19 Ekim 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

19 Ekim 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

No. 3262—567 Finlilerin milli kahramanı Man- merheim adında bir Mareşaldır ve son istiklâl savaşında Finler hür- siyet ve istiklâle kavuşmak için büyük kahramanlıklar yaratmış lardır. * Son günlerde Sovyetlerin Bal- tık denizinde kendi Lehlerine ye- niden faal bir vaziyet ihdas etmek istemeleri ve Letonya, Litvanya ve Estonyada askeri ve siyasi bazı tavizler elde ederek bu mem- leketlerde hava ve deniz üsleri te- sisine muvaffak olmaları üzerine Finlândiya ve onn takiben diğer İskandinavya memleketlerinde, İsveç, Norveç ve Danimarkada büyük bir heyecan baş gosterdi. Uzun yıllar İsveç ve müteski- ben İslav idaresi altında yaşıyan Finler 22 yıllık hür bir idareye ve dolayısile refaha kavuştuktan sonra yeniden istiklâllerinin tehlikeye gireceği mülâhazasile derin bir en- dişeye kapıldılar. Bu küçük memleket derhsi si- lâha sarıldı ve hudud boylarına bütün kuvvetini yığdı. Öğreniyo: ruz ki 16 yaşından 60 yaşına kadar bütün Fin erkekleri her hangi bir harici tehlike karşısında vatanlarını kanlarının son damlasına kadar müdafaa etmeğe azmetmiş bulu- nuyorlar. Fin zamamdaranı da bunu ale: . nen teyidden çekinmediler ve Fin- lândiyanın siyasi ve askeri istik- Iâline aykırı hiç bir teklifi kabul etmiyeceklerini mükerreren bildir- diler. Tarihin Türk milletile araların. da uzak bir ukrabalık bulunduğunu kaydettiği bu cesur millete karşı bütün dünyada bir sempati uyan- mış bulunuyor ve bütün medeniyet dünyası Finlandiyanın harekâtını adım adım takibetmektedir. Hâdisat okadar süratle ani in- .kişaflar göstermektedir ki, 1939 harbinin sirayet dairesinin geniş- liyerek Finlândiyanın sık orman- ılıklarını da saracağını ve kızıl alev- lerini şimal sahillerinin buzlu şa- 'hikalarına da aksettirerek, tertemiz 'beyaz ülkeleri de kana boyayaca- ını tahim etmek mevkiinde bu- dunuyoruz. M. Sami TEZİŞ UYANIŞ 323 » HARB HALİNDEKİ AVRUPADAN AKİSLER. Son Almanya - Polonya harbi birçok tahriplere yol açtı. Ajans tel- grafları Varşovanın başdan başa bir harabe haline geldiğini bildirlyor- lar. Bu hâl yalnız Varşovaya mahsus değil, diğer birçok Polonya şehirleri de tayyare bombardumanlarile darmadağın olmuştur. Yukar- daki resim harab olan bir şimendüfer istasyonunu gösteriyor. Ortada- ki resim Fransada üzüm toplıyan bir Fransız askeri ile bir Fransız kadınını gösteriyor. Harb halinde iktisadi varlıklar yalnıi Almalyü gibi abluka edilmiş memleketleri değil, Fransa gibi, İngiltere gibi İs yük mal ıstokları bulunan memleketleri de düşündürüyor. Fransa #üli zamanlarda aldığı bir takım kararlarla milli müdafaa bakımından, neem) öketi taleyİye etmek çarelerine baş vurmuştur. Aşağıdaki resim ise İ'üliinyadaa Almanların eline geçen bir şehri göstermektedir.