5 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

5 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Her imdi — zahat Son- Posta Alpullu şeker | fabrikası ve taraktör meseleleri | hakkında mühim ifşaat ve neş- | Tiyatta bulundu. Maksadımız | islara çatmak değil, devlet azinesini Zzarara uğratanları ulup tesbit etmekti. Ortada birkaç milyon liralık iki mesele vardı. Bu iki mühim mesele etra- fında yaptığımız tetkikat bizi irçok mühim neticelere gö- türdü ve önümüze büyük istif- hamlar çıkardı. Bu istifhamları #u suretle hulâsa edebiliriz: * 1 — Alpullu şeker fabri- kasını yapmıya karar verildiği Zaman Şakir bey ve ortağı zahirde onar bin lira sermaye koydular. — Halbuki — şirketin ümumi sermayesi (750) bin liar idi. Fabrika işleyebilmek için hükümet üc milyon liraya Yakın para verdi. Son bilan- r_wı göre bütün kâr (750) in lira sermaye Üüzerinnden taksim edildi. Devletin üç Mmilyon lirasının kârını hükümet değil, şeriklr ve heyeti idare ÇAzası aldı. Bunların başında da Şakir ve Hayri beyler vardır, 2 — Şirkeı*lehiıu yapılan istimlâklarda gerek - hazinenin gerek efradın *hukuku — zarar görmüştür. Kırklareli varidatı Hususiyesine ait olan 300 bin liralık Sarmısaklı çiftliği (29) bin liraya alınmıştır. Bunun gibi birkaç misal daha vardır. 3—Marevi tesir ve avans vadile Alpullada köylüye satılan traktö: ve pullukların Türkiye mü- Mmessililleri Hayri ve Şakir Beylerdir. vi * 4 — Şakir Bey şeker in- hisarı meclisi — idare — reisi bulunduğu — zaman — Karsa gönderilmek üzere Ruslardan alınan şekerlerden hazine lâa- yarım milyon zarara uğra- Mıştır. Bunun mes'ulü kimdir? * 5 — 1928 senesinde Şakir Yd bütçe encümeni reisi bur uğu zaman Alpullu şeker fabrikasına — bir mı:!yoıı lîralık avans verildiği söylenmektedir. B_'l para kimin emrile verilmiş- tir? * 6 — Köylünün elindeki pet- Tol ve benzinle işliyen traktör- leri mazotla işliyen traktörlerle il için kanun — yayapan Şakir bey, —mazotla işliyen ( Lanz ) traktörünün Türkiye Acenteliğini - ortağı Hayri beyle birlikte deruhte etmiş değil Midir? x - Halk idaresinde hiçbir şey &izli kalamaz. Hayri ve Şakir beyleri alâkadar eden yukari- meselelerde halkın ve ef- :i" umumiyenin tenvir edil- desi Tâzımdır. Cümhuriyet ve- kili olarak İktisat vekili Şakir h_*?i tümhuriyet idaresine lâyık "T surette kendisini müdafaaya Ve izahat vermiye davet edi- Yoruz. Bizi ve milleti tenvir —'L"Lîu»ü—i-riu ediyoruz. T Resimli Kıraat Bu sene (Resimli Kıraat) isininde bir seri kıraat kitabı — vücüda getirdira. seri, evelce çıkardığım €ni kırast) serisinde mu- tarafından — görülen toksanları tamamen izale €decek — sürette ve kayat bilgisine uygun bir kartda tertip edilmiştir.Mu- teklerini 1 — Sevdiğiniz kız size taham- mülünüzün fevkinde borç yaptır- mıya başladığı zaman, Üç Tevkif İ Yalan Şayialar Çıkaranlar Bursa, 3 — —Aaptülhami- din oğlunun Kürtlerle birlikle harekete ieçtiği tarzında ötede