4 Ağustos 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Ağustos 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayıfa SON MUSİKİ Kasap Şarkısı Ve Bir Düşünce Birkaç senedenberi musiki- nin “asaletini, memleketini ,, arıyanların kimi şark, kimi garp dedi; herkes sözünde ısrar ettiş vukuf sahipleri biri birini teçhile çalıştı, birtakımı ilmini, birtakımı hissini mikyas addetti, ortaya muhtelif ölçüler çıkardılar. Zavallı musikinin enini, bo- yunu ölçtüler, endamına türlü türlü şekiller verdiler, nihayet, galiba müddeiler yoruldular ve sustular. Herkes fikrini muhafaza etti; yalnız her iki tarafın davasını takp —edenlerin muhakemesi yoldan çıktı. Avukat belâgatile malümatı şaşıran zabıt kâtibi gibi, ondan ve ötekinden haklı zannettikleri fikirleri alan bestekârlar, iki- sini biribirine katıştırarak or- taya yeni yeni mahlüt garibeler çıkarmağa başladılar. Her iki musikinin (Mezbe- lei nağamat ) ından devşiril- miş Motiflerle fokstrot gibi şarkılar, (BETHOVEN) i hün- gür, hüngür ağlatacak beste- ler yaptılar; merhum K. Ha- san Efendinin - bin bir çeşit basmadan yamali elbisesini andırır. neler çıkarmadılar?.. Ne Garbin tekniği, ne Şar-. kın zevkiselimi.. Meyhane sokaklarını döla- şan bu melez musiki de çök- tü. Şimdi işe baştan daşladık. Benim çocukluğumda Kâğnta- nenin sarı şalvarlı bestekâr- ları her sene baharında mey- dana bir iki nadide, naşenide marifetler atarlardı. Şimdi ayni eserler, menbamı değiştirdi... (Bestekârı şehirler) tarafın- dan ibda ediliyor. Ertesi gün plâkta, beş gece sonra bütün mahalle çocukla- rının — ağzında... Amerikada bulunmuş - bir aıkadaşım ( Aman ” kasap...) türküsünü dinlemiş te: — * Eğer Amerikada' olsa, bunu yapanlar, çağıranlar bir kaçar sene hapse mahküm olurlar!,, demişti. Acaba bizde de böyle bir kanun mevcut olsa bir hafta sonra şehirde serbest kaç kişi kalirdı? K E Hayvan Sergisi Konya 2 (Hususi) — Eylülün *8, inde burada bir bayvan sergisi açılacaktır. tısat — vekâleti muvaffak olan hayvan sahiplerine veril- mek üzere 5000 lira ikramiye göndermiştir, Yorulmaksızın Para Kazanmak İstemez misiniz? Evinize veya İşinize giderken, sokak- ta gezerken veya birisile görüşürken her hangi bir vaka karşısında kalabi- Türsinla.. Havadis nedir. biliyorsanız © vakayı derhal görebilirsiniz. Bir yangın, bir katil, bir kaza birer havadislir. Ras- geldiğiniz vakalardan ertesi günü ga- zetelerde görmek istediğiz biri olunca derhal telefonumzu açımız ve havadisi gâzetemize haber veriniz, lslm ve ad- resinizi de bırakınız. Verdiğiniz hava- ditin ehemmiyetine göre — gazetemiz mükâfatımı vermeyi vazife bilir. Telefon mumaramızı İstanbul * 208 ,, tür, | filiminin — sahne |: mığfer POSTÂ Ağustos ©4 | ŞEHREMİNİ- OLSANIZ NELER YAPARSINIZ? İşe Yollar Ve Su *IM, Caddeler Eğri İle Başlamalı HALBUKİ BELEDİYE ALDlRlŞ ETMİYOR Şelremilel olamı Beler z parsmız? Bu sualimize dair rilerimizden yeni bir hayli mek- tuplar gelmiştir. Bu mektupları gırası ile neşrediyoruz: Balıkpazarındaki yolları dü- zeltmiye başladılar. Fakat iş aksi oldıı Yollar büsbütün bozuldu. Her taraf çirkefe battı. Görülüyor ki belediye- cilikle temizliğin alâkası yok. Bence, işe evvelâ yollar ve sulardan bışlımak lızınıdır NELER YAPARDIM? Gazetenizde, Şehremini ol- sanız ne yaparsınız? lâvhası altında bir sual soruyorsunuz. Evveli bu sual karşıtinda çok — düşündüm. Emanet, öyle bir makamdır ki koca bir. şehir halkının sıhhat, hayat ve herşeyile alâkadar- dır. Bütün bunlar ona teslim edilmiştir. Fakat İstanbul şim- diye kadar Bu kaidelere riayet etmiş bir şehremini görme- miştir. Fikirlerim şunlardır: 1 — Evvelâ paranın yetiş- miyeceği işe başlamam.. Me- selâ Aksaray caddesi Lâleli- den başlamıştı. Lâkin Aksaray gamini biraz geçince — bırakıl- dı.. Her halde para bitmiş ol- malı. Fakat heyeti fenniye bu kadar para ile caddenin bit- miyeceğini bilmeli idi.. Rapor vermeli idi. Yarım bir iş yap- maktansa yapmamak evlâdır. 