September 5, 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

September 5, 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

! Cemiyetlere )Kapanan Fabrika|Yeni Fırkanın Belediye Namzetleri Poletika Müda- halesi olmamalı Birçok esnaf cemiyetleri muhte- lif isimler altında sırtlarına yük- Jenen yükü istemiyorlar. Esasen bunların hemen — hepsi” meslek cemiyetidir. Bugün cemiyetlerin poletika tesiri altında kalmasını istemiyarlar. Evelki gün Kundura- cılar cemiyeti intihabatımın netice- lenmemesi bu arzunun bir metice- #idir. Bu münasebetle muhtelif mezlek erbabı. arasında yaptığı- mız tahkikat ile de bu cihet anla- şıliyor. Bakınız ne diyorları Hulüsi Ef. (2062 numaralı etomobil sahibi ) — Ben Halk fırkasının bi- zim işlerimize karışmasına ta- raftar değilim. * Yaşar Ef. (4010 yük araba- sı sahibi) — Evet, Halk fırkası cemi- yetimize karışıyor, kâtibimizi ve diğer memurları fırka tayin ediyor. Biz kendimiz bunları tayin etmeliyiz. ü x» Sabit Bey (Topane'de 347 numarada ) — Benim — hiçbir. fırkada kaydim yoktur. Kahveciler ce- miyeti bir meslek cemiyetidir. Orada — siyaset — mevzubahis değildir. Binaenaleyh cemiyeti- mize fırka karışmamalıdır. * Karacabey'li Hüseyin Bey (Tophane'de kasap, No. 322) — Efendim, biz kasaplar bir cemiyet teşkil ettik. Halk fırkası buraya doktor Neşet B. isminde bir zatı gönderdi. Buna ayda (70) lira maaş ver- miye halimiz yoktur. Halk fırkası neye bizim işlerimize karışır, anlıyamıyorum. * Yakup Ef. (Deniz yükleme ve boşaltma cemiyeti azasın- dan ) — Halk fırkasının cemiye- timize bir takım kâtip ve me- murlar tayin edeceği ve inti- hap edeceğimiz kimseleri daha evelden gözden geçireceği söy- leniyor. Serbestçe aramızdan seçeceğimiz kimselerdir ki bi- zim için çalışır. Halk fırkası başımıza reis olarak Molla Beyi gönderdi idi. Bu adam beş, on senedir, fırka namına cemiyetimizi ida- re ediyordu. Amele bu zatı istemedi; çıkarttı; yedi sene- dir cemiyet için bizden 5 kestiler, bu adama maaş ola- rak verdiler, bize yazık de- ğil mi? * 'l'ınııl".f (Mumhane cad- DAIİLİ EABERLER Evyelce Çalışma.ıma Ni- çin Müsaade Edilmişti? Çemberlitaş'ta Atıf zadeler çorap fabrikası kazanı çalışma hususunda resmi — müsaadeyi haiz olduğu balde etraftaki evlerde — oturanları — rahatsız ettiği beyan — olunduğundan dün kapatılmıştır. Bu fabrika diğer çorap fabrikalarının da boya işlerini yaptığından bu — kapatılmak | yüzünden birkaç fabrikanın da | faaliyetine halel gelmesi müm- kündür ve bu suretle (500) işçi ve aileleri ekmeksiz kalacak- lardır. Evvelce niçin buna müsaade edilmiştir, şimdi niçin edilmiyor. Bu İkarar karşısında hatıra tabil olarak böyle bir sual gelmez mi? Zeynelâbidin Yüz elliliklerden — Konyalı Zeynelâbidin İskenderon'dadır. Yeğeni Kutsi zada Ali Efendi ile beraber ticaret yapmakta- dır. Bu yeni bakkal hoca be- line peştema! kuşanarak müş- terilerine yağ, bal "ı;ımııkı.ıJ imiş. Kaybolan Hamal Hafıra ve Fatma isminde iki H. Eminönü'nde bir hama- | la (280) lira kıymetinde eşya teslim etmişlerdir. Hamal yol- da kaybolmuştur. desi, eski Şarap isl si 16) — Ben kendim, Berberler cemiyetine fırkaların karışma- sını istemem. Berberler kendi işlerini her halde başkaların- dan daha iyi görürler ve yü- rütürler. * Hasan Perviz EF. ( Ankara caddesi 65) — Yalnız kendi namıma söylüyorum: Halk fırkasının, mensubu olduğum Bakkallar cemiyetinin işlerine karışma- sını doğru bulmuyorum. * Tahsin B. (Hukuk fakülte- sinin bu sene mezunlarından) " — Her fırka memleket da- hilindeki teşekküller için nam- gösterebilir. Yalmız bu nam- zetlerin intihabı serbest yapıl- malıdır. Talebe — teşekkülleri bütün kayıtlardan bilhassa siya- si fırkaların namzet gösterme- lerinden uzak olmalıdır. Tale- beyi siyasete karıştırmak onları çalışmalarından ayırmak — olur. — Talebe — teşekküllerine fırka müdahale etti mi? — Evet, etti. Bu müdaha- leyi bazıları kabul, bazıları da mahzurlu — bularak — reddetti. Kabul etmiyenler faaliyetlerine devam edemez oldular, Haftaya İlân Edilmiş Olacaktır S. Fırkanın belediye — namzetl, Ebülmuhsin Kemal, doktor Sal: torunu Nahide Hammın da bulunduğu isimleri ilân edilecektir. eri arasında kimyager Rasim, âhattin Beylerle Namık Kemal öğrenilmiştir; haftaya Bu namzetler lehinde sinemalarda projeksiyonla propaganda yapılacak ve nutuklar söyleneçektir. ... Fethi B. İzmire Niçin Gitti; Anlatıyor... ( Baş tarafı 1 inci sayfada | KUÇMNA N ziyafette Fethi B. yin nutkuna cavap olarak bir mutuk irat edecektir. Vâsıf Bain de buray gele- rek Fethi B.in nutkuna mu- kabele etmesi muhtemeldir. C. H. Fırkasında Yeni Giren Azadan Bahsediliyor | H. Fırkası müfettişi Hakkı Şinasi Paşa ve fırka umumi | kâtibi Saffet Bey dün intiha- bat etrafında — müzakerede Velzinieşlürderi | Bugün mahallelerden intihap | edilen iki kişilik heyetler karh merkerzlerinde — toplanacaktır. Kâtibi umumi Saffet B. intihap sak Kambiyo... Yeni Bir Kararname Na paddarı, Künbije koğlyonu. tard- fından yerilen rapor üzeriye * yeni bir kambiyo karatnamesi yapılmış ve üçüncü kararname ismini almıştır. Bu kararnıme ikinci kararnamenin —4düncü | etinektedir. | *dahili maddesini — ilga Bunun neticesi olarak ikrar - ve istikraz muameleleri | yalız Türk — parasile cak!,, şeklindeki kalkmış olacaktır. Bu şekilde kambiyo 'vaziye- ti dabi tabil . bir veriyet pler caktır. yapıla- takyidat Marsilya Ticaret Mümessilliği Marsilya ticaret mümessili- miz Şerif bey bugün Marsil- | ya'ya gitmişlir. M için temaslarda bulunmak üze- re Yalovaya gitmiştir. İstanbul meb'usu Süreyya | Paşanın son beyanatına Yalo- | vadan avdetten sonra cevap vereceğini söylemiştir. Bu son on beş gün zarfında Halk Fırkasına giren gençlerin epey bir miktara baliğ olduğu söylenmiştir. Bu miktar (473) olarak — tesbit — olunmaktadır. (121)i âli tahsil görmüştür. Hâmit B. Ve Yeni Fırka Gazetelerin Sah günkü nüs- sabık — meb'us'arcdanı Beyin yeni Fırkaya yanlmıştır. Mevzubabis Hâmit Bey ben olmadığımdan keyfiyetin tasrihini rica ederim. Sabık Halep meb'usu Hâmit İki Kaza İkisinde de İki Çocuk Yaralandı Dün saat altıya doğru Etfal hastanesi önünde bir otomobil küçük bir çocuğa çarparak ağır 'surette — yaralamıştır. * GCene dün öğleden sonra Şişane yukuşundan çıkan bir Tramvayın arkasın * bir çocuk ış, atlamak isterken arka | taraftan gelen bir otomobilin altıada kalarak ayağı ezilmiştir. 200 Bin Liralık İstimlâk Bu sene zarfında şehir da- hilinde açılacak caddelerdeki istimlâklere yakında başlana- caktır. —( 200,357 ) liralık istimlâk yapılacaktır. Bu para- nn mühkim bir kısmı Gazi bul- | varının ikinci kısmına sarfolu- nacaktır. Dil İşleri İmlâ İçırrı-vvde_rıhmş Yeni Karar Yok Çift (S)ler fve iöni har lardan sonraki kacağı, ismi haslardan bazı- |larınm aslına göre, bazılarının bizim imlâmıza göre yazılacağı hakkında Dil encümeninin bazı kararlar - verdiği hakkındaki haberler henüz müsbet değil- dir. Dil encümeni azaları “ara- sında bu hususta henüz bir anlaşma yoktur. Verilecek ka- rarı Maarif vekâleti 15 Eylül- den sonra mekteplere ve lâzım gelen yerlere bildirecektir. Bir Çocuk Denize Düştü.n. Dün akşam Kzuguncukta tütün — amelesinden — İsmail Efendinin oğlu babasımı gör- mek için depoya gelmiş. Deniz kenarında ayağı kayarak deni- ze düşmüştür. Feryadını işiten ameleden Nuri Efendi kurtar- mıştır. Ölümle Tehdit Etmiş Çarşıkapı'da — oturan Mak- bule Hanımı ölümle tehdit eden sabıkalı Abdurahman yakalanmıştır. Rus Amiralinin İntiharı Rigadan: Sovyet donanması sabık başkumandam yoldaş Dibenko intihar etmiştir. Bursaya Kim Gezinti Ypıyor Ban Posta ve Tetgraf me- murları Asya vapurile Bursaya hususi bir tenezzüh tertip etmiye teşebbüs etmişlerdir. Bu haber yanlışlıkla Posta ve Telgraf teavün sandığı memurlarının tertibi Öyihiz — kaydedilmiştir tashih ederiz. Oktruva Tarifesi Oktruva tarifesinin basılması bitmiş gibidir. Sanayiimiz için hayati bir ehemmiyeti haiz olan bu tarifenin önümüzdeki salı günü şehir meclisi tarafından tetkik edilmesi muhtemeldir. Maarif Tayinleri İnönü Şehir yatı mektebi müdürü Âdil B. Ankara erkek orta mektebi müdürlüğüne; ondan açılan yere de İstanbul ilk tedrisat müfettişlerinden Nuri B. tayin edilmiştir. Yankesicilik Yeniçarşı'da (33) numaralı | Viç apartımanında sakin İtalyan | tebasından M. Amosun altın saati çarpılmıştır. Vak'a Bey- oğltunda olmuştur. bemelarnkek | ! ' Gazi Hazretleri !Ne Zaman Teşril' | Edecekler? Gazi — Hazretleri bugün lerde — Yalovadan - İstanbular gelecektir. — Başvekil — İsmet paşanın — Gazi ile — beraber şehrimize gelmesi muhtemeldir. * Ziraat Talebeleri Gazi çiftliğine şimdiye kadar (80) genç müracaat etmiştir. Bunlar eylül nihayetine kadar sitaj gördükten sonra enistitü- ye gireceklerdir. 4 Osman Nurinin Muha- kemesi — Sultanahmette ka- rısını bir kıskançlık yüzünden öldüren Osmanın muhakemesi- ne Ağır cezada başlanmıştır. Osman, reis Hasan Lütfü Be- yin sorduğu suallere hiç cevap vermemekte idi. Lütfü Bey cevap alamı- yacağını —anlayınca Müddei- mumi Burhanettin Bey istic- vaba başladı. Burhanettin B. in gördüğü lüzum üzerine heyeti hakime bu adamın deli olup olmadığını anlamak - için tıbbı adliye gönderdi. * Cemiyeti Akvam — Cemiyeti Akvam — meclisinin içtimaında — hazır bulunmak üzere Alman hariciye nazırı Londradan mülarakat etmiş ve Filistin meselesinden müte- vellit — raporlardaki — vaziyeti meclise bildirecektir. * İrak Başvekili — İrak Başvekili Nuri paşa refikasile beraber Bağdat'a gitmek üzere Yalovadan ayrılmışlardır. X Rus tayyarecileri — Rus tayyarecileri bugün hava iyi olursa şehrimize gelmeleri muh- temeldir. f Nusrat B. — Şurayı devlet reisi şehrimize gelmiştir. X Darülbedayi — Bugün Karadeniz turnesine çıkacaktır. 4 Acaba Doğr mu — Suriyeden “Anadolu,,' gazete- sinin aldığı bir haber Suriye- de mallarını satmıya muvaffak olamıyan Türklerin çok fena bir vaziyette oldukları bildi- Hırsızlıklar Dünkü hırsızlık vak'aları: 1 — Kumkapı Nişancasın- da oturan tahsildar Mustafa efendinin evine hırsız girmiş; Bir takım elbise ve (15) lira çalmıştır. 2— Unkapanında şoför Ha- lit, şaför Niyazi Efendinin benzinini çaldığından yakalan- mıştır. 3 — Sabıkalı İbrahim Sul- tan hamamında satıcı Mığırdıç Ffendinin ( 12 ) çift çorabını çalmış, Fakat yakalanmıştır. d1 Hasan Bey — Doktor Bey, şu hastayı iyice muayene et. Fethi Bey — Aman bu ne zafiyet. Yatın şuraya, : Fethi Bey — mı ki? Hepsi. eee ei Tei niR | bir | yanm bırakmış. Kim hacamat etti ? Hasan Bey — Onu hacamat etmiyen doktor var 3: Fethi Bey — Bu hastaya yedirmeli, içirmeli, | rahat ettirmeli. Başka çaresi yoktur, Hasan Bey. * Hasz medikçe fayda yok. # Bey — Hektin başı.. Bu sözlerden bilitik Bakana hastanın haline.. Nereden, natıl yiyip içecek ? Birtl da işkembelerini dolduranların boğanından kesip buna vef” aala Biz hava değli, deva istiyoruz, deva.