15 Mayıs 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

15 Mayıs 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Chopin ve “Yazan: George SAND Ohopin ve Delaoroi» hararetle birbirlerini severlerdi. Zaten aralarında karakter, fikir ve his birliği vardı. Senat cihetinden #elaorvia Cko- pin'i anlıyor ve ona tapıyordu. Ohopin ise, Delacroda'yı anla- mıyor, onun şahsiyetine hürmet ediyor, fakat ressamdan nefret eğiyordu. Delacroin sanatın her fakülte- sinde kültür sahibiydi. Müsiğe hayrandı, biliyor ve anlıyordu. Sağlam ve iyi duyuşları vardı. Ohopin'i dinlemekâen bıkımıyor, ondan sonsuz bir lerzet duyuyor ve ezbere biliyordu. Bu hayranlığı Okopin bilmek- deydi, ve memnun oluyordu. Fa- kat arkadaşının bir tablosunu bak- dığı zaman meyus oluyor ve do tava söyleyecök bir tek kelime bulamıyordu. Çünkü o yalnış ve sadece bir müzisyen ve müzik adamıdır. . Fikir ve düşünceleri hep müzik içindir. Servetifünun hakkında Anadolu Ajansınm 10-35-1941 tarihli tashihi Büyük Millet Meclisi müzakerttına dair “işinde açılan ame dâvasında mecmua şabibi ve Otdu mebusu Alımışt ilan okgöz hekkındz da takibata buluhulabil. mesi için, teşrii masuniyetinin kaldırılmasi. na alt talebin devre sonuna bıtakıldıği iuktelif encümenin bu meseleye dair tanzim Meclis heyeti umumiyesinçe kabul edilen rbatada, mevzuu bahis çir muharrir ile ekte idi! (a.a.) EŞİK, t şudur ki, Büyük Mille Meclisi solnolt köşesi Delacroix Çeviren : Oktay AKBAL Onda derin bir espri, incelik ve ahenk vardı, fakat resimden ve heykelden bir şey anlamıyordu. Michel Ango ona korku veri. yordu. Rubens ürkütüyordu, > Onları dinliyorum. İşte Men- rioa, Delacroim'dan <«reflet» berin esrarını ahlatmasını istiyor ve Chopin gözleri hayretle açık din- liyor. Üstat resimdeki tonla, müzik- deki ton'u mulğiyese ediyo : — Müzikde bermoni yâlnir accord'ların birliğiyle olmez, on- ları birbiriyle bağlayan logigve bir bağ olmalıdır. Resimde, şu mavi yastıkla, kırmızı halıyı yan yana koyahım. Görülüyorki iki ton birbiriyle karışıyor. Kırmızı meyimürak olu- yor, mavi kırmızıyla yikânıyor ve mepekfe rengi meydana çıkıyor, Gölge sanatı resimden kalkarsa, bir tek kelimeyle resim kalmaz, Maurice gölge ilmini a çalışıyordu. — e çok basittir dedi. İki kere iki dört eğer kadar basit.. Bazı renklerin gölgeleri, mnay- yen bazı renkler üzerinde, daima bilinen muayyen renkleri hüsule getirirler, Yalebe : «— Peki diyor ya gölgelerin gölgeleri. — Buğünlük bu kader, Gölgenin gölgesi bizi sobölze luklara atiyor. ' > 4 Chopin artık dinlemiyor, Pişa- . Doygun başında rastgele çalıyor. Durunca, Delaorviz: — Eh.. eb bitti mif diyor, —— e, Üsba i Wei Bir jey akla gel e dabi gölgeler, akieler. riyk arjınm reşim bile bulamıyorum. — İkisini birden bulmak tip, Yalnız bulsmasanız, ' 5 Chopin yâptığını biliyor, Harmoni sayesinde eşyuliiği, mahlukların e söyle vw gülüyor. banu tanımıyor. o müziğin beşeri bir ayaş ve beşeri bir kei ye © mindir. Düşünep! eh dür, konuşan, anlafin dp dn Bi sma .sesdir, Yıldazlı bir Üs hisleri, bir izden eler duyarken duyelenları lerken İbi manik dü mez, Şu halde teşim; Müzikten ayızlır. a er er leyen, tâbloyu gözünün canlandırmak (İstetier, lr eni ahıvalini, vasiyştii ablilel ve zi sorlüklü yeyd bağli Beran Si DE ç rüsgörlas, mün gi Me e se trinden dâ bahabd » iel n galan m bağış n Ger Yy Mi elde iel a lardı, ye arklatler yalnış kıyorlar ve bit gün mek istemiyorlar 2. y Birdap ki şklımaylaj titriyor, ü Bkm de olm ii riyorun,

Bu sayıdan diğer sayfalar: