15 Şubat 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

15 Şubat 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

“No. 3969—584 Sulh ve müsalimete aşkiyle ve hayatındaki dürüstlüğiyle anlarda Hariciye Nazırı idi. in ebedi gaybubiyeti İsviçrede “ tarif olunamıyacak derece bir umu- mi matem yaratmıştır. Fransızça İllustrationda şu satırları okuduk; © Avrupada sulhun babası, İsviç- “re Cümhuriyetinin emin ve çok “ akıllı rehberi olan Motta 28 son 5 Kânunda hayata gözlerini kapadı. ii Kendisi İsviçrenin İtalya kısmına b “tesadüf eden Teasinlidir. 24 yaşın» ““dayken kendi kantonunda umumi “meclise aza seçilmişti. Beş yıl son- “ra İşgviçre Milli umumi meclisinde “ mebus oldu. Orada dokuz sene © mükemmel çalıştı ve 1911 de “ Hariciye Nezaretine geldi; beş de- fa Reisi Cümhur oldu ve son vazi- esi gene Hariciye Nazırlığı idi. | ye Bu zat sulh aşıkı olduğu için “Cemiyeti akvamın çok taraftarı idi. fransapı ve Fransız kültürünü | dahi ziyade seven bu zatın şu sözü- ça tekrarlıyalım : © Günlük tecrübeler sayesinde “hepimiz biliriz ki: yüreksiz zekâ kimdir; kezalik zekâsız yürek ise ET nünasebatında pek mükemmel ola- Hariciye UYANIŞ Nazırı G. MOTTA için diyebiliriz ki Akvam cemiye- tinin son yıllarda aldığı şekiller- den evvl çok yürek acısı duyan bu diplomat, milletler arasında doatluk ve insanlık hislerinin kurulmasını candan arzu eder idi. Cenevrede Şehir meclisi erkâ- nındau ve eski gazetetilerden Ghopuisat Pariste çıkan Temps gazetesine yazdığı elini. dahi şöyle diyor: «İsviçrede Motta derecesinde umumi sevgi ve hürmet kazanmış pek az devlet adamı görülmüştür. Umumi içtimalarda nutuklar göy- leyip kendini emirlerle alkışlatan- lar hakkında gösterilen suni mu- babbetlerden değil, Jozep Motta bütün İşviçrelilerin candan ve yü- rekten sevgisini kazanmıştı. Jozep Motta İsviçreyi Akvam cemiyeti meclisinde temsil eylerdi ve orada a İK Sovyet Rusyanın kabuli cihetine gidildiği zaman çok mücadele et- mişti. Sevyetlerin cemiyete kabulü onların mümessil ve memurlarının Cenevreye gelişlerini Motta &on derece müteessir oldu ve onun görüşüne ve teessürüne bütün İş- viçre iştirak eyledi. Böyle olduğu halde umumi harbin bir daha pat- lamasına, insanların meydan ver- miyeceğine inanmak istiyordu. Fa- kat geçen eylülde harb başlayıp İsviçredeki yurddaşlarının silâh omza ederek hududlara gitmeleri ve Avrupanın ateşler içine düşme- si İsviçre Hariciye Nazırını Mottayt kalbinin içinden sarstı. Son yyların omuzlarına yüklediği ağır vagife- ler ve üzüntüler bu büyük sulh ve müsalimetci devlet adamının sıhha»- tını tamamiyle bozdu ve gözleri- ni hayata yumdu. KAVUKLU ALİ ÖLDÜ Küçük İsmailden sonra Orta oyunun son üstadı Kavuklu Ali, mertçesine üç - dört seneden: beri sefalete göğüs gerdikten sonra, Orta oyununa başka yer- lerde devam etmek için göçetti. Bu Türkoğlu Türk oyunu- nun son emektarı, bunca yıllar arzu ettiği himayeyi görmeden, yuvarlak sahnesinin ortasında kayboldu.