12 Haziran 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

12 Haziran 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

HA FT A iştir ve yapanların karşısına birçok askeri ve diplomatik meseleler çi- kar. Ankara Elçisi Fon Papen Tür- kiyeyi mümkün olduğu kadar bita- raf yapmağa çalışacaktır. Alman Başkumandanı Mareşal Keitel dahi yalnız karada yapılmıyacak olan askeri (Oharekâtı O hazırlıyacaktır. Türkiye toprakları içinden geçmek talebini Almanların yapmıyacakla- rı aşikâr görünüyor. O halde Almanyanın yapacağı iş Türkiyenin harp dışında kalmasını temin etti: rerek Türkiye dışından kendi hare- kâtında devamdır. Almanyanın as- keri plânı İngilterenin Bahrısefid'de mevcut askerf mevzilerini yani Gi- rid ile Kıbrıs'ı ele geçirmektir. Eğer Almanya Giridi ve Kıbrısı ele ge: çirirse o zaman Suriye ve Iraka doğru askerf harekâtı ileriletmek çok kolaylaşır. İşte bundan dolayı- dır ki İngiltere tehlikeyi gördü, Irak- da Reşid Alinin yaptığı ihtilâli bas- HA S5 B — 38 inci sayfadan devam — tırmağa çabalıyor; Irak sükün bu- Tursa İngiltere Suriye ve Kudüs hu- dudlarında müsterih çalışabilir, Ke- zalik Suriyeye hâkim olursa oradan Kudüs tarafına ve daha ileride Sü- veyş ve Mısır hududunu muhafaza edebilir, Bu makale şa fıkralarla tamam- lanıyor: “Fransa hükümeti kendisine kar- şı yapılacak her türlü hücuma karşı topraklarını müdafaaya karar ver- miş olduğunu ilân eyledi. Görülü- yor ki Fransa bu kadar,fedakârlıklar yaptığı Suriyenin İngiltere ve Al- manya arasında bir muharebe salh- nesi olmasını asla istemiyor. Alman- lar İskenderiyeyi ele geçirmek için mutlaka Suriyeye muhtaçtır, İngi- lizler ise Almanların bu maksadına karşı gelmeğe kat'fyen mecburdur. O halde görülüyor ki, Suriye ve civarında müthiş muharebeler baş- lamak üzeredir.,, Ii H.A<EaJ “ 23 Mayis tarihli Jurnal Dö Je- nev makaleyi böyle bitiriyor. Ara- dan ancak iki hafta geçti, dediği çıktı, İngilizler ise Dö Gol Fran- sızlarını beraber alıp bu ayın 8 inde Suriye hududundan geçtiler ve muharebe başladı. Burada en büyük hazin taraf bir takım Fransızların diğer bir takım Fran- sızlarla OGBuriyede çarpışmasıdır. Hele zavallı Suriye ahalisinin bu çarpışmada yanıp kavrulmasıdır. Jurnal Dö Jenev'in 23 Mayis nüshaşında (hahseylediği Suriye tehlikesi onbeş gün sonra kendisini gösterdi. 7 Hagiran nüsbasında yazdıkları da düşündüklerinin ne şekil alacağı hakkında bir çey söylemek çok zordur. Bize düşen en yüksek vazife Milli Şefin ve Cumhuriyet Hükümetinin etrafın da sarsılmez birliğimizi muhafa. zadan ibarettir. Bu da olmuştur ve daima olacaktır. Ahmed İhsan TOKGÖZ Kahraman âskerlerimiz bir resmi geçitte 47 — Servetifünun — 2338