16 Temmuz 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

16 Temmuz 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 2082—397 giltere için tarihi diyebileceğim bir hâdisede hazır bulunmak imtiyazına mazbar oldum. Eski dostum Faik Kurdoğlu tarafın- dan riyaset edilen 'Türk heyeti birkaç ay evvel davetimiz üze- rine Londraya geldiği zaman -demir ve çelik sanayiinin İngi- Jiz edüstriyellerince deruhte e- dilmesinin ve İngiliz sanayi ve para erbabının Türkiye iktisadi kalkınma işinde teşriki mesai- sinin, iki memleket bakımından ehemmiyetini yakından ve vu- zuhla gördük. Bu heyetin UYANIŞ Doğrudan doğruya yapılan bu işbirliğinin, memleketinizle Büyük Britanya endüsiricleri arasındaki minasibetler bakı- mindan en cesaret verici müj- delerle dolu çok hususi bir mâ- nâsı vardır. Sözümü bitirirken, anlaşma- mız gereğince yapılacak olan işleri başarmağa çağırıldıkları zaman, memleketim fabrikacıla- rile mühendislerinin Kara- bükte teknik bakımdan kelime- nin tam mânâsiyle er modern çelik fabrikasını kuracaklarını 121 temin ey'erım. Bu fabrika, Tür- kiyenin şimdiki idarecilerinin ihtimamları sayesinde, siderürji dünyasının tanınmış bir unsuru olacaktır.» Bu sözlere, Celâl Bayar kı- saca teşekkür etmiş ve iki taraf karşılıklı tebrik ve temennilerde bulunmuşlardır. mzalanan anlaşmalar iki kısımdan terekküb etmektedir. Birisine Sümer Bank ve Brasert, diğerine Faik Kurdoğlu ve Sommerville tarafından imsa atılmıştır. telkin ettiği itimad ve mu- habbet, İngiliz hükümetini Ankaraya hususi bir misyon göndermiye sevketti. Bugün, bu müşterek duygu ve kanaat bizleri ilk merhaleye isal et- miş bulunuyor. İngiltere hükümeti, Tür- kiyede bir ticaret işi için ilk defa olarak kredi açmaktadır. Daha ilk celselerden itibaren ciddi, sözüne kıymet verilmesi gerek, karşılıklı hürmet ve itimad hissi hâkim arkadaş- Jar halinde çalıştık. Buybize bugünkü müspet ve seri ne ticeyi temin eden başlıca â- mildir. Bu anlaşmanın her hangi anlaşmadan daha kuv- vetli olan bir cephesi de bu karakterindedir. » H. A. Brassert Limited kumpanyası umumi direktörü .Makkenzi de şöyle demiştir: — <«Tesadifin güzel bir <ilvesi neticesi olarak, mü- zakerelerimizin ilk merhale- sini $. M. Kral Hdvard VIII in doğum gününde neticelen- dirmiş bulunuyoruz. Bize karşı gösterilen hararetli kabul ve Ekonomi Bakanlığı ile Sümer Banktaki muhtelif görüşme- lerimiz esnasında çalışma ar- kadaşlarımız tarafından ibraz olunan dostluk zihniyetinden dolayı şirketimiz tarafından teşekkür etmekle mübahiyim. 28 valinin iştirakile Ankarada yapılan toplantıdan evvelce bahsetmiştik. Gördüğünüz resimler, yukarıdan aşağıya doğru: 1- Başbakan, C.H.P. genel merkezinde yapılan valiler toplantısına başkanlık ederken; Il - Toplantıdan bir görünüş; Hi - İçişler Bakanı ve C. H. P, genel sekreteri, İzmire hareketinde, Ankara istasyonunda uğurlanırken. an ö