2 — Sıcaktan bunalan halkı serinletmek için Sarayburnu duhuliyesini — kaldırır, gazino mukavelesini fesheder, halk için bedava bir eğlence yeri yara- hıdım Bu ııoldıyı sabık şeh- reminlcrındeıı Cemil paşa da söyledi. “ Bağdatta sağır sulk- tan duydu ,, ğınıııel daha du- yacak. 3 — Bir çocuk bahçesile kanaat — etmezdim. — İstikbalin temeli yavrular olduğuna naza- ran onların sokakta, hayatlarını | zehirlemelerine ınuuıde etmez, bir çok, eğlence vasıtası olan bahçeler açardım. “Yapacağız,, diyoruz, ama ne zaman ?.. 4 — Şehrin en büyük çad- deleri eğri büğrü durürken Bakırköy yolunıı asfalt yaptır- rmaz, şehre emek sarfederdim. 5 — Şehrin muhtelif yer- lerini sulatmazdım. Her yer bundan istifade etmeli dıeı& ve Sirkeci sulandığı gibi Top- kapıda sulanmalıdır. 6 — Belediye memurlarına* bu kadar cür'et vermez, baş- larına müfettişler kor, zavallı esnafa eziyet etmelerine mey- dan vermezdim. 7 — Sokakları —aydınlatır, | v |Büğrü 1 halkı çamur ve toza — bula- maktan kurtarırdım. 8 — Halka Hamidiye diye Keçe Guyü — veren — sucuları ualandırır, bu varifeyi Ema- nete alırdım. 9 —Muktedir bir adam de- gilsem, tevhitle beraber istifa ederdim. Çünkü; —Emanette muvaffak olamıyan, birleşen bu iki işi birden beceremez. Vakıa saydığım maddeler para işleridir. Lâkin İstanbul da yaridatı çok olan bir şehirdir. | BBakırköy yolu bir şu kadara asfalt yapılacağına daha az ara ile yıpılır, dıgu sokaklar & tamir yüzü görür. Tiyatro rapılaca; sokaklara lâmba | kat bunlar düşünce - — Aksaray : Nuüsret Safa BEN BU İŞİ İSTEMEM Şehremini olmak istemem ve aklımdan bile geçmez. | Çünkü benim fikrimce bu / vııife o kadır ınühîm ve na- Duruyor ASFALT ŞOSE NE DİYE YAPILIYOR? ziktir ki raıgele berkesin bu vazifeye intisabı pek gülünç olur.. Diyebilirim ki şehremin- liği bir diplomatın nazik vazi- felerinden daha naziktir. Bu, bizim memleketimizde olmuyor- sa da Avrupada böyledir. Şehrimizin güzelliklerini bir tarafa bırakalım da en basit ihligaçlunmıu düşünelim : addelerimiz hergün sulan- mali, temizlenmelidir. Her yaz halkın çektiği buz derdi ğıllcdılmeh ve halka bol bol buz temin edilmeli ve | hiçbir. memlekette — mevcut olmıyan su derdi düzeltilmeli. | Emanette İstanbul suları hak- kındaki proje tetkik mevküfile konmalıdır. Şehrin çirkin manazırına bir nihayet vermeli, kaldırımlarda uyuyanları, yolda mevsimine göre kavun karpuz yiyip o mahalli mezbeleye çevirenleri şiddetle eczalandırmalı, yollarda seyyar satıcıları menetmeli, — bilhassa avazları çıktığı kadar bağıran satıcıl.rın — izaçlarından halkı kurtarmalıdır. H:ılkı temiz havı aldırmak parklar açmı Meselı Şıılıde ı.lı seriri- atı yanındaki buyükarsa park ğılıne ifrağ edilmeli ve her akşam Şişii kaldırımlarında te- miz hava almak için gezmiye çıkan Şişli halkının en büyük ihtiyacı tatmin edilmiş olmalıdır. 