3 Haziran 1937 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

3 Haziran 1937 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

No. 2128—443 v 5 “a UYANIŞ N ik ATATÜRK KIZI SABİHA GÖKÇEN Ankarada Kahraman Tayyareci Sabiha Gökçen için yapılan merasimden intibalar ve kendisine verilen Bu iki metne bir müşterek dek- larasiyon, bir protokol teati olunan mektuplar ilâve edilmiştir. Deklarasiyon, Lozan muabe- desince tesbit Azi statükosunun mu- hafazası zımnında Fransız ve Türk siyasetlerinin birliğini, sulhun tak- viyesini, bu hususta Milletler Cemi- yetinde teşriki mesayiyi ve şarki Akdenizde emniyetin tarsimini mü- şahede eylemektedir. Bu hükümetlere mülhem olan iki prensiple Suriye - Lübnan top- raklarının tamamiyetine riayeti karşılıklı olarak taahahhüd etmekte ve Suriye ile Lübnanın kurtuluşu- nu, Milletler Cemiyeti usulüne tev- fikan Fransa - Suriye ve Fransa - Lübnan anlaşmaları ahkâmı daire- sinde, tervig etmek hususunda mu- kahramanlık madalyası tabık bulunduklarını kaydeylemek- Mülhak protokol, mandater dev- let tarafından Snriye nainına veya besabına aktedilen anlaşmalardan mütevellit muhtelif taahbütlerin, Suriye Milletler Cemiyetine girer» ken ona devredilmeşi ve keza bu anlaşmaların Suriyenin yeni vazi- yetine uydurulması ve lüzum gö- rülecek mütemmim #nlâşmaların aktolunmaşı (için iki o tarafın iikir ve niyetlerini tasrih eylemek- tedir. Taati olunan mektuplar İse, Fransız mandası eltında bulunan devletler ile Türkiye arasında uzun zamandanberi halli muallakta bu- lunan hakkıhiyar sahipleri megele- sini halletmektedir. Bu müzakerelerin böyle hüsnü suretle neticelenmiş olması Fransa ile olan dostluk münasebetlerini takviye ve Türk - Suriye münage- betlerine dokunacak mahiyetteki bütün meseleleri halletmek gibi bir tesir yapmış ve bu suretle Suriye- nin, kurtuluşu arifesinde, beynel- milel vaziyeti tersin eylemiştir. Raporun kabulünden sonra irad edilen nutuklar Milletler Cemiyetl Konseyinde Sandler raporunun kabulü müns- sebetile Fransa, Türkiye, İngiltere, Sovyet Rusya ve İsveç Hariciye Nazırları Delbos, Tevfik Rüştü Araş, Eden, Litvinof ve Sandler birer nutuk söylemişlerdir. — Sonu 30 uncu sayıfada —