12 Haziran 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

12 Haziran 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

Sahibi ve mülessisi A. İhsan Tokgöz Neşriyat Müdürü ; H. Fahri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. UYANIŞ SİYASİ — EDEBİ —İLMİ —SOSYAL— HAFTALIK GAZETE “? Kuruluşu 1891 SER VETİFÜNUN Yu 5) — cw 90 No. 2338 Telgraf : Servetilönun İstanbul Teleton: 21013 12 Haziran 1941 Perşembe “ basamağı» HAFTA HA S B I HALİ Muharebe yeryüzünden havaya çıktı — Akdenizin ortasındaki bizim eski Giridin havadan gelen Almanlar tarafından zabtı — Tazyik şimdi Suriyeye ve Mısıradır — Jürnal Dö Jenev'in 23 Mayıs ve 7 Haziren nüshalarındakl Yazan : 23 Mayis tarihli İsviçrenin Jur- nal Dö Jenev'ini postadan aldım. Baş makalesi «Suriye basamağı» serlevhasını taşıyor, Okumağa baş- layınca orada bize müteallik ba- hişler gördüm; daha dikkatli oku- omağa daldım. Tam bu esnada sa- londaki radyo Ankarayı dinletiyor idi. Orada dahi kulağıma yine İsviçre ve Jurnsl Dö Jenev keli- meleri geldi, Gazeteyi, kalemi bi- rakip radyonun başına gittim. Bugün 8 hazirandır. Radyo 7 he zirandaki ayni gazetenin baş ma- kalesini aynen hemen anlatıyordu. Bunda dahi bize müteallik çok sözler vardı. Demek ki 23 Mayis tarihli olup ancak onbeş günde Ankaraya gelen gazetede olduğu gibi ayni zeminde fakat daha zi- yade yeni harp vak'alarını takip eden bir makale dahi dün Jenev. de intişar etmiş ve çok aktüslite olmasına ve bize taallükuna mebni radyomuz âynen nâkieylediği gibi Anadolu Ajansı dahi gazetelerimi- ze bir suret vermiştir. 23 Mayis nüshasındaki «Suriye serlevhalı makaleyi çok kıymetli bulmuştum. Fakat ©“ bu makele Giridin Almanların Ahmed İhsan mühim makaleler eline geçtiğinden evvel yazılmıştı. Radyonun suretini okuduğu 7 haziran makalesi ise son 24 saatlik vak'alara istinad ederek çok daha mühim idi, Bu iki makale hakkın- da teşrih veya tahlil etmek fazla olur. Okuyucularımızı tenvir için 7 haziran ve 23 Mayıs tarihli maka lelerden mühim parçaları aynen nakleyliyoruz. Bütün Avrupayı ateş ve endişe ve mahrumiyet içine sokan bu emssli görülmemiş büyük harp acaba Suriye, Mısır ve Irakta mı, yokan bazı iddialar gibi Okyanusta mı düğümünü çö- zecek ? Her halde tam manasile düğümünü çözen bir taraf varsa o da Fransndır. İçinden bozulmuş olduğundan Fransa yere serildi; şimdi de sukutun en büyük alâ- meti olan ikilik kurdu. Vişideki Fransa hükümetini temsil edenlere Dö Gölün serbest Fransası silâhia hücum eyliyor. Neredesiniz 1789 inkılâbını kuran Fransa kahramanları ? İnkılâbını- zın yerinde yeller esiyor! Şimdi Frausız milletinin başına Darlan gibi başka milletlerin hakkını ve haysiyetini tanımıyan türemeler geçti. Zaten bu türemeler değil- TOKGÖZ Ankara 10 - Haziran - 1941 midirki kendilerini Dev aynasında görerek başlarına belâ oldukları milletleri sömürmek ve ezmek ile refah bulmuşlardır. Yüz seneden ziyâdedir Cezaire sahip olan Fran- sa hâlâ& zavallı Cezairlilere içtimal bir hak taoımamıştır. Cezairlilerin adı halk ağzında Buriko'dur ki Argo lisanile Sıpa eşek yavrusu demektir. 1914-1918 Muharebesini kazandıktan sonra tarihin verdiği derslerin hangisinden ibret al mışlardır ! General Franchet De- perey değilmidir ki 1918 de bindiği kır atını Galatada sokağa serilen sancağımız üzerinden yürütmek küstahlığını göstermişti * mahut Klemanso ile Loit Jorj değilmi- dir ki yurdumuzu kâmilen ele ge- çirmeğe karar vererek Türklüğü ortadan kaldırmağı azmetmişlerdi. Şimdi ne oldu! Fakat hâlâ ibret almazlar! Darlan kalkar bilmem Kilikyayı 1919 da biz alacakdık İngilizler meydan bırakmadı; Türk- leri üzerimize saldırdı diye söyler! Türkün, Türklüğün ne olduğunu bu Levanten ruhlu sömürgeci Fransızlara anlatmak çok zordur, çünkü onlar gururun sevkile ken- — Lütfen Sayfayı Çevirini: — 37 — Servetifünun — 2338