8 Ekim 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

8 Ekim 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

NO. 2094—409 Yunanistan «Balkan Antantına Sadıktır ve Sadık Kalacaktır!» Başvekil General Metaksasın Harici Ve Dahili işler Hakkın- daki Sözleri Son hafta içerisinde, İngiliz ga- zetelerinden bazılarında, Yunanig- tanın Balkan antantından uzaklaş» tığına, İtalyaya yaklaştığına dair rivayetler kaydedilmiştir. Bunun üzerine, Cenevrede Türkiye dış iş- işleri bakanı Tevfik Rüştü Arasın başkanlığı altında yapılan Balkan antantı daimi konseyi toplantısından sonra bir tebliğ neşredilerek, bu tebliğte Balkan ant- antı azası arasında bütün siyasi mes'elelerde beraber- Yİ U A Rİ UYANIŞ Selanıkten bir görünüş, köşede Yunanistan Başvekili General Metaksas Dünyanın dikkati bu se- fer de Toledo- daki Alkazar üzerine dönü- yor. Burada muhasara edil- miş olan har- biye talebesi bombardıman altında, alev- ler arasında, açkalmalarına rağmen insan gücünden üs tün bir fera- gatle müdafa- slarına devam ediyorlar. Bütün diğer cephelerde, nisbi bir sükün vardır. İki ta- raf da kuvvet- lerini , yeni kanlı trajediler için toplamakla, meşguldürler. 21 Eylül - Kavga devam ediyor... Ge- neral Franko — Hi Tiğ ine Miimiz iümthnilemit Nöbet sayıfada — bekliyen iki hükumetci kadın milis lik olduğu belirtilmiştir. Bu toplantıya bütün Türk, Yunan, Romen ve Yugoslav murahhaslar iştirak et- mişlerdir. Yunan Başvekili General Metaksna da, en son nut- kunda, Yunanistanın Balkan antantına sadık oldu- gunu ve sadık kalacağını söylemiştir. Bütün bunlar, çıkan rivayetlerin, hakikste uygun olmaktan uzek olduğu neticesine vardırmaktadır, Diğer taraftan, Selânikte ve daha başka yerlerde bir inüddet evvel vukua gelen kargaşalıklardan son- ra, şimdi bütün Elen memleketinde sükün hüküm sürmektedir. Dahili vaziyeti de, Raşvekil General Metaksas, geçenlerde Selânikte şerefine verilen bir ziyafette şöyle anlatmıştır : «— 4 Ağustosta Yunanistanda, büyük bir değişik- lik olmuştur. Ve bu değişilik, Yunan tarihi için yeni bir devre açmıştır. Bugünkü nesil, bunun Yunânistan için ehemmiyetini belki gelecek nesil kadar anlıya- maz. Bu büyük değişiklik, kan dökülmeden vukua gelmiştir. Bu değişiklik, esasen beklenilmekteydi. Ba- zı kimseler bu değişikliği geçici sanıyorlar. Halbuki hükümet, kuvvetli ve daimidir. Bu değişikliği, parlâmentarizmin bugünkü zaman icaplarına uyabilmekteki, iktidarsızlhğı mecburi kıl- mıştır. Parlâmentarizm, kendisini komünizme kap- tırmıya varmıştı. Hâkim kapitalizm ile ekobomik set- bestinin takviye ettiği parlâmentarizm, uzun bir 28- man için artık ölmüştür. Kapitalizm, bugün artık memleketlerin ekonomik mukadderatını idare etme: mektedir. Bu alınyazısı, umumi harpten sonra git“ tikçe daha fazla olarak, bizzat devletler tarafından elealınmıştır. Dirije ekonomi, parlâmetarizmin ya- şamasını kaldırarak gittikçe yayılmaktadır, Her hangi bir parti, bügün artık soayal ve ferdi ekonomiyi idare edememektedir. Komünizm tehlikesi olmasa dahi, parlâmentarizm Avrupada artık yaşiyamazdı ve nete- kim birbiri arkasına muhtelif birçok devletlerin bas yatından kalkmaktadır, 4 Ağustonta vukua gelen değişikliğin ikinci sebebi — Sonu 317 nci sayıfada —