7 Mayıs 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

7 Mayıs 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 20712—381 linci Haile Selâsiye, bir geçit resminde Doğu Afrikasındaki © vaziyet, yeni bir safhaya girdi. Habeş or- duları, İtalyanların havadan, ka- radan, gaziş, bomba v.s. ile saldı- rışlarına karşı adeta yalınkılınç dövüşerek, her safhada yeni yeni kahramanlıklar göstererek, geriye çekildiler. Asker ve ahali arasında dolaşarak düşman istilâsını durdur- mağa uğraşan, bir taraftan da Ce- nevrenin esaslı surette müdahele- sini temine çalişan Habeş İmpara- tora linci Halle Selâsiye, harp tabiyesi bakımından sonuna değin mücadeleyi yakından idare etmiş, fakat nihayet düşman eline esir düşmek tehlikesi karşısında kalın- ea, Raslarıb tavsiyesile memleket- ten uzaklaşmağı kabul etmiştir. İmparatoriçe, Veliahd ve kızlarıyle birlikte Fransız Somalisinden ge- gerek, 4 nisanda Cibutiden bir İn- giliz kruvazörüne binmiş, Filistine gitmiştir. İmparatorun, ailesini Kudüsdeki Habeş, manastırın bi- rakarak, Cenevreye doğru yola çı- kacağı ve Habeş davasını bizzat müdafaaya girişeceği söylenilmek- ir. Aditababadaki Habeş makam- ları, hükümet merkezini cenup tarafına nakletmiştir. Adisababa- da yangınlar çıkmış, bazı çapuleu- lar şurayı burayı yağma etineğe, bazı yerlere ve şahıslara tecavüz- lere koyulmuşlardır. Habeş ordu- larının geriye çekilmiş olmasına rağmen, İtalyanların | Adisababayı işgal etmeleri hayli gecikmiştir. Çünki, yürüyüş gayet bati bir seyir UYANIŞ 377 Habeş İmperatoru |" Haile Selâs. dişi güçlükle olmuştur. Harp safhası şimdiki halde bu neticeyi ortaya koymakla beraber, mesele halledilmiş değildir. Hele siyaset cephesinden hiç bir şey hailedilmiş sayılamaz. Milletler cemiyetinin yeni vaziyeti nasıl karşılayacağı (o bilinmiyor. Fakat ““ bundan ziyade Büyük Britanyanın alacağı vaziyet, merakla bekleniyor. İngiliz (muharrir Ferdinand Tusbi, bir makalesinde, bu vaziyeti gözden geçirirken, ezcümle göyle diyor: «Galiba Sinyor Musolini İngil- terenin, İtalyan kuvvetlerile karşı- laşılaşınca, pek te bir şey yapamı- yacağına inaniyor. Duçenin hedefi, Napolyon gibi, Akdeniz cenubu garbisini ve şarka giden yolu tek başına ele geçirmektir. Genç ge- neral Bonapart 1799 da <İngiltere- yenin Habeşistandan Uzaklaşması 4 ”* takip etmiş, İtalyanların ileri gi- ye indirilecek darbenin yeri Mısır- dır» demişti. Bir asır ile bir asrin üçte biri geçtikten ve o zamanın silâhlarına tayyare ile tahtelbahir- ler katıldıktan sonra bunu başar» mek mümkün olmaz mıf Duçe, hiç şüphesiz, müttefikler edinmek ister. Onun Almanya ve Fransa ile birleşerek, hep bitden İngiltereye hücum etmeyi, sonra da üçünün ganimetini paylaşmalarını düşündüğü söyleniyor. Duçenin Fransadan yana henüz ümidi kesmediği anlaşılmaktadır. Fakt Hitler için neler düşündüğü malâm değlidir. Burada Rus mu: harrir Kari Radek'in bir sözünü hatılamamak mümkün değildir. Rus muharrire göre, Almanyanın Rusyaya karşı harıl harıl silâhie- nır gibi görünmesi göz boyanıak içindir. Onun asıl hedefi İngiltere- dir.» Habeş İmperstoru linci Haile Selâsiye, bir kabul resminde taht üzerinde