16 Temmuz 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

16 Temmuz 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

114 SERVETİFÜNUN No. Bir Ölüm Karşısında: m 2082 —397 Büyük Bir Dostumuzu Kaybettik Türkiyemizin ve Hilâliahmerimizin (1) pek büyük bir dostu olan : Dr. AHMED ENSARİ Geçen mayisin otuzuncu günü Hindistanda Delhi şehrinde kalb hastalığından vefat etmiştir. Bu büyük yürekli adamın kalb hastalığından ölüşü, bu meş'um haber kendisini tanıyanlarea derin bir acı ile karşı- lanmıştır. Tanrı kendisini yarlığasın. Ahmed Ensari Hindistanda tanınmış yüksek bir ailedendi; bir «Tabibi yunani» (2) olan kardeşi hakimi “Nabina Han doksan yaşında olduğu halde Haydar Abad'da, halâ çalışmaktadır. Doktor ilk tahsilini Hindistanda Kalküta'da Medikal Kollejde yapmış, daha sonra İngilterede Edimbourg Üniversitesinde ve Londra hastane- lerinde bitirerek Hindistana dönmüş (1900) ve orada büyük bir nam ve şöhret kazanmıştır. Merhum hazık bir operatördü. Balkan harbi başlangıcında Dr. Mnsari Komrad gazetesi sahibi ve muharriri Mehmed Ali ve Hemderd gazetesi sahibi Zefer Ali Han gibi arkadaşları ile bir- likte Kızılay Cemiyetine igne toplayarak çok hizmet eylemiştir. Balkan harbi esnasında « El-vefd-ül-tıbbi min bilâd -il- Hind » namile bir hey'etin başında Hindis- tan gibi uzak bir memleketten yardıma koşan Ensari 27 birincikânun 1328 de İstanbula gelmiş, önce Ha- dim köyünde Ömerli'de, daha sonra Çanakkalede Çamlık'ta seyyar hastane tesir ile fedakârano hizmet etmiştir. Merhumun idaresinde 25 kişiden ibaret olan bu Hind &ıhhıye bey'etinin hizmetini ne candan bakılan hastalar ve yaralılar, nede O za- manın Hilâliahmer Cemiyeti aza ve reisleri hiç unut- mıyacaklardır. Ahmed Ensari hey'esi Ömerli'de seyyar haatane balinde hizmete başlayıncaya kadar Kızılay has- tanesi haline çevrilen Kadirga vilâdethanesinde mi- safir edilmişti. İşte bu esnada merhum ve maiyeti efradile Kızılay aza ve reisleri arasında samimi bir sevişme ve kaynaşma hasıl olmuş ve bu sami- milik gösterilen insanlığa ve yardıma teşekkür ey- lemek üzere harpten sonra Hindistana iki defa giden Hilâlizhmer hey'etine (3) karşı gösterilen ve pek içten gelen iyi bir kabul Ile adeta Kardeşlik derecesini bulmuştur. Balkan harbi bozgunluğunda merhum islâm mu- hacirlerile de uğraşmıştır; Anadolumuzun münasip bir yerinde muhacirlere mahsus bir Hind köyü kur- fil Kızılayımızın o zaman ismi, Hindistanda bilinen namı Hilâliahmerdi. (a) «Tabibi Yunani> namı eski Tıbbi tahsil edenlere veriliyor. (8) Bu iki heyette merhum Kemal Ömer Akalın bulunmuştu; ikinci heyete Kemal Ömer'den başka Antalya saylavı Bay Rasih Kaplanla, o zaman Kızılay umum Kâtibi Bay Doktor Adnan, bay Bedri ve Mehmet Tevlik vardı. ımak için o zaman İstanbulda bulunan Zafer Ali Han, Kızılay cemiyeti tarafından Bay Doktor Fuad, Bay Agâh Ömer Akalın, Ziraatçı Bay Salih Ekim deh ibaret teşkil olunan bir heyet ile birlikte münasip münbit bir yer seçip ayırmak için Ankara, Konya, Adana ve havalisini gezmişlerdi. Adanada Erzin ka- zaşında intihap olunan arazide köy tesisi mümkün olamıyacağı anlaşılmış ve o sırada Hindistandan iane gelememesi sebeplerile Balkan harbi muhacirlerinin bir kısmı Edirne vilâyetinin Vize kazasındaki metrük evlere yerleştirilmiş ve kendilerine arazi verilmiştir. Umumi harbin sonuna doğru, mütareke zama- nında, bahusus istiklâl harbinde yorulmak bilmiyen Doktor Ahmed Ensari, arkadaşlarile birlikte tekrar faaliyete geçerek Kızılay cemiyetine iane toplamak üzere komiteler, kongreler teşkil etmiştir; hattâ bu azalık meşhur Hind milli lideri Gandi de bu komiteye girmiştir. Mütareke esnasında Kızılhaç konferansı dolayısile Cenevre de bulunduğum sırada Parislen aldığım bir telgrafı üzerine kendisile ve Hind sıhbiye heyetinde idare memuru olan Bay Abdürrahman Sıddıki ile gö- rüşürken memleketimiz hakkında ne kadar dostane sözler de göylemişlerdi. Doktor Ahmed Ensari hayrı çok sever, büyük yürekli bir Türk dostu, diğer cihetten Hindistanda milli cereyanların mühim bir rükniydi; denilebilir ki Ensari Hind müslümanlarının bir lideriydi. Meşhur Hind milli lideri Gandi, Ahmed Ensari için: O bizim sağ kolumuzdur dermiş. Ahmed En&arinin irtihali ile bütün Hindistanı milli bir matem, bizde de kendisini iyi tanıyanlar gerçekten derin bir keder kaplamıştır. Hiç şüphe etmeyiz ki fakirlere, hasta ve yaralılara karşı gös- terdiği sevgi ve acımıya, yardım ve büyüklüğe Ulu Tanrı yanında değer verilerek kendisine lâyık ebedi yüksek bir mevki tahsis olunmuştur. Doktor Besim Ömer Akalın Bir Resim Altı Yazısı İçin.. 2 Temmuz tarihli ve 2080-395 numaralı nüshamı- zın ilk sahifesindeki resim altı yazısının 6ncı satı- rından Ilinei satırına kadarının aslı, «Bu sahitedeki resimlerden üstteki, Montröde profesör Afeti, Türkiye mürahhaşlarından Paris elçisi Suadi, alttaki de Parik elçisi Suadle Londra elçisi Fethiyi, Montröde gazeteci olarak hazır bulunan gazetemiz sahibi ve başyazicısı Ordu saylavı Ahmed İhsan Tokgözü gösteriyor» şek- lindeydi; halbuki, ilk satırlar, bir takdim ve tehirle başka bir şekilde çıkmıştır. Tertip ve tashihde göz- den kaçışla ortaya çıkan o değişik şeklin, bu suretle aslını yazıyoruz,