklarını teskine çalışıyordu. Kadınların yakı- nında oturan bir Möşyöde, gri eldivenli eliyle iskemlesinin dayak yeri üzerine, trampete çalar gibi hafif hafif fiskeler vuruyordu. Mur, bir iğilme hareketi yaptı. Nadejda Sergievnanın evinde, kendisinin başkalariyle karşılaşmasını hiç beklemiyordu. Genç kadın, çok güzel gös- terdiği bir samimiyetle onu kabulederek prezante ederken, o da bizzat ismini söylemek fırsatını bulmuştu. Nadejda, eski dostluklarını pek tabii olarak anlatıyor; yalnız cinayet günü Murun ziyaretini hatırlatmakatan çekiniyordu, — Bitmedi — | ij