beride söz söyliyen üç kişi- den sonra Ulucami kayyimi Akif hoca da tevkif olundu. Maarif Vekili Kim olacak? Aakara, 3 — Vâsıf bey geldi. Maarif vekâleti için he- nüz tekarrür etmiş pir isim yoktur. Zekâi ( Diyribekir ) , Nafi Atuf ve "Vâsıf beylerin isimleri söylenmektedir. Hariciye Müsteşarı Ankara, 4 (Telefon) — Bir müddettenberi ticaret muahedesi için Almanya'da bulunan hariciye müsteşarı Numan Rifat B. An- karaya dönmek üzeredir. Atina Yangınının Zararları Atina, 4 (Hususi) — Atina- da çıkan yangının kati zarar- Jarı şu suüretle tesbit ediliyor: (286) ev, (8) milyon drahmi zarar, (1200) açıkta muhacir. Ayni mahalle üç sene evel bir daha yanmıştır. Bir Otomobilin İdamı! Nevyork'tan bildiriliyor: Nis yü - Djersi'de — mahkemenin verdiği kararile ağır bir ka- zaya sebebiyet veren bir oto- mobil ahalinin gözü önünde yakılmışlır. Bundan sonra da kazaya sebebiyet verecek otomobiller bu suretle yakılacakmış. Fe- süphanallah. Yoklama İlmüha-; berlerine Dair İstanbul zat maaşları muha- İ sebeciliğinden: Eylül 930 maaş J| yoklaması için tanzim edilen |! yoklama — ilmühaberlerine fo- toğraf yapıştırılmamak lâzım- geldiği ilân edildiği halde ban mahallât heyeti ihtiyariyesince ilmübaberlere fotoğraf yapıştı- rılması mecburi — tutulmakta olduğu tetkikat neticesinden anlaşılmış - olduğundan — eylül yoklaması için tanzim edilecek ilmühaberlere fotoğraf yapış- tırılmıyacaktır. Hastalık ilmü- 2 — Kışı çıkarabileceğinizi zan- nettiğiniz elbiseniz artık yıpranma esrlerini — göstermiye — başladığı zaman. İ 3 — Günlerden beri - bekledi- giniz maaşın daha çıkmıyacağını anladığız zaman. A— Gül ve yürü. Bütün bu mihnetlere aldırış etme. Elbet hayat ta bir gün sana güler. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ Şarkta Eşkiyanın Bir Taarruzu Traktörler Van, (Hususil) — On iki ağustosta eşkiyadan Daraçinin takibine memur edilen bir sü- vari bölüğümüzle eşkiya ara- sında bir müsademe olmuştur, Müsademeye iştirak edenler- den Licenin Dilek köyünden Mehmet Emin oğlu Şerif ya- kalanmıştır. Başkale havalisin- de müfrezemize karşı ileri ha- rekâtta bulunan Osman çete- sindeki eşkiyadan Aziz ismin- deki haydut ta yakalanmış ve ... İntihar Bir Jandarma Denize Atladı Çanakkâale Jandarma “mek- tetbi (1) nci bölükten İbrahim efendi — tedavi olmak — için Aadana — vapurile — İstanbula gelirken — Flurya * açıklarında kendini denize atmıştır. Vapur durdurularak - İbrahim “efendi- nin cesedi aranmış, buluna- mamıştır. Gazinoda Bir Vak'a Oldu Erenköyde oturan banka memuru Muhtar ve Feyyaz Beyler, Caddebostamı gazino- sunda dün akşam otururken sahibi vakit geldiğini söylemiş onlar kalkmamış, derken gazi- hocu Akif B. tabanca çeke- rek ateş etmiştir. Feyyaz Bey yana sıçramış, tehlikeyi savmıştır. Tahkikat yapılmakladır. 