5 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

5 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Bir Rica Mektuplarınızın Gır- mesini | İsterseniz Kısa Yazınız Bazı karilerimiz dert ve şikâyetlerini anlatırken fazla tafsilâta giriyorlar. Bu hal birçok şikâyet (sahiplerine alt Mektupların günlerce beklemesini intaç *diyor, Bu gibi mektupların mümkün Da Sasa olmasını bilhassa rica BİR MÜLÂHAZA Fethi B. yin İsmet paşanın nut- kuna verdiği cevapta bir sözleri millete ümit vermiştir. Bu söz, âsrımızda hükümetlerin mevkile- rini © iktısatçılara | terkettiklerini ydeden cümledir. Evet! Ticaret ve sâye istinat “etmiyem hiçbir ve hükümet bu asırda ya: #yamaz. Böyle bir fırka dahi teşekkül etse ömrü pek az olur VE memleketi gün begün harabiye ve daha ziyade sefaleti iktısadiye- Ye düşürür. Fethi Bey eğer muvaffak ol mak istiyorlar ise şimdiye kadar tecrübe olunan kimselerden İsti- fade etmeyi düşünmektense İş adamları ile temas ederek bun- ların fikirlerini almalıdır. Bütün dünya ve bütün hükümetler iki kuvvetin © elindedir... Sermaye ve sây. Fethi Bey bu muadeleyi halle- debilir ise tedricen memlekette iktisadi refah hasıl olabilecektir. Rifat BİR ŞİKÂYET | Vatanın en buhranlı zamanlarında memleketime karşı olan kutl vazifemi, daha doğrusu borcumu kudretim dahi- linde ücizane olarak Wa ettim. Ahvali Sahhiyeme binaen tekaüde sevkedildim. Emayi tekaüidüm de baliye Vekâletinin tekaüit muamelâtile alâkadar olan heyeti mhhiyesi ve memurin dairesi tarafından hakkımda tatbik edilen gayrı kanuni mua- me'e «das kurban edildim. Sekiz aydankeri bu baptaki hukukumun ziyama meydan verilmemesi hususunda vaki olan mü- racaatlarım müsmir bir neticeye vâsıl olamadığı gibi daima müşkülâtla karşı- laştım. Hakkımda (tatbiki lâzemgelen memurin kanununun 84 üncü maddesinin (0) fikrası taranen sul tefsir edilmek suretile mağduriyetim cihetine gidilmiş- Ür. Yeni tekaüt kanununun 19uncu "addesinden de istifade edememekteyim. Yeğüne melce ve istinadgöhim Olan #dalet, şefkat ve merhametinden emin kulunduğum Hükümeti Cümhuriyemden *on bir istirhamatta bulunuyorum. Bursada Muradiye mahallesinde Be- vikçiler caddesinde 26 No.lı hanede mü- tekait : Mehenet İrfan NÜFUS ÇIKARTAMIYOR Kocam asker; biri üç yaşında ve eri beş ayl Mi çocuğumla Yahu Wsktayın, Çocuklarıma nüfus teskeresi Sakarmak için üç ay evvel Beyoğlu Kı- Meolipaya nüfus memurluğuna müracaat *Elm. Bin bir müşkü'âtin karşılaştım. Yan nlifun teskeresi alamıyorum, İ da üç elbiseli etkeğin yanında Sir memurun keyfi ve arzusu için | kani muamelenin yapılmaması revayı kadir 2 Merciinin muhterem gazetenizle na- San dikkatini eölp buyurmanızı istirham erim, Şehremininde : (Kari mektuplarının de Yamı 6 ını sayfadaj “SON POSTA,, NIN Tefrikası: No 22 mu Arsen Lüpen'in -İ rek mahkemeye çekmişlerdir. | 3 — Maskeli tablo bir aile iskandaline Tablolar vardır ki bü- yük hadise- lere sebebi- yet vermiştir. nlar öte- denberi çıp- lak resimlere tahammül edememişler- dir. Büyük hadiselere sebebiyet veren tablo- lar ya çıplak kadınları, hut dini hareketleri eden tablolardır. En son iskandal bu sene Paris resim sergisinde olmuş- tur. Gerveks isminde bir res- sam resim sergisinde “Maskeli kadın,, isminde bir tablo teş- hir etmiştir. Bu tablodaki ka- dının yüzü kapalı, fakat vücu- f du açıktır. Evvelâ bu kadmın bir artist olduğu zannedilmiş, sonra tanınmış bir cemiyet kadını olduğu anlaşılmıştır. Bunun üzerine kadının kocası artisti bularak tokatlamış ve tablo sergiden çıkarılmıştır. Maamafih tarihte (o bundan daha mühim vak'alar da ok muştur. Meselâ (Mane) ismin- de bir ressam bundan elli se- ne kadar evvel Paris resim