15 Mayıs 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

15 Mayıs 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

Sahibi ve müessisi Aâ. İhsan Tokgöz Neşriyat Müdürü : H. Fahri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. VE Tİ FU UYANIŞ SİYAŞİ — EDEBİ —İLMİ—SOSYAL— HAFTALIK GAZETE © Kuruluşu 1891 NÜ N Ya 51 — cw 99 No. 2334 Telgraf : Servetifünun İstanbal Telefon: 21013 15 Mayıs 1941 Perşembe BIR DÜZELTME Servetifünun - Uyanış'ın muhakeme maceraları Evvelki hafta, Anadolu ajansı- nın Matbuata ve radyoya verdiği bir haberle, gazetemiz sahibi Ah- med İhsan Tokgözün teşrii masu- niyetinin kaldırılması keyfiyetinin yüksek Meclisce devre sonuna bırakıldığı bildirilmiş idi. Bu hs- ber verildiği zaman keyfiyetin neden dolayı ortaya çıktıği dahi yazılmadığı için pek çok bizi se- venlerden telgraflar ve mektup- larla soruşturmalar almıştık. Bu ayın dokuzuncu günü Anadolu ajansı ilk verilen haberdeki yan- lışlığı tashih etmek lütfunda bu- lundu ve dostlarımızın endişesi zail oldu. Mesele hakkında res- mi vesikalara müsteniif oolarak aşağıki malfümatı vermeği faideli bulduk. Maksadımız Servetifünun koleksiyonunda kendising ült “lü Adli vak'anın mahfuz kalmasıdır : A —1940 yılı Bylülücün 21 file çıkan 253 numaralı Servetifünun - Uyanış'da Cahid Saffet imzalı «Porda» başlıklı bir şiir çıkmıştı. B — Bu şiiri müstehcen gör- müşlerdir. İstanbWl Müddei Umu- miliği Cahid Saffet'e ve gazetemi- zin mes'ul müdürü Halid Fahri'ye ve gazete sahibi Ahmed İhsan Tokgöz'e bir dâva açtı. Ahmed İh- san Tokgöz için usul icabından olarak Meolişdeki mebusluk teğrii işin asli beraattir. rasguniyetinin kaldırılması taleb edildi. C — Muhakeme başladı. İstan- bul Üçüncü Asliye Ceza mahkemesi 29-11-940 tarihinde beraet kararı verdi. Temyiz edildi; Temyiz mah- kemesi dahi 17-12-40 da beraeti tasdik eyledi. Müstehcenlik dâvası ortadan kalkdı. D — Ahmed İhsan Tokgöz 25-11-40 da Meclis riyasetine bir takrir &#akdim eyledi, keyfiyeti bildirdi. Bu takrir aid olduğu Muh- telif encümene havale buyuruldu. BE — Muhtelit encümen Ahmed İhsan Tokgöz'ün takriri üzerinde cereyan eden muamelenin aid ol- duğu Vekâletten sorulmasını istedi. Meclis riyaseti 6-3-41 tarihinde encümene yazdığı tezkerede Ah- meğ İhsan Tokgöz hakkında hu- kuku umumiye dâvasının devam et- mediğini bildirdi. Muhtelit enci- men bu tezkere üzerine artık tayini muameleye mahal kalmadığını bir mazbata ile Meclise arzeyledi. EF — Sureti aşağıda yazılmış olan mazbataya Meclisce vukuf peyda edildi ve Ahmed İhsan Tok- göz hakkında hik bir muamele kalmadı. G — Meclisin yüksek kararı Zabıt ceridesinin 25-4-41 tarihli nüshasına geçti. ve yanlış haberler — H — Yüksek kararı okuşup oradan gazetelere ve radyoya teb- ligat verenler bir dalgınlık yaptı- lar. Ahmed İhsan Tokgöz'ün tegrii mesunuiyetinin kaldırılması keyfi- yetinin devre sonuna talik olun- duğunu 26 Nisanda ilân eylediler, Bu kararın yanlış olarak yapılmış olduğunu dahi 9 Mayısda radyo ile ve gazetelerle tashih eylediler. Görülüyor ki mesele bir memu- run dikkağizliğinden ibarettir. Ser- vetifünundaki bir şiirden çıkarılan dâva hakkında beraat kararı veren ve bu kararı tasdik eden yüksek mahkemelerimizin âdil hareketleri emekdar Servetifünunu &on derece meş'ud eyledi. Büyük Millet Meclisi Muhtelit eneümenin mazbatası aynen şudur; Adliye ve Teşkilâtı esasiye encü- menlerinden mürekkep Muhtelit encümen mazbatası 4d. ve “Teşkildir asasiye 18-17-1941 Muhtelit encümeni Yüksek Reisliğe Başvekâletin 13-X1-1940 tarih ve 6-1993/5034 sayılı teskeresinde Servetifünun Uyanış mecmuasının — Lâtfen sayıfayı çeviriniz — 301 — Servetifünun — 2334