29 Şubat 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 21

29 Şubat 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 21

— 207 inci Sayıfadan devam — Harb ve Edebiyat çabaladığımızı tahkik eden in- sanlar gelecektir. Bir gün o insanlar belki, hüc- relerimizin mukavemetine şaşıp ka- lacaklar, Belki baraj ateşleri ve tankların rastgeldikleri şeyi ezdiği bir anda, beynimiz patlamadan naşıl yazı yazdığımıza şaşacak- lardır. Fakat, biz, bugünün edipleri çalışıyoruz. Harbin edebiyatla be- raber elele gitmesine, çok seyrek gelen bir endişeyi duymak için tepeler tırmanmıys, vücudumuzu her yerini bir hastalık eritirken biz çalışıyoruz. Biz, dişlerine bıçak alarak, de- niz dibine kıymetli miğyalar arka- sından dalan korol avcılarına ben- ziyoruz, Güzel, geliyor. fakat ağlıyacağımız da Cavit YAMAÇ Bunlarıda Biliyormiydiniz? — 235 inci sayıfadan devam — CHURCHIL Tahsilini bu mekteblerde bi- tiren, istikbalin bahriye birinci lor- du, 21 yaşında iken Antilles ada- larında muharebe eden İspanyol ordusuna gönüllü yazılmış ve Cu- ba da dördüncü İspgnyol suveri alayında yer almıştır. 1900 senesine kadar (Hord Randolph'un oğlu muhtelif cephe- lerde harblere girmiştir. Ezcümle; evvelâ lord Kitehener'in kuman- dasi altında Hindistanda, sonra Su- dan bunu müteakib Transval de, dövüştükten sonra, Boers'ler tarafından esir edilmiştir. Oradanda bir çaresini bulup kaşmağa muvffak olan Ohurchil Londraya dönmüş, ve hatıratını Morningapost da neşretmeğe başla- mıştır, İşte bu sıralarda, 26 yaşına ba- san Öhurchil avam kamarasına dahil oluyor ve babası muhafaza- kâr partiden bulunduğu için ken- disi de o partinin azası oluyor. Burada bir müddet kalıyor ve müteakıb parlemento üa liberal- lere geçiyor. Siyasi hayatında Öhurehil müs- temlekât nazırı iken, cebüb Afrika- 244 Servetifünun > Dünyanın en büyük hastanesi geçende Los Angeles de açılmıştır. 50.000 kitabı olan bir kütüphanesi vardır. Yemek- hanesinde, hergün 10.000 kişi yemek yer, çamaşırhanesinde ise ayda 60.000 parça çamaşır yıkanır Nekahet devresine ermiş hastalar için bir konser, bir de si- nema salonu olduğu gibi, hastanenin kendine ait bir poslaneşi de vardır, Şirürji kısmı 12 ameliyat salonundan mürekkeptir, se En büyük paspori Hitler adlı fransız seyyahındadır. Bu dokümanın iki buçuk metre uzunluğu vardır ve Amerikaya 11 seyyahat ve İngiltere ile Fransaya gidiş geliş 96 seyyahat vizesini hamildir. Bu büyük pasportun sahibi, pasaportunun üç metreyi geç- mesi için bu sone bir yığın seyyahat tasavvur ediyor. <* Dünyanın en eski vapuru geçende, İngilteredeki Bude Harlow'a, tamir edilmek üzere, getirilen (Ceres) adındaki ihtiyar yelkenli gemidir. Yapurun hüviyel kdğıdı şantiyenin müdiriyetine teslim edil. diğinde, bu yelkenlinin Avrupanın en eski gemisi olduğu ve (Ceres) in bundan 150 yıl önce inşa edildiği anlaşılmıştır. Bugün, bir geminin istimal müddeti 20 nihvyet 35 yıldır. Bundan sonra eski demir gibi satılır. Bir iki yıl önce İngiliz bahriyesi «H, M. 8. Viotory» ile iftihar ediyordu. Bu gemi 1766 da inşa edilmiş ve 1930 da Portemuth'da| karaya oturmuştur. Amiral Nelson, Trafalgar'da, «Victory» yi «Amiral gemiliğine» terfi ettiğinde, o, 40 yıllık bir gemiydi. Xx Avrupada, 60 yıl önce kolları çıplak gezmeğe cesaret e- debilen bir kadın Tinç edilirdi. # Japonyalılar kuvvetli infilâk bombaları için nitrojeni sar- dalyalardan çıkarırlar, i > Amerikalı bir ressam Alp dağlarının bir tablosunu 20 m. uzunluğunda 6 m. genişliğinde bir muşamma üzerine yap- | mış ve bunu ancak üç senede bilirebilmiştir... # Yeni Zelandada evler bir tek ağaçtan inşa edilir. Bunlar 55 metre uzunluğunda ve 5-6 melre genişliğinde olup bir eve | lâzım gölelen bütün keresteyi temin edebilirler. Xx Yatak ısıtan kadınlar yalnız Afrikanın Watuşi mıntıka. | sında bulunduğunu İtalyan seyyahı Attilio Gutti neşrettiği bir | broşürde yazıyor. Güzel vücutlü kızlar, teker teker hükümdarla nnın yatağına girekek, o gelinciye kadar, orasını sıcak tutalar- | mış. Bu vazifeyi ifa ettikleri için, Kral da onlara en büyük pdye ve seldâhiyeti verirmiş... sı dtatükosunu kuruyor, Kabinede dahiliye nazırlığı yaparkende o z&- man Lordradaki haydudluğun önüne geçiyor. Bu iki mühim be- şarı bütün gözleri Churehil'e çevi- sı, kendi emrine tevdi ediliyor. Churchil bahriye birinci lordu gıfatile, 1914 den 1918 e kadar do- nanmayı idare ediyor ve bugün olduğu gibi, o zaman da Alman ku- riyor ve nihayet 1913 ün sonunde (o mandanı Tirpitz'in açık denizlerde Churehil Amirallık dairesinde va. ( Ki kortaulığına mani oluyordu. zifte alıyor ve Kraliyet donanma- k nen mi ln yoşpm kazpez İNİ AHMED İHSAN Matbaası 4td.