18 Haziran 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

18 Haziran 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

50 SERVETİFÜNUN. Balkan Antantı Basın Birliği Konjeransı: No. 2078—393 “Biz Balkan Milletleri, Bir Tek Aileyiz!” Romanya Hariciye Nazırı Bükreşte toplanan Balkan An- tantı Basın Birliği konleransı, nizam- namesini kabul ederek mesaisini tek- milledi. Bu vesile ile; dört Balkan Antantı devleti reislerine, reis Dra- gunun imzasile «Dört memleket ga- zetecilerinin müşterek ve müttehit arzularından doğan ve Bükreşte te- şekkül konferansını akteden Balkan Antaniı Basını, derin tazimatını ve sedakatini arz etmek şerefini bana tevdi etmiştir > mealinde birer tel- graf çekildi; ayni zamanda Balkan hariciye vekillerine de birer telgraf çekilerek, Balkan Basın Antantının teşekkülü ve bu teşekkülün çalışma rağ fikrine yardım edeceği bildi- rildi. Romanya hariciye nezareti müs- teşarı Radülesko, Türkiye elçisi Sup- hi Tanrnöver, Elen elçisi Kolas, Yugoslavya elçilik müsteşarı Aku- moviç, Balkan Antantı devletleri basın direktörleri, bu mamleketler de- legeleri ve Romanya basın mümes- silleri hazır bulunarak yapılan açılış toplanışında, Romanya hariciye na- zrı Titülesko bir nutuk verdi, şöyle dedi : «Ne kadar mes'ut ve ne dere- ce şayanı kayıt bir tesadüftür ki, Balkan Antantı Basınını kuracak olan konferans, Bükreşte Küçük Antant devletleri reislerinin hakiki kıymeti ancak müstakbel hadiselerin inkişafı ile bilinecek olan müsmir çalışma- dan sonra yeniden buluşmak üzere samimi bir surette ayrılmaları aka- in toplanmaktadırlar. Bugün niçin bir Balkan antantı basın birliği reşkil ediyoruz? Siyasi bir anlaşma, basın tara- fından kabul edilmedikçe, nihayet bir inşaat plânıdır. Asıl inşaat, ba- sının faaliyetile başlıyacaktır. Müte- madi seyir halinde bulunan canlı bir inşaat da düşünülemez. Onun için, basın mümessilleri, siyasi bir anlaş ma yapanların hakiki iş arkadaşı- dırlar. Sizlere şunu söylemek isterim ki bu suretle hayat vereceğiniz anlaşma, çok güzel bir anlaşmadır ve bu an- laşma güzel olduğu kadar da sağ- lamdır. Balkan antantı fikri güzeldir. Çünkü bu fikir, başkalarının hakkına o derece hürmetkârdır ki Balkan Antantı &zalarının, bu öâzalık sıfatiyle olan hakları, henüz &za olmiyanlarınkin- den fazla değildir. Balkan antantı fikri güzeldir. Çünkü bu antant, is- mi ihtilâl ve harp kelimelerile müte- radif olan bir mıntakaya emniyet ve sükün hissi, evvelce ancak karr- şıklık ve tezat bulunan bir yere ahenk mefhumu getirmiştir. Balkan antantı fikri güzeldir. Çünkü bloku- muzun teşekkülündenberi, yeni bir şey kurmuş olduğumuz hissini duy- muyoruz. Duyduğumuz his, biribiri- mizi nihayet bulduğumuz hissidir. Biz Balkan milletleri, bir tek aileyiz. Vaktiyle tarihin felâketleri bu aileyi parçalamıştır. Fakat şim- di ber gün beraber bulundukça şu- nu müşahade ediyoruz ki dostluğun iyiliklerinden istifade edebilmek için daha evvel itimat telkin etmeleri İâzımgelen o yabancılarla münasebet halinde değiliz, münasebette bulun- duğumuz insanlar, kendi muhabbet haklarını istiyen Okardeşlerimizdir. Balkan milletlerinin bu tam birliği o derece kuvvetlidir ki bizim birliği mize hâlâ dahil olmamışlara baktı- gımız zaman diyoruz ki: İstediğiniz kadar, kendi menfaatlerinizin icabı telâkki ettiğiniz yolda yürüyünüz, şunu biliniz ki bizim için sizler de ailedensiniz. i Balkan Antantı sağlamdır, çünkü Küçük Antant gibi antantımız da kendi menfaatlerinin siyasetini güt- mektedir; milli menfaatlerimizin esiri olmakla beraber, mukabilinde hiç Titüleskonun Dikkate Değer Sözleri bir kimsenin de emri altında değiliz. Biz, istisnasız bütün büyük devlet- lerin, Fransanın, İngilterenin, İtalya- nın, Almanyanın, Sovyetler birliği- nin ve diğerlerinin dostluğunu isti- yoruz. Bu devletlerin teker teker hepsine karşı, kendilerile barış ve dostluk içinde yaşamak hakkındaki samimi arzumuzun müsket delillerini vermeğe hazırız. Fakat buna muka- bil, bu devletlerin hiç birisine karşı, hattâ bütün büyük devletlerin heyeti umumiyesine karşı, devletler arasın- daki müsavat prensibinden, yani ken- di kendimizin âmiri olmak hakkın- dan fedakârlık yapamayız. Ve bi- zim karşımızda bizim tasvibimiz ol- madan alınacak hiç bir kararı hiçbir zaman kabul etmemeğe karar vemiş bulunuyoruz. Başka başka çerçeveler içinde, Küçük Antant ve Balkan Antantı, ayni hedefi gütmektedirler, Bu iki antantın üstüste gelmesile Pragdan Ankaraya kadar sulhun emrinde 70 milyon müdafi vardır. Fakat bizler, sulhu sevmekle be- raber körükörüne sulhçu da değiliz. Şunu da biliyoruz ki sulhu idame ettirmek için, harbe hazırlanmaktan ve lüzumu âninde harp yapmaktan korkumuz yoktur diyebilmekten da- ha emin bir çare yoktur.» Kapanış celsesinde de, Reis Dra- gü, Balkan basın antantının süratle tahakkuk etmiş olmasını övdü ve buna dostluk, ahenk ve birliğin hâkim olduğunu belirtti; murahhas heyetlerine yapdıkları yardımdan, gösterdikleri hülenüniyetten dolayı teşekkür etti. Sonra gazeteciler sendikaları ta- rafından murahhas heyetleri şerefine ziyafet çekildi. Heyetler, Romanya- nin muhtelif yerlerini görmek üzere üç gün süren bir seyahate çıktılar ve karşılandıkları gibi uğurlanarak Romanyadan ayrıldılar.