2 Ağustos 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

2 Ağustos 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

2 Ağustos M. Müller Raporunda Ne Diyor? Türk Parası Niçin Kı Kıymetten Düştü! (Birinci sayıfadan abi ia ra'da kaldı. Kendisine verilen rakamlara ve -malümata göre tetkikat yaptı, * ve neticesini raporla hükümete bildirdi. Hükümet, bu raporun neşrini muyafıl brell ve, burada tavsiye ediler fikirleri beğen- medi. Fakat aradan “iki ay geçmeden o korkulân - buhran f başgösterdi. Bu defa ayni (tetkikatı yapmak üzere Dayinler vekilleri “RİST,, isminde diğer birini gönderdi. MÜLLER raporu meçhul kaldı, Fakat fikirleri kulaktan kulağa yayıldı ve “Meşhur Lüller raporu, işmini yaptı. bu raporun belli başlı nokta- larını neşre başlıyoruz. PARAMIZ NİÇİN DÜŞTÜ? Müller, tetkikine paramızın düşmesi (sebeplerini araştır- makla başlıyor ve kendisine verilen rakamları tetkik ettik- ten sonra şu neticeye variyor: “Resmi istatistiklere (göre harici ticaret açığı “483, mil- yon liradır. Bu neticeye göre harici ti- caret <bilâncosu ile tediyat bilânçosu arasındaki fark pek ehemmiyetsizdir. Bu hususlar- da mutlak surette kati ve sahih rakkamlar tedarik et- mek O müşküldür. e Maamafih fikrimce emi temayülleri hakkında fikirler edin- mek ital Türk ticareti (o hariciyesile tediyat e bilançolarının (o gayrı mütevazin olduğu (keyfiyeti milli paranın yeni devletin teessüsünden beri tedrici, fakat devamlı surette kıymetini kay- betmesile sabittir. İSTİKBAL FENA Fakat yakın istikbale ait tahminleri şimdiden ifade ede- yim ki bunlar ehemmiyetli su- rette gayri müsaittir. Zira şimdiye kadar ne kupon tediyatı, ne de şimendifer mü- bayaasına o müteallık sela bilânçosuna ve icrai tesir etmiş alir 6 1929 senesinde vaziyet değişmiştir. Ve bu tahavvül önümüzdeki senelerde kendisini daha ziyade hissettirerek devam edecektir. Türkiyenin . harici ticaret, tediyat bilançosu ve iktısadi itibarile pek ziyade haizi ehem- miyet olan bir hakikat ta şudur : : Muhtelif senelerin mukaye- sesinden ( anlaşılmaktadır ki, ticareti haricıyenin inkişafında- ki temayül son senelerde En ziyade ihracat aleyhine- dir. İhracat 1929 senesin- deki tezayütten sonra devamlı surette daralmış ve azalmıştır. 1928 renesine ait rakkamlar henüz malüm değildir. Müşa- hede ve tahminler 928 senesi- nin bir sene evveline nazaran daha dun olacağı fikrini tak- viye etmektedir. 929 senesine ait tahminlerde ferah - verici mahiyette değildir. 929 sene- sinin de bir sene evveline nazaran daha fena olacağı ifade edilmektedir. AMİLLER NEDİR? Şöphesiz ki bu inkişaflar kısmen şeraiti havaiyenin : ve binnetice © fena mahsulün bir neticesidir. Gayri mün- keşif ziraat memleketlerinde bütün iktisadi hayat bu şart- ların hükmü altındadır. Son seneler için bu itibar- la cidden çok gayri müsait SON. .POSTA tir. İyi ve mebzul mahsul | işe SR seneleri telâfi | ettirebilir. Fakat bu gayri | müsait tesadüfler tekerrür ve devam etmektedir. Mamafih ihraçatın tenaku- sadece gayri müsait şe- e havaiye “ve” “tabiiyeye atfetmek fikrimce doğru değil- - diz. İstihsalin organize “olma- ması, hüsusile ihtiyaca uygun ân at ve zirdat İlam be rel önemde aysi suretle müessir olmuştur. Bütün millet iktısadiyatanın ( Gülcemal) vapuru 4 Ağustos Pazartesi 14,30 da Galata Rıhtımindan kalka- rak Salı sabahı İzmire varır. Ve Çarşanba 14,30 da-İz- mirden kalkarak Perşembe Sabahı İstanbula gelir. Vapurda mükemmel bir orkestra ve cazbant mev- ise ahu li di e tte ..