4 ise paraya mütevakkıf olduğu için Haydar Beyin söylediği gibi varidat temin edilmelidir. Şişli karilerinizden & R edilerek YENİ BIR SINEMA SARAYI Aktörler Kı Kongre- si Ne Yapıyor ? Sesli Ve Sessiz Kurdeleler Beynelmilel sinema aktörleri kongresi Viyana'da toplanmış- tır. Bu kongrede, sesli filim etrafında da müzakere yapıla- caktı. Çünkü bunun leh ve aleyhinde bulunanlar epeycedir. Fakat, henüz sesli filimlerin son neticesi alınmamış olduğu için, kongre, bu bahisle bu defa meşgul olmamıştır. PAZAR GÜNÜ * Erkekler, pazar günlerinde,, vazı — olan Rober Sigodmak, yeni ve sesli bir filime başlamıstır. İsmi: Allaha ısmarladık'tır. MİĞFERLİ MİKİ Alman tiyatro sansürü “ ıemınlıkte,, filiminin gösterilme- sini menetmiştir. Çünkü harbi takliden yapı- lan bu filimin aktörleri fareler- dir. Başlarında da çelik miğferler vardır. Sansür, farelere çelik giydirilmesini — milli Ör CÜK v aalünaz Dita Parlo, elyem Bullııdo yeni Mrmimçcdmektedı Buı #ikien iain #ENNNN — dalar alaraktır. Bötüğ rolü iki bafta sü çekti /Yeni Sir Sinema Faaliyetleri 72 Katlı Yeni Bir Saray Nevyork'un — bir mahallesi olan Brodvay'da yeni bir si- | Bu edecek nema sarayı yapılacaktır. bina “72,, katı ihtiva ve “6000,, seyirci alacaktır. AÇIK HAVADA Birçok Avrupa memleketle- rinde açık hava sinemaları te- sisedilmiş, sesli filimler göste- riliyor. Bu tecrübe çok mu- vaffakiyetli netice vermiş ve sesler, kocaman parklarda pek | güzel işitilmiştir. Daily Express gazetesinin münekkidi M. Atkenson, sesli ve şarkılı filimlerdeki manasız bir takım mükâlemelerle bes- telere karşı çok şiddetli bir mücadele açmiıştır. Bu hal, İngilizlerle Amerikahların yeni rekabet — şeklidi | yük kanal ile KANALİZASYON Şimdiye Kadal 13 Km. * Yapıldı Şimdiye kadar yapılmış o kanalizasyon — tertibatının * kında faaliyete geçeceği bil diriliyor. -Halbuki — yaptığın tahkikat bünun aksini göstef mektedir. Yapılan mecraların umuf lâğımlara — bağlanması, ancak 1931 senesi şubat veya mafli aylarında mümkün olacaktır. Köllektör tabir edilen bi tâli — yollarıl uzunluğu şimdiye kadar “1Âe kilometreyi bulmuştur. Bu inş' atın büyük bir kısmi İstanbil tarafında bulunuyor, İstanbul tarafında, kanalizaf” yon inşaatı en evyel bite semt Eyiptir. Burada yapılan — mecralâf * 2,64,, metre genişliğinde *2,20,, metre yüksekliğindedir: Bu kısmın inşaatı Emanetçt muvafık görüldüğünden epel zaman avel faaliyet başlamıştı! Eyip, kuvvetli — yağmurlardı su baskınına uğrardı. Bu mec€ ralar sayesinde bu beliyedef kurtulmuştur. Şimdilik kısmen işliyen Sir” keci Mmecraları da, pek yar kında umumi surette faaliyet€ geçmiş bulunacaktır. Bize Hayatınızı Yazınız Hepimizin hayatında her gü okuduğumüz hikâye ve ro' manları — gölgede * bırakacak vakalar, facialar, ve komedi” ler vardır. Kaç defa kendi kendinize' *“Ben hayatım yazmalıyın! da roman nasil olsun gör sünler!,, demişsinizdir. İşte yoruz. mühim Yazamıyacağınızden — kor” karak çekingenlik gösterme” İlyiniz. Sizden, bir hik kadar ustalık beklemiy size bu imkânı veri” Bize hayalınızın e! vakasmı yazınız. ||Biz hikâyeyi bozmaksızın ow düzeltip neşredilebilecek hâl€ || koyacağız ve neşredec Düşünmeyiniz. Siz de her” kes kadar yazabilirsiniz. Y zanızı kâğıdın bir — tarafır? yazmanızı, ve bir de fotoğr || göndermenizi rica ederiz. İmzanızın neşredilmemesizi veya vakadaki şahısların iff edilmemesini istiyorsanız, a mi derecede ketumiyet göf” tereceğimize rica ederiz. emin — olmanıt 'evmi, Siyasi, Havadis ve Halk yazet' İdare : İstanbul, Nuruosmaniye Şeref sokağı 3537 Telefon: İstanbul - 203 Posta kutumu : İstanbul - 741 ABONE FİATI TÜRKİYE ııxm' 1400 kr. 2700 30 n | Gelen evrak geri verilmez. Hânlardan mesuliyet alınmaz.