3000 Lira Dolandırıldı Koyun tüccarlarından An- karalı Mustafa Efendinin E- minönünde iki adam tarafın- dan (3) bin lirası “dolandırıl mıştır. l İster İnan, İster İnanma! “Ağaoğlu Ahmet Bey | “Serbest insanlar ülkesin- de.., ismini taşıyan bir eserini tefrika ettirmek-. tedir. (5) numaralı tefrikadaki hikmetlerden birini olduğu gibi nakletmek istedim: *“Dalkavuk ve yaltak adam doğru ve dost olmaz. Doğ- ruluk ve dostluk gibi yük- sek faziletler aşağı ruhlu insanların işi değildir. Ta- ya ekliyelim: Bunlar ara- sında — taliin iyi hesap edemiyenler var- adamlar, yalnız doğruluk- tan, dostluktan değil, biraz akıldan da mahrum olurlar.,, "Milliye gazetesinde yazan kün ilk dönüşünde bunlar | Falih Rıfkı Beydir. İSTER İNAN, İSTER İNANMA! | iki kişi öldürülmüştür, Yeni piyade — karargâhına hücum €den eşkiyanın hepsi püskürtülmüşlerdir. Birinci umumi müfettiş İb- rahim Tali Bey Diyarıbekire giderken Süiirt halkıma nasi- hatte bulunmuş, birbirlerile iyi eçinmelerini tavsiye etmiştir. yi geçinen, kanuna muhalif hareket — etmiyenlerin hiçbir süretle zarar görmiyeceklerini de ilâve etmiştir. Bir Çiçek... Birkaç Böceğin Taar- ruzu Önünde.. Binbirdirekte oturan Hüse- yin dün akşam odasına bir kadım misafir getirmiş; bunu gören Yusuf, Ali ve Kahraman misafiri Hüseyinin elinden al- mak - istemişler, bu yüzden kavga çıkmış, Hüseyin tabanca çekmiş, yetişen polisler cümle- sini yakalamıştır. Arz Tetkiki İki Müderris Anado- luya Gitti Darülfünun madeniyat mu- allimlerinden Malik ve Hâmit Nafiz Beyler Anadolu'da Da- Tülfünün — hesabına, — jeolojik tetkikat yapacaklardır. Nafiz B. Konya ve Kayseriye hare- Malik B. de Anadolu'ya — hare- Heyet — ey- ISi İstanbul'a avdet ve - tetkikatı Hakkında Darülfünuna bir ra- por verecektir. ket etmiştir. Garbi ket edecektir. nihayetinde edecek büyük adamlara arkalarını çevirirler; alaya, küfre, hü- tuma başlarlar.,, Bir not olarak bu fıkra- dönüşünü dır. Dalkavuk ve yaltak Bu cümleleri, Hakimiyeti Müsademe Neticesinde Tecrübeler Sonu- İYakalanîınlar Vardır na Yaklaşıyor Ankara 4 (Telefon) — Tec- rübeleri — yapılan traktörlerin saat hesabile çalışma müsaba- kası cumartesi bitecektir. Bun- dan sonra çekiş ve meyil tır- manma — kabiliyetleri -tecrübe olunacaktır. Rus Tayyareleri Ankara, 4 (Telefon) — Bu akşam beklenen Rus tayyare- cileri şerefine Tayyare cemi- yeti bir ziyafet verecektir. Ya- rın da sefarette bir çay tertip olunacaktır. Balıkçılık Mektebi Ankara, 4 (Telefon) — İs- tanbul'da açılacak — balıkçılık mektebinin kadro ve yeri tayin edilmemiştir. Evelce Paşabah- çeyi münasip gören mütehas- sıs Neberman, İktisat vekâle- tinin emrile tekrar tetkiklerine başlamıştır. İhracat Bulgaristanla Ticari Vaziyet Nedir? Bulgaristandan — İstanbula, Fransa ve Mısıra gitmek üze- re transit olarak tütün ge- mektedir. Fransa için gelip geçen tülün (1) milyon, Mısır için gelen ise (1009)bin kilodur. Son zamanlarda Bulgaris- tan'da kaşkaval fiatları düş- müştür. Şehrimize Bulgaristan- dan kaşkaval gelmiye başla- mışlır; buna mukabil bizden de otomobil