3 Haziran 1937 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

3 Haziran 1937 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

No. 2198 —443 Biraz fihir, biraz fantezi : Z eni bir maraz Genç kalemlerden iki arkadaş gönüllerini kaptır- muşlar. Aşkın tezahürleri ahlar, oflar, sevinçten çir- pınmalar, kederden ağlamalardır, değil mi” Bunlarda o yok! Kalp hırsızlığı bunlara yalnız kalem sür'ati ve dil kuvveti vermiş. Hababam durma- dan gündelik gazetelöre, haftalık ve aylık muhtelif mmecmuâlara sevgilerinin hayatına, sanat kabiliyetine, son çevirdikleri filimlere dair... Ha tamam ben size bu iki canın cananlarını takdim etmeyi unuttum: Mae West ve Danielle Dar- rieux! galiba biri Parisde, diğeride Holivutta olacaklar. Geçenlerde bu iki arkadaşdan birine Beyoğlunda rastladım. Daha selâm bile vermeden : — Monger işittin mi bizim Danielle yeni bir filim geviriyormuş. Hayretle sordum. — Anlıyamadım, Danielleden kagdın nef. Kızardı, dudakları titriyordu. Kızmıştı : — Hakiki dostlar sevdiklerinin sevgililerini de kalplerinde taşırlar, değil ismini bile bilmemek. Allasmarladık demeden ayrıldı. Döndüm, hayretle bakıyordum. İlerdeki sinamaya sapmışdı. Bakdım sinamada Danielle Darrieux'ün «Tatlı Belâ» filmi oynayordu. Lâkin toplantılarda, meclislerde bu iki yıldızın güzelliğine, sanat kabiliyetine, hatta küş- larının alınış tarzına dahi olsa dil uzatayım demeyin.. © zaman ne olur mu, deyeceksiniz. Çeken bilir. Nerde ise bu genç şair bacaklarına birer çarık, ellerine bir asa, kollarının altınada birer saz sıkışdı- rıp sevgililerini ziyarete çıkacaklar, Yirminci asrın kerem ve mecnunları!.. Genç dostum geçenlerde bir mecmuada «Hayvan sevgisi bir hastalıkım ? yoksa bir fantazi ihtiyacımı'» başlıklı bir yazı yazdı. UYANIŞ 29 r Gün Batarken Mfenkein gözlerinde kızıllaşıyor sükün, Yıldızları bekliyor bir vahada develer; Ufukta minareler altından birer sütün, Dalmış Ulu Tanrıya kum üstünde gölgeler. Bir şehvet ruyasında çıplak kadın kıyılar, Karanlık aranıyor gül göğüslü dağları; Birer titreşen alev kanat çırpan martılar, Venüse birer tüldür pembe balık ağları;. Ruyaları taşıyor sükün kanatlarında, Bu saalte çanın da, ezanın da derdi bir; Şehirler çerağ yaktı arkadaş ildklara, Şimdi insan kalbinin ilâhlaşan demidir.. İhsan Boran | 3 Makalenin &on satırları hatırımda kaldığına göre şöyle bitiyor : «Yazımı bitirirken &ize bir de formül vereyim: Sevdiğiniz insanın hangi hayvanlardan hoşlandı- ğına dikkat ediniz. Bu suretle onun karakterine yük- selebilirsiniz. Meselâ: Köpekleri seven bir genç kız sadakatı seviyor demekdir. Dolayısile sadık olacakdır. Fakat eğer en sevdiği hayvan kedi ise onun; hemen uzaklaşınız... Sakın ha! Yoksa ömrümüzün sonuna kadar pençe yersiniz.» Mubarrir aynı yazısında yıldızların hangi hayvan- ları fazla sevdiğini anlatıyor. Ancak hayvan sevgisini izah, sevdiği artisti hal- ka tanıtmak, bu suretle mechul sevgilisine uzaktan uzağa kur yapmaktır. Buda sinamanın insanlara âşı- ladığı sosyal hastalıklardan biri! # Zeki Üncü Güzel İstanbuldan bir görünüş