12 Haziran 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

12 Haziran 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

ARTHUR RIMBAÜD Hayatı ve Eserlerine Dair Jean Arthur Rimbaud 20 Bi- rinci 'Teştin 1854 te Charleville'in Ardenne'ler mıntakasında doğdu. Şairin çocukluğu Meuse nehri kenarında Mezitre ve Charlevile şehirlerinde geçmesine rağmen O buraları hiç sevmedi. Hattâ doğduğu şehrin sisli a- henğine bile lakayidi oOduydu hatırasında kalan yegâne şey : İnsanı sonsuz seyahatlere heves- lendiren, hagret aşkını kuvvetlen- diren meçhüliyete doğru sürükliyen Mense nehrinin ahenktar sesiydi. Rimbaud'nun gözlerinin açık doğması daha kundaktayken ka- pıya kadar sürüklenmesi, sekiz aylıkken yürümesi, doktorunu hayrette bırakan bütün bu anor- mal hareketler onuu ilerde büyük bir maceraperest olacağına hüküm verdirmişti.. Rimbaud'nan geniş şişkin alnı- nı süsleyen kahve rengi saçları iri mavi gözleri, keskin bakışları kısa kalkık burnu nihayet bütün Hziv- nomisi bize onun mütecessis, alay- cı, inkilâpçı, isyankâr sözlerinde ve tavırlarında serbest mizaçlı bir çocuk olduğunu anlatır. O, baba- sının mertliğini annesinin vahşi inadını kuvvetli iradesini fazla kibrini miras olarak almıştır. O samimi arkadaşı Verlaine gibi bir asker oğluydu. Babasının ruhi anlaşamamazlı- ğına sebep olan aile sevgisinin azlığı, orduya fazla merbudiveti yüzünden 1860 ta onu annesinden ayırmıştı. Hayatın acılarından sinirli olan bu kadın sanki intkamını küçük yavrusundan alacakmış gibi ona çok fena muamele ediyordu. Annesinin bu manasız zulmü Rimbaud'nun ruhunda büyük ta- havvüller yaratarak onu daha kü- çük yaştan isyankâr yaptı. Dine, edebiyata, cemiyete isyan etmeden ailesine karşı gelmeye kafa tutma- ya başladı. Onun ruhunu heyecanlı bir harp sahasına benzetebiliriz... 42 — Servetifünun — 2338 . JEAN MARIE CARRE'DEN ÇEVİREN: Neriman KURTBAY Orada daima zıt kuvvetler çarpış- mıştır.. Madam Rimbaud kocaşından ayrıldıktan sonra Charleville'e ge- lerek kitapçı Letellier'nin evine kiracı oldu. Arthur yedi yaşındır dır o ilk okuma zevkini ve ilha- mını bu evden aldı. 1862 de ing- titation Rosata yazıldı, Bir gün onun defterinde derslere, imtihan- lara isyan eden bir tahrir vazlfesi buldular. Oo Rimbaud'nun O sekiz yaşında bu olgun yazıyı yazması bütün hocalarının hayretiyle tak- tirlerini kazandırdı. O artık mektep digiplinine is- yan ediyor hiç okumak istemiyor- du. Bütün bunlara rağmen usluca birkaç sene daha mektep sıraların- da oturdu. Çalışmasıyle ve ders lerdeki omuvaffakiyetiyle daima mağrurdu. On yaşında Meuse nehrinin kenarında Charleville Koilejinde yedinci sınıfa girdi. O nihari tale- beler sabahleyin mektebe gelinceye kadar vo mektebin kayığıyla nehir- de gezintiler yapıyordu. Sihirli korkunç suların daima değişen manzarası ona hayel, inziva aşkı, tabiata hayranlık gibi hisler ilham etti esrarengiz, kuvvetli ifadeli “Bateau iare, eseri de bu çocuk» ken tesiri altında kaldığı hislerin ilhamıdır. Rimbaud'nun bütün bu gezintileri çalışmasına mani olma- dı. Üş ayda yedinci sınıfı bitirip sekize geçi. Mektepteki parlak mu- vaffakiyeti evde geçirdiği sıkıntılı anları unutturuyordu. Annesinin tazyiki ile kırılan bu irade artık sağlamlaşmıştı. Ze- kâsına hayran olan hocası, Rimba- ud için şu sözleri söylemiştir. «Bu çocuğun manalı gülüşleri ve bakışları çok hoşuma gidiyor. Fakat ruhi tahavvülleri bana is- tikbalini korkunç gösteriyor.» O cesur veisyankâr bir talebey- di, Bütün sınıf arkadaşlarının Iâ- tince şiirlerini hocasına belli'etme- den yazardı. Başlık aynı, fakat mısra tarz- ları, şiirin muhteviyatı bambaşka idi. 1860 da akademinin lâtince şür müsabakasın; bitincilikle ka- zandı. — Devamı 46 nci sayfada — Verlaine