19 Eylül 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

19 Eylül 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

| e m A 5 HARB VE SİYASİ TEMAYÜLLER Gevdet Yazan: Londrada, İngiliz Parlamentosunun etrafındaki korunma telleri 939 Harbinin içinde birçok sürprizlere şahit olduk. Bunlardan biri de Rusya ile İngiltere Alman- ya arasındaki münasebetlerdir. İngiltere ve Almanya uzun ve cidallı bir boğuşmaya atılmış bu- lanuyorlar. Bunların birbirine kar- şı olan hisleri garihtir, Ya İngiliz imparatorluğu ya Almanya gimparatorluğu. Bu iki devletin kuvvet sahaları da malâm, Fakat Rusya niçin ani cepheler değiştirdit Acaba denildiği gibi İngiltere ile anlaşması imkânsız mıdır? GÜVEN Malümdurki bundan bir müd- detevvel Motolot, nutkunda, İngil- tere ile anlaşmıyacaklarını ve buna imkân da olmadığını ileri sürüyor- du. Yine birkaç gün evvelde İngiliz ajansı ayni mealde neşriyat yapı- yordu. Acaba hakikaten İnglitere ve Rusyanın anlaşmalarına imkân yok mudur? Hemen, evet, demek biraz müşküldür. Bunu meticelendirebilmek için Rusyanın Almanya ile birleşme sebeplerini araştıralım. Tabiatile Sovyetler, İnglitere ve Fransayı yalnız bırakırken ken- di menfaatlarına en uygun hareke- ti yaptıklarına kani idiler, Acaba bu menfaatlar ne olabi- lir?, Tağiltere - de düşü- rülen âk- man Avci fay yaresi ve esir 6- dilen pilot Amerikalıların son inşa ettikleri büyük vapur: “Amerika,. 25.000.000 liraya malolmuştur, 1 — Evvelâ beliren Alman teh- Mkesini bertaraf etmek, 2 — Saniyen, Rusyanın bitaraf. lığı ile karada uzun süreceği tah- min edilen harp neticesinde her iki tarafın kuvvetten düşürtülmesi, Sovyetlere bu her iki düşünce de tabintile neticelenebildiği takdirde hoş görünecek fikirler olup bilhas- sa Bovyet idealine yardım edecek ve plütokrasinin zayıflamasını in- tag edecek durumlardır. Fakat bu yapılan hesap düşünüldüğü gibi mi çıkmıştır? Alman Rua teşriki meagj sebep- lerini biraz derinleştirelim. # ER Alman bombardıman 220 — Servetifünun — 2300 tayyareleri i — Rus devlet adamları Münih konferansından sonra Almanyanın Rusya aleyhine kışkırtılmış olmasından bir- çok kerreler şikâyet ettiler. Eğer Polonya işide pasifik surette o halledilecek O olursa tabiatiledir ki senelerdenberi Sovyet düşmanlığı ile besle- ,nen Alman milleti ve siyaseti “Sovyetler birliğine atılmaktan çekinmiyecekti. Onun işin Rusyanın bitaraf kalması şar. tile, müttefiklerle Almanların