7 Ağustos 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

7 Ağustos 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

* Dönen yazılar İMRALI TECRÜBESİ — 136n6 Sayıfadan Devam — evvelâ Balıkpazarında köttecilik yaparken, mahkümların tabirile elinden bir kaza çıkmış, öinayet suçundan içeridüşmüş. Fakat ni- yeti mahkümiyetini bitirince tulü- ata intisab etmek. Kısmet olurss Kadriyi birkaç yıl sonrada Nagi- din, yahut Dümbüllünün sahnesin- de göreceğiz. Şimdi, adada aşçılık yapıyor. İmrslıda ilk akşamımız böyle geşidli, eğlenceler ve zevkli sahne- ler arasında geçti. Yataklarımıza girdiğimiz vakit, dilimizde akşam yediğimiz barbunyaların ve ilata- kozların taze lezzeti, kulaklarımız- da denizin ötelerinden gelen bü- lıkçı mahkümların sesleri ve göz- lerimizde gördüğümüz sahnelerin hayreti vardı. Sanki bir hapisha- nede değil de, Büyükada otellerin- den birindeymişiz gibi, rahat ve derin bir uykuya vardık, Gavsi Ozansoy » VİNCENT VAN GOGH — 137 inc Sayfadan Devam — sonra Vincent'in doktor Gachet ile neticesi giddetli bir (buhranın endişesile başbaşa kaldığı şiddetli bir münakaşaya tutuştuğunu yazar, Yeniden ümitsizliğin pençesine düşmüş olan ressam Thio'ya : «beni beslemek için bütün ömründe fakir kalacaktın, diye yazar. Fakat ben ya ölürüm, yahut bu parayı sana iade ederim ». 27 temmuzda eve gelmesinin gecikmesinden endişe edildiği bir sırada bitkiu ve solgun çıkageldiği görülür. Kendini öldürmek istemiş, mütemadiyen kan kaybetmektedir. Kalbine bir kurşun sıkmış, bir ks- burga kemiğinde seken mermi kol- tuk altına saplanmıştır. Onu yatı rırlar, piposunu ister ve ölümü bekleyerek içer. Kardeşi Thio'ya gelince, ona: — Bu seferde tuttursmadım ! der. 141 — Servetifünun — 72345 Ve bu şevgili İkardeşin cesaret verici sözlerine : — Bu sefaletin sonu gelmiye- cek ... cevabını verir. Ve bir kaç şaat sonra geceleyin ölür. Vincent küçük Anvers mezar- Uğına gömülmüştür. Nihayet kardeş sevgisinin nere- lere kadar vardığinı görüyoruz, 'Thio katdeşinin arkasından çok yaşamıyör. Onun ölümünden pek âz sonra mnüzül ( paralyice) onu yatağa seriyor. Karısı tedavi için Hollandaya götürüyor. Fakat hiç birşey kâr etmiyor. Nihayet. Thio- da gözlerini kapstıyor ve onu bü- tün hayatını feda ettiği sevgili in- #anın yanına Anvers mezarlığında 6bedi uykusunu uyumağa götürü- yorlar. Bu fedakârlık boşa gitmemiştir, bnun sayesinde Van Gogh bir eser bırakabilmiştir (ve Van Gogh'ın eseri o eserlerdendir ki yolunu ara- yan ressamların önünde hâlâ bir meş'sle gibi kalmaktadır, Cihat BURAK e VERDİ — idi İeni aahifeden devam —- operası Pariste ilk defa temsil edilerek ayni alâkayiı uyandırdı, Pestino operası Petresburg da büyük bir muvaffakıyet kazandı. 1887 Don Carlos ope- rası Paris operasında Verdi'nin üçüncü eseri olarak temsil edil- di artık son asrın en büyük bestekârı ismini eldı. Süveyş kanalının küşâd resmi için Mı- sır kralı bir opera istedi. Vet- di bunun üzerine meşhur (Ay- da) operasını hazırladı bu o- pera < 1873 » de Kahirede kral operasında temsil edildi Mısır kralı bu eseri için Verdi yi tak- dir etti artık büyük bestekâr krallardan bile hürmet görü- yordu. O eserleri ile orduları- nın aşamadıkları hudutları aş- mış kendi şöhreti ile beraber sanatı'nın Oo renklerini kültü- rünü, götürmüştür. Milletler arasında umumi kültür san'at ile ölçülür. Bugünün renkler isimleri gayip olmuş bir çok hükümetler vardır toprakların- da başka milliyetlerinin bay- rakları sallanır fakat dünya ça- pında san'atkâr yetiştiren mil- liyetler hürriyetlerini gayip et- seler bile eserleri onları mes'ut bir gün için yaşatırlar ve öl- mezler. Verdi 1861 de ayan âzası oldu ilk meclise girdiği gün bütün meclis âzası ayağa kal- karak onu selâmladılar hürri- yet aşkı Verdi sam'atının en büyük bir siyaset olduğunu eser- leri ile bütün dünyaya göster- miştir. S. Nahit BİLGA Sait Falik Sahnhmerdan HİKÂYELER Yeni Çıktı Tarihi âbidelerimizden Kayseride güzel bir kapı