> urtıricak. tetbirlerin itihazı Mae elde saik olmak iktiza İdare inşâat hey'eti feü- hadetname, ehliyetname gibi vesaikı resmiye ve mutebe- reyi bamilen bir kıt'a fotoğ- raflarile beraber idare Le- yazim müdürlüğüne omüra- ARİEL Türkiye Seyrisefain İda- resi havuzlarına girecek Tüc- car vapurlarının: Raspa ve boyama işçiliği şartnamesi mucibince bir sene müddet- İle ve münakasa ile talibine verilecektir. Kat'i ihalesi 7 Ağustos 930 tarihinde saat 15 te icra kılınacağından taliplerin şartnameyi görmek için her gün ve münaksaya iştirak için tarih ve saati mezkür- de teminat egr Leva- KARADENİZ MUNTAZAM ve LÜKS POSTASI İNÖNÜ yapn, Pazar günü -akşamı Sirkeci rıh- tımından hareketle (Zongul- dak, İnebolu, Samsun, Or- du, Giresun, Trabzon, Sür- mene ve Rize, iskelelerine azimet ve avdet edecektir. Tafsilât — için Meymenet ; hanı (altında acentalığına müracaat. Te- lefon İst, 21 Vapurlarımız her pa- zar muntazaman ha- reket ediyorlar. Tütün eksper ai "Tütün inhisarı U. Müdürlüğünden: ri Feriyedeki o Tütün Eksper çek nk 1 — Türk olmak ve (1912 < 1905) (1328 - 1321) do- im bulunmak ; — En az orta tahsili eksiksiz bitirmiş olmak; ö — Tam sıhhatli ve bünyesi tütünle iştigale müsait bulun mak ve ağır cezaları müstelzim cürümlerden ve muhilli haysiyet kabahatlardan dolayı mahküm olmamak lâzımdır. İstekli olanlar bir istida ile Galata'da Tütün inhisarı umum pe müracaat ve; üfus cüzdanı veya tezkeresi; 2 — Mektep şahadetnamesi: 3 — Nihayet bir senelik çiçek aşısı şahadetnamesi; 4 — Mahalle veya köyü ihtiyar heyetinden, sö Lei veya jan- darma dairelerinden müsaddak varakası. 5 — Dört tane fotoğrafı; hemen tevdi etmelidirler. Ancak yukardaki şartları haiz olupta bu vesikaları ve saireyi (23 ağustos 1930) saat on yediye kadar tevdi edenler adedi mürettepten fazla talip zuhurunda yapılacak olan mü- sabaka imtihanma girebilirler. Müsabaka imtihanı (25 ağustos 1930)da acak ve orta tahsil derecesinde türkçe, hesap, hendese, fizik, kimya ve tabiiyattan yapılacak ve üç dört gün devam edecektir. Talebenin sıhhi vaziyeti idare hekimleri tarafından tesbit edilir, Kabul edilen talebe nazari ders günlerinden maada olan günlerde muhtelif imalâthaneler ve depolar ve fabrikada amele ğibi çalışır, Talebeye hiç bir ücret verilmez. K OENI Gv BAVER e ai ae m makineleridir. Vürzberg Mödling Almanya Avusturya TÜRKİYE VEKİLİ Gütenberg Yurdy İİ HERMAN şimdiden mektepte kalabilirler. baytar tabibi olmak isiyen lise mezunlarına Yüksek baytar mektebine bu sene 40 lise me- zunu almacaktır. Mektebin tahsil“ müddeti “sekiz sömestire olup leyli ve meccanidir. Talebeyö elbise, çamaşır ve cep hrçlığı mektep tarafından” verilir. Hükümetin hayvan ıslah ve çoğalmasına fevkalâde ehemmiyet vermesinden dolayı baytari tababet mesleğinde gençlerin istikbali temin edilmiştir. Vilâyetlerden talip olanların yol masrafını mektep tesviye edecektir, Kabul olunanlar hemen Türkiye Cumhuriyeti tebaasından bulunmak, Yaşı on sekizden aşağı ve yirmi beşten yukarı olmamak, ve ata binmeğe müsait olmak. tezkerelerini, Polisten musaddak hüsnühal vesikalarını, D — Dört adet kartonsuz vesika fotoğraflarını, bağlıyarak İstanbul'da, Selimiye'de Yüksek Baytar mektebi rektörlüğüne, vilâyetlerde Bay: tar müdüriyetlerine müracaat Mektebe kabul olunanlar, hizmeti mecburiyelerini ifa edeceklerine dair Noterden musad etmelidirler. dak nümune veçhile bir taahhütname vereceklerdir. baydarpaşa emrazı istilâiye hastanesi Bazik belinden? Haydarpaşa emrazı istilâiye hastanesi için lüzumu olan yüz kırk üç kalem cezayı tıbbiye ve saire münakasai aleniye suretile mübayaa edileceğinden ve münakasa 21 ağustos 930 tarihine müsadif perşembe günü saat l4te Galatada Karamustafapaşa caddesinde İstanbul Liman Sâhil 1Sıhhiye Merkezi Baştababetinde icra edileceğinden talip olanların yevmi mezkürde masraf ko- misyöuna VE şartname ve listeyi almak üzere de her gün mezkür hastane idare memurluğuna mürhcaât etmeleri ilân olunur. lapa. iu Yeniköy dairesinden: Tan- zim “kılınan istikamet haritası mucibince İstinye caddesinin Azmi“ Bey zade Tevfik Bey sahilliğilesinden itibaren İstin- ye köprüsüne: kadar olan kıs- mının . 