16 Temmuz 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

16 Temmuz 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

116 « Kömüriş>» sosyetesi genel di- rektörü İhsan Soyak KOZLU maden bölgesinde kurulan «Kömüriş»? sosyetesi, başarı ile çalışmaktadır. Burada modern bir büro kurulmuş, elektrik santraline bir turbin daha katılarak, bu suretle enerji kuvveti artırıl- mıştır. Bu elektrik santrali, “Türkiyede ikinci derecede kuv- vetli bir enerji kaynağı olmuştur. Sosyete genel direktörü İh- san Soyak, 25 Mayısta açılış töreni yapıldığı sırada verdiği söylevde, bu hususta şu izahatı vermiştir : «Hepimiz çok iyi biliyoruz ki açacağımız santralimiz, üç muhtelif devrede, bugünkü şek- İini alabilmiştir. İlk defa 1929 da; her biri sa- atte beşer ton buhar yapan dört Skoda kazanı ile 1100 kilovat takatte bir 'Turbin ve mütem- mim tesisat yapılmıştır. 1933 de; ayni kazanlarla çalışabilecek 2200 kilovat taka: tinde bir Siemens turbini ilâ- ve edilmiştir. Üçüncü devrede; son yaptı- gımız: her biri saatte 15 ton yapan Erste Bruner marka iki kazan tesisatile 7000 kilovat takatinde bir Stal turbin tesi- satıdır. Bu son yapılan tesisatımız, SERVETİFÜNUN No. 2082—397 Ii OZ ID DA <Kömüriş» Sosyetesinin Muvaffakıyetli | Çalışması Elektrik Tesisatı diğer iki devrede yapılan tesi- satı içine almış veensonra ya- pıldığı 'halde bundan sonraki günlerin esasını, diğer eski te- sisat ise yardımcı ve yedeğini teşkil etmişlerdir. Çünkü, son ilâve edilen tesisatın: 1 — Kudreti, diğer iki tur- bin tesisatının mecmuunuu iki misli fazladır. « Kömüriş» sosyetesinin yeni aşbürosu 2 — İşletmesi, her noktadan diğerinden daha çok ekonomiktir. 3 — Gerek elektrik ve ge- rek mekanik noktadan, en mo- dern otomatik emniyet, ayar ve çalışma tesisatile müceh- hezdir. 4 — Bu tesisatla beraber bütün mütemmim elektrik tesi- satı, yani transformatörler, tev- zi istasyonları tamamen yeniden yapılmış, Zonguldak hattı duble edilmiştir. 8 — Yazlarda fazla sikinti çektiğimiz ve bir çok defalar durma tehlikelerile karşılaştığı- mız soğutma suyu meselesi de, deniz suyundan istifade etmek şeklini bulmakla ve sahilde bu Mükemmel Bir Şekle Getirildi iş için bir tesisat yapmakla hal- ledilmiştir. Bunun için tamamen yeniden yapılan, eskisinin iki misli kudretinde bulunan tesi- satla ve eski tesisatın tam pro- feksiyone edilmesile teşekkül eden yeni santralımızın küdre- tinin mecmuu 10.300 kilovata yükselmiş bulunmaktadır. Bu tesisatın 33900 ü yedekte tutula- cağına nazaran geri kalan 7000 kilovatlık kudretle, havzada bu- günkü istihsalâta lâzım olacak enerjinin iki misli temin edil- miş, demektir. Artık havzamiz, bu enerji ile bu günkü işletme istihsalâtını kolaylıkla iki mis- line yükseltebilecektir.» «Kömüriş» sosyetesinin, yu- karıdanberi genel direktör İh- san Soyak tarafından anlatılan faaliyet cephesi, başlıbaşına ba- şarı ifade eden bir cephe ma- hiyetindedir. Bu sahada ortaya konulan tekâmülün, dolayısile sanayi ve iktisat cephesini bes-, leyici, o cepheye yardımcı ol- mak değeri hakkında kâfi bir fikir edinmek için, kendisinin verdiği izahat yeter. <Kömüriş» sosyetesinin elektrik santralı