7 Ağustos 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

7 Ağustos 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

r Çocuklara muaşeret 4 dersleri. Bugünlerde Türk çocuğu ve anne babası epi zamandanberi ek- sikliğini hissettiği yeni bir esere kavuşmuş bulunuyor. Bu çok fay- dalı kitaptan her ebeveynin mem- nun kalacağı ve her satırını alâka ile okuyarak çocuğuna telkin ede- ceği muhakkaktır. Uzun senelerdenberi ilk defa düşünülmüş olan Türk çocuğunun milli terbiye sisteminde ve onun yaradılışı üzerinde en müsbet tesiri meydana getirecek olan bu kitap hakkındu ne kadar sitayişkâr bir lisan knllansak yine &zdır. Çocuklara karşı büyük sevgi besleyen ve her fırsatta onlara en güzel tarihi romanlar yazan müel- lif İskender Fahrettin Sertelli hiç şüphe yokki bu seneki « Çocukla- rımıza muaşeret dersleri » kitabile kendisine beslenilen sevgi ve sem- patiyi bir kat daha arttırmıştır. Başındaki muhtelif roman ve tarihi makele siparişlerine rağmen Türk çocuğu için feragat nefsinin, en beliğini gösteren durmadan, yorulmadan ve bıkmadan çalışarak meydana getiren müellifin bu eseri mektep proğramlarına idhel edil- İ Harb vaziyeti | Alman - Sövyet Harbi bu hafta da kat'i bir serahat kesbedemedi | yazan: Kudret cemi | Geçen haftaki yazımızda Alman- Sovyet harbinin müstakbel inki- şaflarını kestirebilmek için, en 82 daha bir hafta beklemek lâzım geldiğini söylemiştik. Bu bir haf- ta geldi, geçti, Vaziyet serahat ke&- bedebilmiş midir * Hayir. Şu hel de, tahminimizde yanıldık demek- tir. Fakat, bu kabahat bizde de. ğildir; belki de muhariblerdedir, Zira, öyle muharebeler veriyorlar ki, iki seneden beri Avrupanın diğer cebhelerinde cereyan etmiş çarpışmaların hiç biriyle kabili kıyas değil. Bundan evvelki mu- harebelerde Alman ordusu şiddetle yüklendiği her cephede hiç değilse birkaç gün içinde harekât hakkın- de bizi tenvir edebilecek neticele- re ulaşırdı. Hüdisat, Alman-Sovyet bharbi- nin ilk günlerinde de böyle oldu; cebhede sür'atli inkişaflara şahid olduk. Fakst, taarruz varılması icab eden hedeflere yaklaşdıkça betant kesbetti ve şimdi ise bazı mevzii ilerlemeler istisna edilirse, adetâ durakladı gibi bir şey.. Yani, ilk taarruz hedefleri olan Odesa, Ki- yef, Leningrad ve Moskova hâlâ düşmediler; hâlen, bu mühim Rus şehirlerinin düşüp düşmiyeceğini kat'i şekilde söylemek de imkân- sız. Ancak, Kiyef etrafındaki mu- harebeler Sovyetler hesabına, - geçen haftaki yazımızda da işaret ettiğimiz gibi - tehlikeli vaziyetini rühhalatn etmektedir, Smolensk muydan ımuharebesinin muhtemel üükicesi, hakkında ise, bu hafta da hüküm veremiyeceğiz. Bu bölgede vaziyet çok karışıktır. Leningrad etrafındaki harekât gittikçe şid- detlenmekte berdevamdır, Netice olarak, Alman - Sovyet harbi etrafında biruz daha vazıh ve kat'i konuşabilmek için, okuyu- cularımızdan gene bir hafta mü- saade taleb edeceğiz. melidir. Zira bu eserin kıymetini ve ondan beklediğimiz müsbet ne- ticeyi bu şekilde elde edeceğimize eminiz, Bir müellif için en büyük zevk hazırladığı eserin memleket kültü- rüne hizmet ettiğini görmektir. Mademki İskender Fahrettin Ser. telli de kültür hayatımıza ve ter- biye âlemimize bu değerde bir kitap vermiştir, bu zevki tatmakta onun meşru hakkıdır. Henüz memleketimizde çocuk- larımızın terbiyesini takviye ede- cek bir kütüphane meydana geti- remediğimiz bir sırada İskender Fahrettin Sertelli'nin « Çocukları- mıza muaşet dersleri adlı bu eseri vermekle bu ilk adımı atmış bulunmasından büyük bir haz du- yuyor ve bunun mektep program- larımız için pek zengin ve uygun bir terbiye ansiplopedisl olduğunu kabul ediyoruz. Y. Çimen 0 Romenlerin yeniden aldıkları Soroca kale ve şehrinin umumt görünüşü 135 -— Servetifünun — 2346