18 Haziran 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

18 Haziran 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 2078 —393 için bizim kanunu medeni, ve ka- zanç kanununda yaptığımız gibi her maddenin karşısında matlab hanesi yazılmış olsaydı, daha iyi olurdu. Meselâ iş haddi denilmiş, üç sayfa yazı yazılmış, muhtelif işlere teallük eden o kadar hukuki mevzu var ki, onu bulmak için herhangi bir işçi değil, okumuş bir adam ve hattâ herhangi avukat ve hâkim bile zorluk çeker.» Refik Şevket, bundan sonra iş kanunu muvakkat encümeninden bir kaç saatlik mesaiye lüzum gösteren bu işi yapmasını temenni ederek sözünü bitirmiştir. Kürsüyü işgal eden İktısad ve- ili mi Bayar lâyihanın heyeti ammumiyesi üzerinde ileri sürülen mütalâalara şu cevabta bulunmnş tur: — Kanunun esası hakkında &a- yın arkadaşlarım tarafından aleyh- de bir mütalâa dermeyan edilme- diğine göre söz alışıma belki istiğ- rab edersiniz. Refik İnce arkada- şım, içersindeki her kelimeyi amele- lerin anlıyabileceği bir şekilde ba- sitleştirmek suretiyle, kanuna â- meli bir tatbik şekli verilmesini arzu ettiler. Bendenizce bunun üzerinde şimdiden durmağa lüzum , yoktur. Kanun heyeti umumiye tarafından kabul edildikten sonra mütehassıs büromuz, &melenin an- lıyabileceği bir şekilde, kanun ü- zerinde müteaddit broşürler neşr- etmek suretiyle alâkadarları tenvir eder, ve icab ederse bunun için müteaddit konferanslar dahi yapa biliriz. Arkadaşlar, size takdim edilen kanun, uzun şenelerin tetkik mab- sulüdür. * Kanunun hayatını tetkik ede- cek olursak görürüz ki, 12 seneden- beri meclisi Alinin elinde bulun- maktadır. Yani kanunun 12 senelik bir hayatı vardır. Fakat her tetkik safhasından geçdikçe kanun müte- kâmil bir manzara almakla bera- ber bizden evvelki meclisler o za- manga &it ihtiyaçları tatmin ede- memiştir. Müteaddit ve salâhiyet- dar meclislerden, Şurayı Devletten geçtikten sonra kanun muhtelit encümeninizin elinde mütekâmil bir manzara almıştır. Tekâmül et- miştir, 'güzelleşmiştir, iyileşmiştir. Muhtelit encümeninizin kanuna verdiği ve izafe ettiği bu kıymet- UYANIŞ ten doloyı huzurunuzda kendilerine teşekkür etmek istiyorum. Kanunun mütekâmil safhasın- dan bahsederken asla bugünkü ha» kiki ihtiyacımıza Y100'cevap vere- bilir iddiasında da değiliz. Çünkü bugün nazari sahadaki malümetı- mızı, kuvvetlerimizi kullanmak su- retile kanunu huzurunuza getir- miş oluyoruz. Fakat kanunun mü- tekâmil olduğu veyahut noksanları bulunduğu ancak tatbikat sahasına geçtikten sonradır ki kendini gös- terecektir. Bunun tatbikatı üzerin- de büyük bir hassasiyetle durarak noksanları üzerinde tesadüf ettik- lerimizi de meclisi slinize arzetmek gnretile kanunu, tabii şeklinde mü: tekâmil gafhaya doğru götüreceğiz. Şunu ilâve etmek istiyorum ki, Bu kanun büyük partimizin kabul ettiği büyük ve ana prensiplerden nür almıştır, ilham almıştır. Ve ong göre tanzim edilmiştir. Bizden evvelki meclislerin elinde bulun- duğu halde şimdiye kadar çıkama- masını bir nokaan olarak telâkki etmeğe de mahal yoktur. Bizim seleflerimiz kabunun daha iyl çık. masını arzu ettiler. Fakat iyi şe- kilde çıkması muhterem heyeti- nize nasip olmuştur. Bunun için müsaadeniz!e heyeti tebrik etmek isterim. Bu memleketin hakiki evlatla- rına, memleketin hakiki ihtiyaçla- rın& muhtaç olduğu kıymetli eseri siz hediye ediyorsunuz. Ve bu ça- luşkau bir zümrenin sabırsızlıkla beklemekte olduğu bir eserdir. Bu verile ile temenni ederim ki, söyi ile, bedeni ile, fikri ile çalışan va- tandaşlarımı için elimizde bulu- «— Sonu g4 üncü sayıfada — 57 Yugoslâvya nazırlarından Şevki Behmenin refikasile birlikte Türki- yeyi ziyaret ettiğinden geçen sayıda bahsetmiş, bir de resim koy" muştuk. Bu sayıda koyduğumuz resimlerden üstteki Şevki Behmenin Ankarada Kız Enstitüsünü, alttaki de Bayındırlık Bakanlığını ziya” retleri sırasında çekilmiştir