7 Ağustos 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

7 Ağustos 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

Ölümünün üzerinden 40 se- ne geçmiş olmasına rağmen Verdi'nin ölmez eserleri dün- yanın dört bir tarafında tem- sil edilmektedir. Hiç bir opera yoktur ki bir tiyatro sezonunda Verdi'nin bir operasını oynamamış olsun. Son asırda onun kadar eser veren hiç bir bestekâr yoktur; musi- kisi çok tatlı ve berrak olan bu son asrın büyük bestekâr Verdi, opera ve musiki tarihin- de mühim bir mevkiye sahip- dir. Büyük bestekâr Verdi «1819» de Parme şehrinin küçük bir köyü olan Boncole de fakir bir ötelcinin oğlu olarak dünyaya gelmiştir. Çok küçük yaşında musikiye merak saran Verdi Boncole de bir musiki hocasın- dan muzik dersi almıştır. Kü- çük bir yaşta onun bu istida- dını gören bir kaç san'at me- raklısı Verdiyi himaye ederek 1838 de musiki âleminin hâ- diseler şehri olan Milânoya göndermişlerdir. Operaları ile meşhur olan bu şehre yirmi yaşında gelen Verdi, Milâno da dört elle musikiye sarıldı. Meş- hur Scala operasının orkestra şefi Lavig den musiki dersi al- maya başladı, geceleri geç va- kitlere kadar musikiye çalışı- yordu. Bancole de zengin dost- larının gönderdikleri para ile bu koca şehişde orta halli bir hayat sürüyordu. Onun için mu- siki her şeyidi, 1839 da yirmi altı yaşında ilk operası Oberto, Contedi San Bomfazio yı vücude getir- di. Bu eser ilk defa Scala ope- rasında temsil edilmiştir. Altı sene gibi çok kısa bir zaman- da kuvvetli bir eser meydana getiren Verdi ye karşi herkes büyük bir alâka göstermeye başladı. En yüksek insanlar tarafından hürmet gördü. Tam büyük bir şöhret sahibi olduğu sırada büyük bir felâket beş gösterdi. Hasta kızı birdenbire vam etti aç sefil bir halde bü- yük bir azim ile Nabucodon- asor operasını besteledi bu eseri düşmanları bile 1843 de Scala da takdirle alkışladılar, Bu €- ser birdenbire büyük bir göh- ret aldı herkes tiyatroya hü- cum ediyordu. Verdi bir ke- rede çok kuvvetli bir şahsiyet olduğunu gösterdi derhal gölh- reti iki misli arttı. Bundan son- ra Verdi senede bir veya iki opera vücuda getirdi ve &on asrın en büyük bestekârı oldu. FHeerleri Viyanada, Milânoda büyük Eloransada, Venedikte Romada, ayni takdir ile alkış- landı. ( 1847 ) Macbet Opera- VER DI Kayatı vE Yazan : öldü, bu sırada Scala operası için bir opera komik bestele- mek ile meşguldü bu © lâm haberi onun Kafasını alt üst etmişti, fakat çar naçar bu eseri Obestelemeye mecburdu. Çok fena şartlar içinde meyda- na getirdiği bu opera komik ( Ün cidradi Begno ) Scala da ki ilk temsil akşamı halk çok fena karşıladı ve ancak iki üç gün efişlerde kalabildi. Veni üç opera bestesini üze- rine almiş olan Verdi bu hâ- dise üzerine Scala ile olan alâ- kasını kesti. Ve serseri bir ha. yat sürmeye başladı. Gece gün- düz sarhoş bir halde kenar 80- kaklarde dolaşıyordu. Bütün va- kitlerini Milânonun serserilerle dolu meyhanelerinde geçiriyor- du. Kızının ölümü onun için çok büyük bir acı olmuştu. Bir sene bu serseri hayat de- s. Nahit Üperaları BİiLGA sinin son temsil akşamı Ver. di'nin başına altın bir çelenk koydular. Verdinin şöhreti dün- yanın dört bir tarafına yayıldı. Londraya giderek Macbet operasını hazırladı « Luisa mil- ler »* operası 1849 da Napolide büyük bir muvaffakıyet ile tem- sil edildi (1850 Shffeluo) onu dünya çapında büyük bir şöh- ret sahibi yaptı. Rıgoletto, Tra- viatte operalari onun ismini dünyanın dört tarafına yaydı. 1868 de Ladam O Kamelya nın mevzuu olan 'Traviata ope- rası Venedikte büyük bir muvaf- fakıyet kazandı Vepres Sicilen- ne operası 1865 Paris umumi sergisi münasibetile temsil edil- di, opera bu vakıt Pariste bü- yük bir hâdise uyandırdı hün- dan sonra şöhreti Avrupaya ya- yıldı. Bundan 186$ Maselicra — Devcmı sor sayıfada — MI — Servâtifünun — 2946 Eğ SR ö m “Li