13 Temmuz 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

13 Temmuz 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

118 SEHVETİFÜNÜN No. 3938—533 Kara Dördüncü Mehmet Belgıratta kalmış ordunun kısmı küllisi Vezi- riâzamın kümandası altında hare- ket etmişti, Köprülü Mehmet Pa- şanın yetiştirmesi ve Fazıl Ahmet Paşanın halefi olan Kara Mustafa Paşa, olgun bir devlet adamı sayı- labilirdi. Uzun zaman sadaret kay- makamlığında bulnnmuş, yedi yıl- dan beride İmpratorluğun idaresi- ni vekil mutlak olarak elinde bu- Ilundurmuştu, Ordu yanık kaleyi muhasara edecek, bu kale zabt ve teshir edi- lerek Viyana yolu açılacaktı. Fa- kut Kara Mustafanın akıl bocası ve re'gülkitap namına yanında bu- lunan Mustafa ona: — Gayrn sözün ginleme, sen iaili muhtar ve tarafı haktan nazil olmuş bir Vezir nuru efzasın! Şim- diydek hiç bir ferd bu kadar askere malik ve İşkender dahi böyle bir orduya nail olmamıştır. Kızıl elmaya dek değil, bütün Firengistanı keşt güzar etgen mu- kabelene gelecek kimdir?, Bu türlü asker ve cebhane ile Yanık kale gibi bir kalemi sarılır !? gazatı islâmın cenk etmesi şöyle dursun, Fazılı hakla durununu el kayasıle doldurur ve aneak bir kuru kal'a alınmış olur. Mübarek ayağınızın tozıle varalım, bir baş dizginimizi tahtıgâh çasar olan “Beç (1) kalesine çekelim. li) Viyana Wien Macarlar bu kaleye Beç derler. REX Bir akıl hocası “bir baş dizginimizi tahtıgah ça- sar olan Beç kalesine çekelim. Feth ve teshiri su içmek kadar gelmez,, diyerek veziriâzamı kan- dırmış ve Viyana boz- gununa sebeb olmuşdu. Yazan M. Sami Teziş Fetih ve tesbiri su içmek ka- dar gelmez, bari memleket almış oluruz ve bir imal karuna sahip oluruz (2) Kara Mustafa bu sözlerden gı- rura kapıldı ve büyük tarihi gaf- leti irtikâb ile yanık kaleyi teshir etmeden geçip gitti. Halbuki evvela bu kaleyi al- mak ve sonra Viyana üzerine yü- rümek gerekdi. Kara Mustafa bir sene sonra olacak bir işi bir sene (21 Silahdar tarihinden hülâsa. Mustafa Paşanın Akıbeti evel bitirmek emeline kapılmışdı. hududdan fazla uzaklaşmış, aske- rin çokluğu kahtı gılaya sebeb olmuşdu. Lehlilerin naksı ahdedüp düşmana iltihakı askeri fütura düşürdü ve müdhiş inhizam baş- gösterdi. ba Viyana bozgunu Belgrad önle- rindeki Otagı hümayunda şayi o- lunca Darüssaade Ağası Yusuf ve büyük Mirahor Sarı Süleyman bü- yük bir zafer kazanılınış gibi se- vindiler. (o Bozgun haberini ilk öğrenen Sarı Süleyman Kızlarağa» sının yanına giderek : — Düşmanımızın işi bitti ve intikam alacak günler geldi. dedi ve iki haris südsüz, sevinç lerinden ellerine makremelerini |3)| alub döne döne bir hayli oynadı- lar ve sonra üçüncü vezir Kara İbrahime : — Bü herifin (4) nicedek kılı- cını şallarsın, muradın sadaret de- ğimli $ İşte bundan iyi fırsatmı olur f! Diyerek Kara İbrahimi sadaret sevdasına düşürdüler. Fakat Çavuş Başı Mehmed Ağa işin enini boyunu veziri azama yazmış ve: — Padişaha yüzbin frenk altı- nı ve pıs'fı mikdarında mücevhe- (8) Havlu, pöşkir, mieridil ( Halk di- finde mahreme şeklinde kullanılır) |4) Vezirlazam Kara Mustafa paşanlu