18 Haziran 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

18 Haziran 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

36 Yaz Taliti Devresine Giren Hamutayda : Bm eme me m e — SERVETİFÜNUN No. 2078—393 m Yeni Kanunlar Kabul Edildi Bu Arada İstanbul Telefonunun Satın Alınması Ve İş Kanunları Da Vardır AMUTAY, yaz tatili devresine girmiştir. Tatile girmeden, bir gok kanun lâyıbaaını kabul etmiş- tir. Bu arada iş kanunu, mahaili idareler mururiye resmi tarifeleri- nin iktisat vekâletince tasdiki, as- liye, sulh mahkemelerinin vazifeli bulundukları meşhud cürümlerin muhakeme usulleri ve ceza muha- kemeleri usulü kanununun bazı maddelerini değiştiren kanun pro- | * jeleri, bankalar, İstanbul, İzmir li- ( man idareleri, İstanbul telefonunun satın alınması kanun projeleri var- dır. İstanbul telefon tesisatının Ba- tan alınmasına dair hükümetle şir- ket arasında aktedilen mukavele- nin tasdiki hakkındaki kanun lâ- yıhaşının müzakeresi sırasında, na- fıa bakanı Ali Çetinkaya, müzake- re mevzuu olan mukavelenin an& hatları ve mali çihetleri etrafında izahat vermiştir. Nafıa Bakanı, şirketin kuruluşu ve sermayesi hakkında da izahat vererek şirkete nit bütün tesisatın her türlü hukuk vecaibi ile bera- ber 2.520.000 liraya satın alınmış olduğunu ve bunun her yıl verilecek 40.000 İngiliz lırası ile ödeneceği- ni, tediye tarihinin dört sene 80n- ra başlayacağını söylemiş ve sene- vi 1.100.000 liradan aşağı düşmi- yen varidattan 350.000 lira kadar tutan işletme masarifi çıkarıldık. tan sonra geriye kalan paranın bu dört sene içinde vilâyetlerimiz ara- sında tesis edilecek telefon hat- larına tahsis edileceğini ilâve et- miştir. Muhtelif kanun projelerinin mü- zakeresi sırasında muhtelif saylav- lar söz almışlar, iş kanunu proje- âiniu müzakeresinden önce müşta- celiyet teklifi re'ye konarak kabul edilmiş ve lâyihanın müzakeresine başlanmıştır. £ Heyeti umumiyesi hakkında ilk sözü alan Diyarbekir sayiavı General közım Sevüktekin cumuriyetin en güzel eserletinden biri olarak hazırlanmış ve işçinin sıhetini, kazancını, âtisini velhasıl Kamutayda yeni kanunların müza- keresi sırasında söz söyliyen say- lavlardan General Şükrü Gökberk, General Ali Hikmet Ayerdem, BB. Ziya Gevher Etili, Kemel Ünal, Enver Adakan, Mükerrem Ünsal. her türlü zaruretlerini gözeten bu bu lâşıha için söz ea zait bulduğunu ifade eder — Yalnız, ie öde bulu- nan maddelerde askeri disiplinle askeri işlere dokunan bir iki tena- kuzun heallini rica ediyorum. Bun- lar askeri matbaalarla askeri fab. rikaları alâkadar eden hususlardır. Tesbit ettiğim bir hükmün lâyiha. bın münasip bir yerine ilâvesini teklif ediyor ve bunun için bir takrir veliyorum. Manisa Saylavı Refik İnce, bu lâyihanın, memlekette yeni ihti- yasın hasıl ettiği iktisadi ve içti- mai münesebetlerin zaruri bir ifa- desi olmak itibarile hakikaten Türkiye Cumuriyetinin hâdiseler ve ihtiyaçiar karşısında tedbir almak yolunda ittihaz ettiği kararların en mükemmelleri sırasında bulun- duğunu söylemiş ve şöyle devam etmiştir : — Bundan sonra orta yerde ne patronun aâmeleye karşı, ne de amelenin patrona karşı keyfi ta- hakkümleri mevzuubahs olacak, ne de amelenin kendilerile beraber iş yapan edamlar üzerine grev yapmak suretiyle tahakkümleri mevzuubahg olabilecektir. Bu, pro- gramımızın tanzim ettiği, emretii- gi ve sınıflar arasındaki ahengi tam mânâsiyle temin yolundaki kanunların hakiksten en mükem- melidir. Kanunun eksik ocihetleri de vardır. Bu iş kanunu mevzubahs olurken, sigorta keyfiyetinin eksik olması bu kanunun tamam olması vaziyetine vurulmuş bir noksanlık lekesi olabilir. Fakat sigortaya te- allâk eden kanun lâyıhalarının bir sene içinde hükümet tarafından meclise getirilmesi hakkındak bü- küm, bükümet tarafından daha evvel ifa edilir; ve bu kanun mer- iyete girdiği gün sigortalar kanunu da çıkmış olursa, bir sene sonra tatbik edilecek işçiler kanunu sigor- ta kanunu ile beraber tatbik mev- kiine konmuş olur. İş kanununun hazırlanmasında m htelif encümenlere mensup olan” arkadaşların müşterek mesaisi oldu. Her biri kendi branşlarında müte- haasıs ve kıymetli olan bu arka- arın mesai muhagsalası olan bu eserin tertip itibariyle, tanzim itibarile dahi yeniliğini kabul et- mek ister, Yalnız, bilmek lâzım gelir ki, bu kanunu en çok elinde dolaştı- racak olan kısım, işçi kısımlarıdır. İşçi kısmının bu kanunu okuyup anlamak, ve kendi bakkını müda- faa etmek hususundaki irfan sevi- yesini dahi nazarı dikkate alarak, gönlüm çok arzu ederdi ki; bizim sade dilimizin en güzel şekilde ifadesi olan köy kanunu gibi ol sun, İtiraf etmek lâzım gelirki, bu kanunun ifadelerinde bizim gibi okuduğunu birdenbire anlamak vaziyetinde bulunanlsre bile zorluk olacak kadar tokluk vardır. Bu noktayı temin etmiş olmak için, isterdim ki her maddenin karşısı- na herkesin aramasını ve işçinin kanundaki hakkının bir an evvel korunmasını temin etmiş olmak