19 Ekim 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

19 Ekim 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

SD UUMİMTYAITTA No. 2262—567 TARIHDE FINLANDIYALILAR ON günlerin si- S yasi ve askeri hâdiseleri ara- sında sık sık işmi geçen bir memleket te Fin- lândiya olmuştur. Baltık sahillerinde 132.589 kilometro mu- rabbalık Arazi ve 3.667.067 Nüfusa ma- 1917 yılındanberi tam bir istiklâle kavu- şan Finliler yurdlarını müdafaa için sitâha sarılmış bulunuyorlar 7 Yazan: M. Sami Teziş — Servetifünunun Tarih muharriri esasi ilân ederek istik- lâllerine biraz daha kavuşmuş oldular. *. Finler büyük har- bin sonlarına doğru Rus ihtilâli ve müte- âkiben Almanyanın mağlübiyeti üzerine lik Finlândiya, 6 Bi- rincikânun 1917 de is- liklâline kavuşmuştur. Çok eski devirlerde Finneislerin yaşadığı ve balıkcılık ve avcı- lıkla geçindiği bu memleket, orta çağ başlarında kâh İslâv- ların ve kâh İskan- dinavyalıların istilâgı- na uğramış ve bu iki milletin mütemadi ve mütevali akınları Fi- »nois'leri göçebe ha- lin de yaşamağa mec bur bırakmıştır. On ikinci asırda Finlândiyayı o İaveçe kat'i olarak ilhak et- mek istiyen İsveçli. ler, Finleri hıristiyan- lığı kabule icbar etmişler ve bu memlekette şehirler tesisine koyul- muşlardır. Finlândiyanın idare merkezi 0- lan Helsinki şehrinin tesisi 1550 yılına müsadiftir. İsveç Kralı Gus- tav Vara, Vantajoki nehrinin denize döküldüğü yerde hâli arazide bu şehri kurmağa başladı ve Pinlân- diya onyedinci asır başlarına kadar İsveçin bir ayaleti halinde kaldı. Bir İsveç Grandokalığı halinde idare edilen bu ayalet, Rus Çarı Deli Petro'nun İsveç Kralı Demir- baş Şarlı 1907 harbinde mağlüb etmesi üzerine tamamen Rusyanın idaresine geçti ve tam bir asır bu idare bilâ fasıla devam etti. 1809 senesinde Ruş Çarı Birinci Aleksandr Finlândiyaya mümtaz bir hususiyet bahş ve bir Grando- kalık haline kalbetti ve bu tarih- ten sonra Rns Çarları ayni zamanda Finlândiya Grandokası unvanını taşıdı. Rus - Japon barbini müte- Finlandiyadan güzel bir görünüş ... Baltık sahillerinde Bahriyeliler akib Çar İkinci Nikola bu imtiyazı genişletti ve bunun netisesi-olarak Finler 1906 da syrıca bir Kanunu hakiki O istiklâllerine 1917 yılında kavuş- tular. o Gümhuriyetle idare edilen bu mem- leketin (oOCümhurreisi ayni zamanda Fin or- dularının baş kuman- danıdır. Fin ordusu hazerde 30.000 gişi- den ibarettir. 'Finlandiyada aw kerlik mecburidir ve 21 yaşına giran her Pinlândiyalı orduya iltihak eder ve bir gene muvazzaflık dev- ri geçirir. Bundan sonru 40 yaşına kadar htiyatlık, 60 yaşına kadar da ikinci şınıf ihtiyatlık devresi başlar. Ordu 3 piyade fırkası ve bir süvari livasile 6 askeri hava üs- günden; donanma 4000 tonluk iki harb gemisile 6 gambop 7 torpido ve 5 tahtelbahirden mürekkebtir. Finlândiya bir ziraat ınemleke: tidir ve halkın kısmı azamı ziraatle meşgul olur; bununla beraber bu memlekette bilhassa demir, kâğıd, deri, kauçuk ve kimya sanayii pek ileri gitmiştir ve Finlândiya dün- yanın her tarafına makine, men- sucat, deri ve kauçuk mamulğt ve kimyevi ecza ile bilhassa gazete kügdı ihraç eder. Finlândiyada 350 bin İsvaçli 8 bin Rus ve 3 bin kadar da Al- man ekalliyetile, dilleri türkçeye pek yakın bir hayli de müslüman bulunmaktadır. Finlândıyanın eski idare mer- kezi Turku şehriydi ve Helsinki 1819 yılında idare merkezi oldu ve nüfusu gittikçe artarak 95 bini buldu.