19 Ekim 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

19 Ekim 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

SER VE TİP İÜ NN UN SİYASİ - EDEBİ - İLMİ HAFTALIK GAZETE Telefon : 21013 Sahibi: A. İhsan Tokgöz Yıl 49 — Cilt 86/22 Hafta Yazısı: UYANIŞ KURULUŞU 1891 Telgraf; İstanbul Servetifünun Neşriyat Direklörü; MH. Fahri Ozansoy Perşembe, 19 Birinciteşrin 1939 Fikretin hâtırasını Taciz Yüksek şair, yüksek mefküreci Tevfik Fikret hakkında bugünler- de gâzeteler sütunlarında dolaş- makda Olan tatsız dedikodular üzerine bildiklerimi ve düşündük- lerimi geçen nüshada yazmıştım. Bugün Değirmendereden İstanbula geldim, Servetifünun koleksiyonu- nu açtım. 26 Kânunsani 1327 yani 1911 tarihli ve 1079 numa- ralı nüshada Fikretin en yüksek yazılarından biri olan Doksan Beşe doğru manzumesini heyecanla ve sevgi ile bir daha okudum. Bu manzume bütün İstanbulda elden ele gezerdi. Fakat gazete sütünla- rına geçmiş değildi. Bunu Serveti- füuun aynen alıp dediğim nüs- haya dercetti. Aynı zamanda Tev- fik Fikretten gelen aşağıki telgra- fın suretini de manzumenin yanına ilâve etti. Rumelihişarı - 20 Kânunusani 1397 (1911) Babıâli karşısında Servetifünun idare. sinde Ahmed İhsan Beyin lütüfkâr vesata- tile Servetifünunun muhterem ailesine.. Pek âlicenab olan tezahüratı semimiyetinize teşekkür ederim. Keşki arada hakir şahsım mevzu olmasaydı da hakkı müdafa için ben de sizinle hem his ve pür he- yecan haykırabilseydim. Tevfik Fikret Servetifünunun o m&nzumenin intişarından bir hafta evvel yani 19 Kânunusani 1327 tarihli nüs- hasında Tevfik Fikretin edebi şah- siyetine karşı doksan beşe doğru şiirinden dolayı o zaman İstanbul da yapılan ve şimdikine benziyen çok ayıb neşriyattan müteessir ole- rak gazetemizin 1078 numaralı nüshasının dört sahifesi on ta nınmış imza tarafından yazılmış, Tevfik Fikrete aid yürekten gelen takdir satırlarile doludur. Bu im- zaları sırasile aşağıya diziyorum. Köprülü Mehmed Fuad, Hamdullah Sübhi Tanrnöver, Fazıl Ahmed Aykaç, Soffeti Ziya, Mah- mud Sadık, Asaf Muammer, Tahsin Nahid, Süleyman Saib, Şehabeddin Süleyman, İsmail .Sübhi ve emekder yazıcınız Âhmed İhsan Tokgöz. Bu imza seahiblerinin yazdıkla- rından benimki de dahil olmak üzere bazı parçalarını okuyucule- rımızın gözü önüne koymağı vazife bilirim. Yukarda sureti dercolunan Tevfik Fikret münakaşası de- vam ediyor. Büyük Fikretin adı, münakaşanın matbuatta genişle- mesiyle, şahsi kaprislere ve men- faatlara bile, âlet edilmek iste- niyor, Servetifünun, bu çirkin hâdi- se sürüb gittikçe, kendi sütunla- rında yetişen Büyük Türk şairine borçlu olduğu hürmet vazifesini, Hada kusur etmiyecektir. M 2252/567 Etmiyelim ! Tevfik PFikretin telgrafı arkadaş larımızın kadirşinas neşriyatından sonra gelmiştir ve gene arkadaşla» rımızın müşterek arzu ve karan- mızla Doksan Beşe doğru aynen Servetifünuna basılmıştır. Doksan Beşe doğru şiirinden bazı parçaları aşağıya naklediyo- rum, O tarihde Servetifünun mu- harrirlerinin Fikret hakkındaki tahassüslerini ifade eden yazıların- dan bazı purçaları da arka sayılı mızda göreceksiniz. Millet yaşamaz, hakka fahaesürle solurken Sussun diye vicdanına yumruklar inerse; Killi yaşamaz, meclisi müstahkar olurken İğtai ile, tehdid ile tilker ve sineres; Millet yaşamaz maşeri milles boğulurken! Ey millete hir sille olan darbei münkir, Ey hürmeli kanunu tepen sadrnei bidad, Hilliyeti, kanunu mukaddes tanıyan ber Yicdan seni lânetle meselletie eder yad.. Düşsün sana - meyyali tahakküm - eğilen ser, Kopsun seni » bir hak diye - alkışlayan eller! Türk irfan tarihinde tam salâ- hiyetle yüksek bir mevki tutan Tevfik Fikretin hayatına aid olarak geçen hafta yazdığım malümata bu haftakileri ilâve edince elli ya- gına giren mecmuamız 43 sene evvel kendine arkadaşlığa başlamış olan yüksek Tevfik Fikrete karşı ruhi borçlarını bile ödemiş oldu- ğuna kani değildir. Onun adını sevgi ile saygı ile tekrarlarım. Ahmed İhsan TOKGÖZ