16 Nisan 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

16 Nisan 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

Mimar Sinanın Münir Hayri tara- fından yapılan bir madalyonu Büyük Türk mimarı Sinan, ö- İümünün 348 inci yıldönümü dola- yısile İstanbulda, Ankarada, mem- leketin her tarafında takdir ve say- gı ifadesi olan hararetli merasimle anıldı, 9 Nisanda yapılan bu tö- renler, İstanbulda Süleymaniye ca- mii yanındaki türbesi başına gidi- lerek, Ankarada Halkevinde topla- nılarak yapıldı. Üstün dehasına ve bu deha ile vücude getirdiği eserlere hayran olduğumuz mimar Sinan, yalnız şehrimizde ve Edirnede san'at &bi- deleri yükseltmekle kalmamış, baş- ka şehirlerde de bu sahada kayde değer mimari eserleri kurmuştur. Bu arada Ankaradada meselâ Ces nabi Ahmed Paşa camii vardır. Mimar Sinanın bir dereceye ka- dar bir fikir edinilecek derecede etrafında neşriyat yapılmış eserleri yanında, bazı eserlerine ve bu ara da Aukaradaki Cenabi Ahmed Paşa camiine dair şimdiye kadar pek öyle etraflı nesriyat yapılmış değil- dir. Bu itibarla, kendisi hakkında Ankara Halkevinde bir konferans . UYANIŞ No. 2069—384 Büyük Türk Mimarı Sinanın 348" Yıldönümü Memleketimizi Birçok Şaheserle Süsliyen Bu San'at Dahisi, Takdir Ve Saygı İle Anıldı veren ve projeksiyonla gösterilen muhtelif eserlerinin değerini anla- tan mimar Necmeddin Emrenin Cenabi Ahmed Paşa camii hakkın» da «Ulus» gazetesinde bir tetkik makalesi şeklinde tesbit ettiği ma- lâmatı iktibas etmeği bilhassa fay- dalı bulduk. Mimar Necmeddin Emre, bu makalesinde ezcümle şöyle diyor: « Ankarada mevcut binalarla Türk mimarisinin seyrini, muhtelif devirlerini takibe imkân yoktur. Hemen bütün eserler Türk mima- risinin şon teali devrinden evvelki eserlere benzer, Gerek plân ve ge- rek teferruatı inşaiye ve tezyiniye itibarile Selçuk mimarisinin deva mından ibarettir. Ankarada Osmanlı Sultanlarına ait camiler de mevcut olmadığından Edirne ve İstanbulda Osmanlı Türk- teri elile vazolunan mimari esaslar buraya giremedi. Yalnız mimar Si- nan üç eserile Ankarayı tezyinden geri kalmadı. Bu eserler Cenabi Ahmed Paşa camii, Hüsrev Kethu- da medresesi ve bir de hamamdır. Hamam beş altı sene evvel yı- kılmış, Hüsrev Kethuda medrese- sinin nerede yapılmış olduğu bile bugün bilinmez olmuştur. Bunlar- dan yalnız Cenabi Ahmed Paşa camii ayakta durmaktadır. Süleymanı Kanuni Vezirlerinden Cenabi Ahmed Paşa namına 1565 senesinde inşa olunan bu bina, Si- nanın İstanbulda vücude getirdiği binaların vüsatine nazaran daha küçük ise de maballi malzemeden istifade ve kavaidi inşaiye ve tez- yiniye itibarile güzel ve miihim bir eserdir. Mimar Sinanm İstanbuldaki şaheserlerinden biri : meyi; camii