sergisinde “Piknik, isminde bir tablo teşhir etmiş. Tablo- veya- tasvir bir çıplak kadın resmi vardır. Bu tablo birçok itirazları da- vet etmiş ve sergiden çıkanl- mıştır. Nihayet hükümet bu adamın, resimlerini “ ayrı bir sergi Ohalnde © göstermesine muvafakat etmiştir. Fakat bu hususi :sergi açı- lınca halk dehşetli muhalefet hareketleri göstermiş, hatta bir aralık isyan çıkması ihtimalleri bile baş göstermiştir. Bunun üzerine hükümet tekrar müdaha- leye mecbur kalmış, ve ressa- | mı siyasi cürümle tehdit ede- Senelerdenberi buna benzer vak'alar (ogörmedik. oÇünkü insanların günden güne müsa- MUHARRİRİ | MORİS LÖBLAN Son Sergüzeşti — İMDAD GELİYOR i Bundan sonra, üstüste bir | tok anlaşılmaz vak'alar zühur kiye başladı. Arnolt geçer- ven köprü yıkılmış, o bereket si l Mümiş m bir şey ol- ey tesi gün, Şarlot içinden arken. eski bir kiler yıkık © o Hizmetçi de mucize kabilinden kurtuldu. Üç söğüt ağacının yer de- giştirmesini, Voşel ananın ke- İ hanetlerini, oğlunun katlini, kendisinin katlini, hepsini an- lattı, Açık duran mutfak kapı sından OArnolt ve Şarlotta bunları duymuşlardı. e Rawlle nasıl tanıştığını anlatmamakla beraber, birlikte (yaptıkları tahkikatı, Voşel anaya gittik- lerini hikâye etti. Sonra ağla- mıya başladı. Raul'e bu su- Kadın ismindeki tablo. Bu sebebiyet vermiştir. muahasi artıyor. San'at eserlerine (o karşı Olan hürmet muhabbeti kuvvet buluyor. Bu se- beple bu kabil hadise- lere ancak geri mem- leketlerde tesadüf edile- bilir. Bugün medeni mem- leketlerin hiçbirinde açık resim neşrettiği için bir gazete veya bir ressam mahkemeye çe kilmez. bütün ve Hatta Fransa - ki Du hadiselerin cereyan ettiği yer orasıdır-daha ileri giderek tarihte iskandallere ve isyanlara sebe Yedikule gazhanesi retle ihanet ettiği için o kö dar müteessir oldu ki iki gün yatakta kaldı. Kız kardeşi Bertant da Katerin .gibi korkmıya başla- mıştı, O da her tarafta hücum ve tehlike görüyordu. Arnolt ve Şarlot ta ayni telâş içinde idiler. O akşam, iki kız kardeş; zemin katındaki salonda çalı- şıyorlardı. İki oda ötede Raul okuyor, Beşuda eski bir bi- lârdo üstünde, yuvarlaklara vurmakla eğleniyordu. Konuş- muyorlardı Slat onda, ber- mutat, ikiside odalarına çe- kildiler. Evvelâ köyün saati, sonra da şatonunki onu vurdu. ihtiyatkâr olunuz IŞ YAKLAŞIYOR KOK Kömürünüzü : . : je ir şimdiden tedarik ediniz Yedikule kok kömürü az miktar ile çok iş görmek bassasını haiz, olmakla meşhur olduğundan bilhassa (mer- kezi teshin) ler için tavsiyeye Şayandır, evlere kadar gönderilir Atideki yerlere müracaat ediniz: Elektirik evi, Beyazıt meydanı Metro han, Satie mağazası İsyana, Iskandale, Gürültü Ve Kavgalara Sebep Olan Tabloları Pariste Teşhir Ediyorlar 1 — Mane ismin- deki ressamın Piknik ismindeki tablosu. Bu tablo Fransa'da isyan uyandırmıştır. 2 — Resimde- bir | yenilik vücude getir- diği için bu eser bü- yük gürültülere se- bebiyet vermiştir. yet veren bütün bu resimle- “ri topliyarak hususi sergi vü- cuda 'getirmiye karar vermiş- İ tir. Bu sayfada gördüğünüz | resimler bu sergide teşhir edi- ! lecek tablolardan bazılarıdır. Tel. İs. 2072 » m 1288 » Bey. 914 Tam o sırada bir silâh pat- ladı ve arksından iki müthiş İ çığlık duyuldu. Beşu bunun, hemşirelerin odâsından geldi- ğine hükmetti. Raul, herifin önünü kesmek- ten başka hiçbir şey düşün- müyordu. Bulunduğu odanın penceresine koştu. Her akşam ki gibi pencerenin iki kanadı da açık değildi ve dışardan kol demirile kapalidi. Kanat- | kandalden korkan, Erkek Ne Vakit Hiyanet Eder? Bu, Bir Parça Da Kadının Elindedir Erkek Ve Sedakat Şunu kabul etmek lâzım- gelir ki erkekler, kadınlar kadar kendilerini