malzemesi, zeytin- yağı, zeytin, balmumnu, İzmir palamutu - sevkedilmek- tedir. Muallimlik İmtihanları Orta mekteplerde Türkçe, Tarih,Cografya, Fransızca, Al- manca ve İngilizce muallim muavinliği yapmak için Maarif vekâletine müracaat edenlerin listesi darülfünun emanetine gönderilmiştir. İmtihanlar 6 Eylül cumartesi günü Darülfünun cdebiyat fakül- tesi salonunda yapılacaktır. Şimdiye kadar İstanbul ve diğer vilâyetlerden Türkçe için 43, tarih ve coğrafya için 32, Fransızca için 11, İngilizce için 9, Almanca için 4 müracaat vaki olmuştur. İmtihanlara girecekler pey- derpey — İstanbula — gemekte- dirler. ğ Sporcular nazarında küçük düşmiyeceğimi — bilsem, haya- tımda hiçbir. maç görmediği- mi itiraf ederdim. O kadar merak ettiğim —halde, fazla kalabalıktan, fazla ala ala heye den, fazla şa - şa - horradan zevk alamadığım için bir türlü Stadyomun kapısından — içeri adımımı atamadım. Fakat, şimdi, poletika stad- yomunda hararetli bir siyasi maç seyrediyorum: — İsmet — Fethi maçı, İkisi de ağır sıklet boks şampiyonu; ve ikisi de ringte görünür görünmez bir alkıştır koptu. Bütün gözler şampiyon ların Üzerinde, İtiraf edelim ki şampiyonlar pek terbiyeli, pek centilmence dövüşüyorlar. Meselâ, Fethi B. muarızının yüzüne doğru bir darbe havale etmeden evvel, tevazu ile iğiliyor: — Muhterem İsmet Paşa hazretleri, müsaade buyru- lursa çenelerine hafif tertip bir kroşe yerleştireceğim. İsmet Paşa da ayni neza- ketle eğilerek cevap veriyor : — Hay hayl Fakat Sami Gönzberg dişlerimi tamir edeli on günü geçmedi. Fethi B. insaf ediyor: — Öyle ise muhterem bur- nunuza yumruğumu indireyim de biraz küçülsün, hem zatı dev- letleri için de ferahlık olur. Pat, küt.., Fakat, İsmet Pş. bu darbelerden pek müteessir olmuyor, neş'esini kaybetmiyor ve Türkiye kadar geniş olan poletika stadyomunda, Sivasa kadar çekilerek darbeleri sa- vuşturuyor. Bu sefer, Fethi Beye de İstanbul dar geliyor, o da İzmire kadar gerilerek yum- ruklarınız bir tartıyor : — Paşa hazretleri, diyor, bu sefer ağırca bir kraşa indireceğim. Allah ömrü dev- lçtlerini müzdat buyursun! — Kolunuza Zal vâlu Rüs- tem kuvveti temenni ederim. İltifatımızı bekliyorum. Ve hâlâ da bekliyor, Berberlerin Cuma Tatili Cuma tatili için berberler bir türlü aralarmda anlaşamı- yorlar. Berberlerin yüzde yet- mişi cuma günü bütün bir tatil yapmayı istemekte, diğerleri bunu kabul etmemektedir. Cuma tatilinin kabul edil- memesinden en ziyade kalfa- lar ve çıraklar kızmaktadır. Oğlunu Öldüren İmamın Muhakemesi Üsküdar'da üvey — oğlumu öldüren imam Tevfik Ef. nin muhakemesine bugün öğleden sonra ağır ceza mahkemesinde devam olunacaktır. Yol Kongresi Vaşington'da — beynelimilel Ganci yollar kongresi yapıla- caktır. Bu kongrede yol inşaat tarzları, inşaat malzemesi ve otomobiller, kamyonlar gibi I yol nakil vasıtaları konuşula- caktır. Elli kadar hükümetle beraber bizim de davetimiz teb- | liğ edilmiştir. ea a