15 metre olmak üzere tevsii mukarrer bulunmuş ol- duğundan ebniye kanünunun 12 inci maddesine : tevfikan alâkadarların (daire (heyeti fenniyesinde o bulunan mezkür haritayı görerek < diyecekleri olduğu halde ilân tarihinden itibaren on beş güne kadar beyan etmeleri. Bayazıt dairesinden: Şehza- sinde Selim in da 2 sinde yokuşunda yeni “26 aki numaralı enkazı hedim ve nakli pla alıcıya ait olmak şartile kapalı zarf usulile satılacaktır. Almak istiyenlerin esini görmek üzere fen mine müracaat ve ihâle günü olan 26 - 8 - 930 salı saat 14 de kadar teklif ve teminatı havi zarf- * ları - daire encümenine tevdi “eylemeleri -ilân olunur. * gin dairesiden: (Başı boş ; bulunup daireye teslim edilen bir tazının üç gün zar- fında “sahibi müracaat etme- diği takdirde bilmüzayede sa- tılacağı ilân olunur. K Satılmak üzere eşya şube- sine bırakılan Şükrü beye ait bir lâvabo ve bir soba ile Ahmet efendiye ait üç. parça Ankara caddesi No, 27 - 29 Kataloklar oMeccanen Gönderilir. Tediyatta kolaylık gösterilir. saat ve şamdan ilân tarihin- den itibaren on beş gün zar- fında bilmüracaa kaldırılma- dığı takdirde bilmüzayede sa- tılacağı ilân olunur. ği” İstanbuj 4 üncü İcra me- ; mürluğundan: Açık artırma ile paraya Gayri menkulün bulunduğu mevki mahallesi, osokğı, nu- marası: Galata Bereketzade M. At, Perşembepazarı Ce. Haza- ran ve Bank 5.2,4,6,2,4, 16, 18 No. Takdir olunan kıymet: 60000 lira tamamı Artırmanın — yapılacağı yer, gün saat: İstanbul 4 üncü icra dairesinde 25-8-930 Tarihinde saat 14 ilâ 16 ya kadar, i — İşbu gayri menkulün artırma şartnamesi 14-8-930 tarihinden itibaren No. ile, İs- tanbul 4 üncü icra dairesinin muayyen numarasında her ke- sin görebilmesi için açıktır. İlinda yazılı olanlardan fazla malumat istiyenler, işbu şart- nameye ve dosya humarasile memuriyetimize müracaat et- melidir. 2 — Arttırmaya iştirak için yukarda yazılı kıymetin yüzde yedisi teminat gösterilecektir. 3 — Hakları tapu sicillile sabit olmayan ipotekli alacak- hlârla diğer alâkadarların ve irtifak hakkı sahiplerinin bu haklarını ve hususile faiz ve masrafa dair olan iddialarını işbu ilin tarihinden ilba- ren yirmi gün içinde evrakı müsbitelerile birlikte o memuw- riyetimize . bildirilmeleri o icap eder aksi halde hakları tapu sicillile sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasında hariç kalırlar, 4 — Gösterilen günde art- tırmaya iştirak edenler artırma şartnamesi okumuş ve lüzum- Mles'al müdür; Selim Rağıp lü malâmatı almiş, bunları ta- mmamen kabul etmiş ad ve iti- bar olunur. Üstünde bırakılan gayri menkulün bedeli zama- nında verilmezse gayri meykul ikinci bir arttırma ile satılır. ve bedel farkı ve mahrum kalınan yüzde beş faiz ve di- ğer zararlar ayrica hükme ha- cet kalmaksızın memuriyeti- mizce alıcıdan tahsil olunur. Beş numaralı fıkradakı şart tahakkuk etmek kaydile üç defa bağırıldıktan sonra gayri menkul en çok arttırma üstün- de bırakılır. Şart tahakkuk etmezse arttırma geri bırakılıp alıcı taahhütlerinden kurtulur ve teminatta kalkar. - 5 — Arttirmanın birinci ve ya ikinci olmasına ve gayri menkule taallük eden kanuui hakka ve satışın tarzına göre diğer şartlar: Arttırma dir. Müterakim vergi, Belediye vakıf icaresi müşteriye aittir. 1 inci arttırma 3075 lira- dır. Peşin para ile en ziyade arttırann üstünde bırakıla- caktır, z Yazılan: Han hisse yukarı da gösterilen 25-8-960 tarihin- de İstanbul icra memurluğu odasında işbu ilân ve göste- rilen arttırma şartnamesi dai- resinde satılacağı isim ve ika- metgâhları meçhul bulunanlara tebliğ makamına kaim olmak üzere ilân olunur. Kadıköyün'de Moda Bomonti Bahçesinde ü#tos Perşembe SABAHA KADAR Büyük Aile Müsameresi