19 Eylül 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

19 Eylül 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

* s i HEYKEL SANATI Yazan: SS Nahid Bl 2 — Servetifünun -— 2300 OMALILARDA HEYKEL SAN'ATI: Yunanlılar Ro. malların idaresine geçtik den sonra milli Yunan ha- yatı âdeta durakladı. Tabii olan Yunan Dehasının eski de virlerin eserini hatırlatan #naları artık gö- rülmemeğe başladı, Mamafih Si. yasi ihtilâl Elenik ırkının güzel san'atlere olan fıtri kabiliyetini tamamile harap etmedi. Romalılarda güzel san'atlara, alâka o fazlalaşınca Yunanlıların uyuyan san'at hislerinin uyanma- sına sebebiyet verdr. Romalılarda san'at bilhassa harici aksamın haşmetinde görülüyordu. Lüks hiç bir zaman yoktu. Plastik san'a6 bu ihtiyaca muka- bele etti. Bu gamanlarda Yunan- lılar eski çaheserleri yine vücu- de getirmek için bir az canlan- mak istediler, Artistik an'snenin kırılan bağlarını tekrar elde et- mek istediler. Fakat buna muvaf- fak olamadılar, Baki Yunanın par- lak vaziyetini Roma kazanmağa başladı. Yeni açılan heykeltıraş mektebi muvaffakiyetler kazanı, Bu muvsifakiyetler Milâtdan 150 sene evvel başladı. Ve Sezar OÖgüst devirlerinde azami derece- yi kazandı. Bu devrin en güzel ötatuları arasında Floransa'da Venera de Medici'yi zikretmek lâzımdır ki, Apollonun torunu annesinin oğlu Ele Omune atfedilir, Alikone Anenijenin eseri olan Napoli müzesindeki Eride Fame- Te meşhur bir eserdir. Roma'da meşhur Belvedor Tereus Apollon. yedinin eseri olup Atolog bir te- nssübü izhar eder, Şimdi Paris'de Lüvr müzesinde bulunan Lurkeze sarayının gladiyatörü bu ideal te- nasübe karşı bir az aksi bir şekil yam Agagiyadi Efesin eseri- dir. Vatikanda bulunan eşerlerin en iyileri arasında Beyvedrenin Apollusunu ve Lüvr müzesinde bulunan Versay Diyanayı söyle- mek lâzımdır. Birinci eserde Yunanistanın ori- jinal bir tesiri gözükür. Fakat bunların yanında Ro- malıların fikirlerinin sayesinde ay- rı bir piastik gan'at şubesi inkişaf etti. Romalılar şahısları tasvir eder- hen hakiki hayatdan ayrıimadılar, Yaşadığı zaman ne giyiyor ve el- biseleri nasıl ise hiç bir hayal kas