18 Haziran 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 20

18 Haziran 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 20

64 Yeni Kanunlar Kabul Edildi — Başı pg nci sayıfada — nan bu kanun refah ve saadet ve- silesi olsun, «Alkışlar». nkara saylavı Ahmed Uluş, Iâyiha müzakeresine geçilmeden evvel söz alarak Türk işcisinin bu kanun dolayısiyle sevinç ve şük- ranlarını tebarüz ettirerek şöyle demiştir : — Arkadaşlar, memlekette iş ve işci hukukunu kuran, iş nizamı- Dı tesis eden bu kanun dolayısile ilk söylenecek söz inkilâb hükü- metine teşekkürden başka bir gey olamaz. Kanun lâyihası, hakikaten üzerinde inceden inceye çalışıldı- ğını gösterir bir mükemmeliyette- dir. Bilhassa işçinin, fikrini veya bedenini kiralayan değil de, bir iş akdi dolayısiyle başka bir şahsın iş yerinde bedeni veya fikri, yahut hem bedeni hem fikri surette ça- lışan kimse olarak tarif edilmesi, milliyetperver ve yurtsever Türk işçisinin ahlâki ve içtimat değerini de tesbit etmiş oluyor. Hakikaten Türk işçisi, bedenini veya fikrini sırf bir menfaat mu- kabili olarak başkasına kiralayan kimse değildir. Değil yalnız işçinin, hiç bir Türkün çalışma gücü, kira- lanacak bir meta olamazdı. Türk milletinin umumi çelışma kabili- yeti ister bedenen, ister fikren ol- SERVETİFÜNUN Taleton : 2-1013 Bir UYANIŞ Yedi günde bir isigi erine çıkar. iL. gazeleşi Abonesi * kle, naz İon, 4 aylığı 600 KAAN Yabancı lkelerde Sö eviçre frangıdır. sayı Kuruştur Gaselemize ilân verecekler, İstanbulda Ankara adese Kola Sumanon ve Huli İlân Şirketine gitmelidir. No. 2078 —393 : İstanbul Uyanış sun, her şeyden önce ve sadece inkilâbın malıdır. Bu mulı, kimse kimseye kiralayamaz. Türk işçisi de, Türk iş vereni gibi, inkilâbın icab ettirdiği hızla gücünün yettiği sahada çalışan bir vatandaştır. İs- ter makinesinin başında, ister ma- den kuyusunda, ister tezgâhının önünde olsun o her şeyden evvel memleket umran ve rafahının bir işçisi, memleket iktısadiyatının bir unsurudur. Bu kabun vesilesile, milliyet- perver Türk işçilerinin şükranlarını bu yüksek kürsüden tebarüz ettir- mekle büyük bir bahtiyarlık duyu- yorum. «Bravo sesleri, alkışlar». Lâyıhanın heyeti umumiyesi hakkında başka söz istiyeu olmadı- ğından reis, General Kâzım Sevük- tekin'in takririni okutturmuş ve bu takrirdeki teklife karşı Niğde say- lavı Dr. Rasim Ferid Talay, iş kanunu lâyihası muvakkat encü- meninin mütalâasını şöyle izah et- miştir : — Kâzım Sevüktekin arkada» şımızın bu teklifine encümen, lü- zum ve mahal olmadığı kantatin- dedir. Çünkü hükümet dahi hazır- lanmış olan maddelerde encümenin noktai nazarına iştirak etmiş ve Iğyıha müşterek surette yapılmıştır. Şu hale göre milli müdafaaya mensup veya diğer devairden her hangi birisine bağlı olan iş yer- lerinin hepsinin ayni şekilde ve seyyanen ayni hükümlere tâbi ol- ması kararlaştırılmıştır. General Kâzım — O halde tak- ririmi geri aldım. Maddelerde ay» kırı gördüğüm hususları sırası gel” dikçe arzederim.> |SOYADI ALMAK Müddetinin Sonu Geliyor ! Temmuzun ikisinde, bu hususta kanunla konulan müddet, s0- nunu buluyor. Henüz soyadı seçip, nüfus memurluklarında tes- cil ettirmiyenler acele etmelidirler ! YURDDAŞ, Türk Toprağının üstü ve altı değerli antikiteler, anıtlar ve tarihi eserlerle doludur. sunun dünyada ilk kültürü kurduğunu, Ulusumuzun başka Uluslara kültür önderliği ettiğini bütün acuna tanıtacak şahidlerdir. İnsanlık kültürünün kuruluşunda, gelişiminde ve ilerleyişinde Türk Ulusunun yaratıcı varlığını gösteren, bu ata andaçlarını korumakla, “Türk Tarihi,, ni korumuş oluruz. Yurddaş, Ulu Cumur Başkanımız ATATÜRK'ün yüce önderliği altında “Türk Tarihi, ni başlangıcından başlıyarak incelemekte olan ve “Türk Tarihi, nin eskiliğini, genişliğini ve yüksekliğini bütün dünyaya ta- nıtmağa çalışan Türk Tarih Kurumu, bütün çalışmalarında tarihi eserlere dayanmaktadır. Bu eserler, hepimizin ulusal, müşterek malımızdır. Onun için bu eserleri yıkılmaktan, harap olmaktan, yabancı illere ve ellere geçmekten korumak her Türk için Uluşal bir ödevdir. Yurddaş, bu ödevi canla, başla yerine getirmeğe çalış. Tarihi eserler bulur, böyle eserlerin yerlerini görür veya işitirsen, bu eserlerin şu- nun bunun eline geçmesine meydan vermeden müzelere ve hükümet adamlarına haber ver. Kendi kendine usulsüz ve Tarih devirlerini altüst edecek toprak kazılarında bulunma. Böylelikle define arayacağım diye, bulacağın eserler ne sana, ne de tarihe yarar, Sana Atalardan kalmış veya eline geçmiş olan tarihi eserleri de yabancı ellere kaptırma. Bütün bunları Ulusal Kurumlara vermek kutsal amacın olsun. Türk Tarih Kurumu Bunlar, Türk Ulu- AHMED İHSAN Basımevi Ltd.