19 Eylül 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

19 Eylül 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

harbe şevkleri mentaatı icabı idi. Ruslar bunu temin için ellerinden geleni yapmakta kusur etmediler. Fakat acaba şimdiki vaziyette sov- yetler Alman tehlikesini bertaraf edebilmişlermidir? Hiç zavnedilmez, Bilâkis bu tehlike onları eskisinden daha çok düşündürecek bir duruma girdiği muhakkkatır. İngiltere kendi 8 dalarına bir taarruz beklediği gibi Sevyet Rusya da her an bir tehli- keye maruzdur. Görülüyorki gerek İngiltere ve gerek Rusya Şimdi müşterek bir bir tehlike karşısında dulunuyorlar. Acaba bu tehlike onları birbirine yaklaştırmıyadak- mıdır ve yaklaştırmıyor muf 2 — Rusyanın bitaraflığı ila karada uzun süreceği tahmin edi- len harp neticesinde, her iki taraf ordusunun zaiflamaşı mülâhazaşına gelinee: siyaset Fransanın yıkılması ile şimdilik iflâs etmiş bulunuyor. Zaten şimdiye kader bu siyase- ti gütmekle kazanç elde edebile- ceklerini heşaplıyan devletlerin bu hesaplarında yanıldıkları ve bilâ- kis ziyanlı çıktıkları inkâr edilmez bir hakikattır. Gerek Fransa ve gerek Rusya Bismark zamanında bu siyaseti ta- kip ebmek ve Prusya Avusturya harbinde bitaraf kalmağı Alman milli birliği ile ödediler, Eğer Fransa ve Rusya o zaman bu gi- yaseti tukip etmeyip Bismarkın — Devamı son sayfada — LI EMİN BELLİ JÜBİLESİ Şehir Tiyatrosu'nun emektar sa- natkarlarından Emin Belli'nin yir- mibeşinci sanat yılı jübilesi Eylülün 28 inci Cumartesi günü Şehir Ti- yatronu komedi kısmında yapıla- caktır. Henüz Tıbbiyede talebe i- ken sanat aşkını o devrin tiyatro- larından alan Emin Beliğ, Türk sahne hayatına muhtelif teşekkül- lerde yirmibeş yıl fasılasız bir su- rette çalışarak karışmıştır. 1922 de Reşat Rıdvan'ın kurduğu temaşa TE eli . Manşı geçerek İngiltere üzerinde uçuşlar yapan “Heyukel, bom- bardıman tayyaresi Emin BELLİ “Beyaz gömlekliler ,, Prof. Hubert rolünde piyesinde heyeti ile sahne hayatına atılan Emin Beliğ, Şehir Emini Rıdvan Paşa'nın, Fransa'dan getirttiği An- toine'in kurduğu tiyatro mektebi im: tihanında ve trajedi sınıfına girme- başlamıştır. Bugün Şehir Tiyatro. sunda birçok sanatkârlar ilk tiyat- ro bilgilerini bu mektepten edin- mişlerdi. Hamdullah Suphi, Rıza Tevfik, Mercan İdadisi Edebiyat Musllimi Şebap Rıza, Mabeyinci Sadık, M. Antoine Tiyatro mekte- binin ilk hocalarındandır. Darülbe- yi'den sonra Donanma cemiyenin ti- yatrosunda çalışan Emin Beliğ gittikçe mütekâmil bir safhaya 6- rişmiştir. Donanma Cemiyeti Tiyat- rosunun idare heyeti azasındap 0- lan Cenab Şehabettin, Hüseyin Suat, Ahmet Nuri, Darülbedayie rekabet etmek için bir revü hagır- lamayı düşünmüşlerdir, Bu revti- nün temsili Tiyatro mütehassışı Antoine'i kızdırmış ve memleketi ne dönmesine sebep olmuştur. Ti- yatronun rejisörü olan Reşat Rıd van, Ântoine'ın çekilmesi üzerine istifa etmiştir. Bunun üzerine bir kargaşılık içinde bocalıyan Darül- bedaiyis Donanma Cemiyetinin süs natkârları bir hamlede geçivermiğ« lerdir. Umumi Harpte Sıhhıye Ça vuşu olan Emin Beliğ fırsat bul- dukça sahneye çıkmaktan geri durmamıştır. Harp içinde Ertuğrul Mnhein'in Almanya'dan dönmesi Darülbadayiin bir ramazan sezonu açmasına sebep olmuştur, Behgat, Galip, Muvahhit, Raşit Rıza, Rıza Fazıl, Nurettin, Şefkati ve Doktor Emin Belli bu devirdeki Darülbe- dayiln başlıca elemanları olarak 1927 ye kadar çalışmışlardır. 1927 den sonra tahsieatlı bir tiyatro haline gelen Şehir Tiyatrosunda Emin Belli yirmibeşlik sanat ha- yatını doldurmuştur. 221 — Servetifünun — 2300