sadık kalmak mecburiyetinde ( hissetmezler. Gençlikte serbest hayat yaşa- mak imkânma malik olmaları cinsi meselede kadına nisbetle daha imtiyazlı mevkide bulun- dukları hanaatini verir. Kadına karşı haiz olduğu iktisadi hakimiyet te onun bu kana- atini. takviye edef, Kocasının hiyanetini duyan veya öğrenen kadının elinde hiçbir müeyyide kuvveti yoktur. Kadın, koca- hiyanetten (© menedecek kudrette değildir. Açlık ve yalnızlık tehlikesi kadını bu meselede erkeğe karşı daha dan bir veziyete düşürmüştür. İşte bu sebeplere binaen, erkek, kadına hiyaneti büyük bir cürüm addetmez. Buna rağmen her evli erke- ğin, karısına biyanet ettiğini sini iddia etmek doğru değildir. Karısını hakikaten seven, aile şeref ve haysiyetine fazla ehemmi- yet veren erkekler karılarına sadık kalmayı tercih ederler. Erkeğin hiyaneti ihtiyaçtan ziyade itiyat ve (o taamülün neticesidir. Erkeği övden kaç- mecbur eden sebepler is- mıya onu hiyanete de sürükler, Er- beli evden için kaçar? Karısı onu ruhan veya hissen tatmin edemezse, evinde aradığı is- trahat ve huzuru bulmazsa, aşkının o mukabilini görmezse, erkek soluğu dışarda âlır. Bir defa da dışarı çıktımı onun nereye kadar gideceğini kimse kestiremez. Kocanın hiyaneti biraz da kadının elindedir. Kadın erke- ğini idare etmesini bilirse, onun bütün aradıklarına muka- bele edebilirse, bulüsa erkeğin bütün ihtiyaçlarını (o tatmin ederse, erkek evine gitmekten zevk alırsa o erkeğin evden kaçmasına sebep yoktur. Erkeğin hiyaneti karısına olah muhabbetinin * azaldığına alâmet değildir. Erkek sırf bir değişiklik ihtiyacile, - veya Jant ve muvakkat bir cazibenin | tesirile muvakkat bir hiyanette bulunabilir. Fakat bu birşey ifade etmez. Yalnız bu takdir- de kadının ihtiyatlı hareket etmesi ve yanlış hareketlerile erkeği bütün bütün kaçırmamıya çalışması lâzımdır. ? yor. Orada Katerin ve Beşu, bu sefer taarruza maruz kalan Bertrandın etrafina toplanmış- lardı, Kurşun camdan girmiş, kulağının yanından vızlıyarak geçmiş, Ona (dokunmamış. Beşu, duvara giren kurşunu buldu ve şu beyanatta bulundu: — Bu bir revolver kurşunu. Sağa doğru on santimetre kaysaymış, facia olacakmış. Bu hadise, Raulden başka ları bütün kuvvetile zorladı. fakat açmıya muvaffak olama- yınca öteki odadan çıktı. Fa- kat çok vakit kaybetmişti. Bahçede şüpheli bir şey gör- medi? Ondan sonra kız kardeş- lerin bulundukları odaya koşu- şatoda hiç kimseyi uyutmamış- tı. Ertesi sabahtan tezi yok, bavullar hazırlandı - ve evvelâ hizmetkârlar trene (binerek Havr'a gittiler. Beşu da Bar- ya-vayı daha iyi tarassut et- Yünlü kumaştan yapılmış sade bir kostüm tayyör. Bu sene sonbahar elbisesi olarak pek modadır. Rea 5 Tarsus, 3 (Hususi) — Evkaf tahsildarı kaybolmuştur. Zimmetine 500 | lira geçirerek firâr ettiği am İhsan Ef. ortadan laşılıyor. Zabıta aramaktadır. TAKVİM Gün 90 6- Eylül- 1930 Henri Arabi Rumi 14 - Ağantes 1346 12-Rebiüilahar *1348 | Vakıt-Ezani- Vasat? Vakıt-Ezani Vasat İ Güneş n0s4) 531 | Akşam 17— 836 Öğle | 55611213 | Yatı | 1.3502 Mkindi | 9.14 | İmsak | 910) 347 da tanıdığı bir aile pansiyo- nuna yerleştirdi. Raul o gün, saat on bir bu- çukta, Lilbonda bir notere gitti: — Mösyö Bernar, dedi, ben Matmazel Katerin ve Bertrant Montesyö tarafından geliyorum, Siz Mösyö Gersenin katlini ve adaletin duçar olduğu müşkü- lâtı biliyorsunuz. Ben onların dostları sıfatile, bazı “noktalar hakkında beni tenvir etmeniz için size müracaat ediyorum. İşte size gösterilmesi icap eden mektup. Mademki, Matmazel Katerinin hususi noterisiniz bana icap eden malümatı ver- mek için kendi evine çekildi. Raul de iki hemşireyi Havr- menizi rica ederim. lArkasi varj | j