26 Temmuz 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

26 Temmuz 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

SON POSTA ISTANBULDAN L DKDK A N :Aleyhtarlığı Gün Geçtikçe Hissediliyordu.. YAZAN: M. KÂZIM Srd5 z Harp ve siyaset cephelerin- de vaziyet baştan başa değiş- mişti. Fakat Alman hükümeti bunu anlamaktan çok uzak- taydı. İşte size bir iki misak 30 Teşrinisani 1916 tarihin- de (Kirmanşah) ta bulunan yüzbaşı (Nider Mayer) de (He- rat) ta bulunan Her (Vagner) e bir mektup geldi, bu mektupta: 1 — Alman hükümeti Fon Hentiğin ( Kâbil) de Alman hükümeti ile aktettiği muahede projesini tasvip etti. 2 — Yakında tatbikata ge- çecektir. 3 — Binaenaleyh Efganistan- dan çıkmıyarak emre intizar ediniz, diyor. Ayni zamanda da Efgan Emirinin akrabasın- dan Abdülmecit Hanın İran ltnpragınn geçerek — Kirman- İşahta bulunan Türk ordusuna iltihak ettiğini haber veriyordu. * Bu Abdülmecit Hanin Türk ordusuna iltihak ettiğini Ali İhsan Paşa bana da haber verinişti. Anlaşılan bu iltihaka büyük bir ehemmiyet atfolu- nuyordu. Hakıkıt halde bu zat Mezarı- şerif taraflarında bir yerde kay- makamdı ve hükümetin parasını çalarak İrana kaçmış, orada da bizimkilere kendisini yüksekten satmıştı. * Artık Yüzbaşi (Nider Ma- yer) den mütemadiyen talimat gemiye başlamıştı. Bu zat yine Her (Vagner) e gönderdiği ikinci mektupta: -— Elgın hükümetine söy- leyiniz, serian Kirmanşaha bir heyet göndererek merkezi dev- letlerin murahhaslarile temasa girsin. 2 — Efgan hükümetine söy- leyiniz, derhal Blücistanı işgal ederek denize doğru yol açsın ve İngilizlerin Blücistanda aç- miya başladıkları yolu kessin, diyordu. * Adamcağız galiba Efgan hükümetinin hemen itaat ede- ceğini, verilen emri derhal yapacağını zannediyordu. Va- Almanyada Ha- va Manevraları Berlin — Kükshafen mmn- takasında Alman Hava ve kara kuvvetleri — manevralar yapmaktadırlar. Bundan mak- sat, bir hava taarruzuna karşı yapılabilecek olan müdafaanın “jderecesidir. Bu talimlere - işti- rak eden tayyareleri husus! girketler vermişlerdir. İtalyan Mallarına Boykot Cavadaki —muhtelif Arap teşkilâtı Trablusgarpta cere- yan eden mücadele münase- betile İtalyan mallarına boy- kot ilân etmişlerdit. | ziyetten hiç ha- berdar değildi. Hakikat halde Efgan hüküme- tinin — bizimle dost — olmak, müttefik olmak şöyle —dursun, aleyhte bulun- mak istediği, gün — geçtikçe daha aşikâr bir surette hissedi- Hiyordu : 1 — Türkis- tanda bir kabile halkı Çar ida- resine isyan ede- rek Efganista- na — geçmişti. -Serdar Cüneyt ve Çerinin bey- ler - idaresinde Heratta misafir- di. Bu zatleri görüp konuş- mak — istedim. Vali mâni oldu, fazla — olarak mekıuplırımııı da sansör et- miye kalkıştı. Han (Türk ( Bugünkü Ortada Amanullah Han, sağda Mahmut solda — Nadir Kıral ) Efgan hükümeti Fon (Hen: ). han tik) in Klğili terkettiği gün- denberi bize zahiren olsun gösterdiği dostluğu bırakmıştı. Fakat hiç olmazsa kalabalıkta da ilerl gitmiyordu. Şimdi bu sahaya da ayak basmasının se- bebi acaba ne olabilirdi? Bu sualin cevabını, biraz sonra elime geçen İran ve Hint garzetelerinde gördüğümüz bazı haberlerde bulduk. Bu ga- zetelerde — İngilizlerin Mekke Şerifini Halife ilân etmiye ça- lıştıkları yazılı idi. Umumi va- ziyet te gittikçe “Merkezi Av- rupa devletlerinin aleyhine bir şekil almıya başlamıştı. Şüphe yok esasen menfaat icabı heyetimize hiçbir zaman dostluk göstermemiş olan Ef- gan Emiri bu haberleri öğren- dikten sonra bize büsbütün dirsek — çevirmişti. — Halbuki Almanya — el'ân Efganistanla ittifaktan bahsediyordu. Efga- nistana emir vermiye kalkı- Şıyordu. (Mıbı_d.! yarın) Şilt !htıİafı Ne Şekil Aldı ? Futbol Şilt müsabakalorında finale kalan — Galatasarayla Fenerbahçe muayyen — günde karşılaşmadıkları için haklarını kaybettikleri iddia — olunda. Finale gelinciye kadar yapılan müsabakalarda lıtınbullpor galip vaziyette olduğu için şildi kazandığı ileri strüldü. Öğrendiğimize göre futbol federasiyonu bu kususta şöyle bir karar vermiştir : Fener ve Galatasaray klüp- leri resmi bir müsabakayı tehire — salâhiyetleri olmadığı için nakti ceza vereceklerdir. Baynelmilel kaidelere göre şilt mağlup bir takıma verile- mez. Galatasaray ve Fener klüpleri final maçını yapmak- tan imtina ettikleri takdirde şilt müsabakaları neticesiz kalmiş addedilecektir. Eğer bu iki klüp resmi —davete İcabet ederlerse müsabakanın yapi- ması İâzımdır. Bu karara nazaran, şilt şimdikf muallâktadır. ve İstan- bulspora verilmiyecektir. Eğer Galatasaray - Fener — müsaba- kası, mıntakanın tayin edeceği tarihte yapılırsa şilt bu maçın galibine — verilmek — lâzımdır. Aksi takdirde netice hükümsüz kalacaktır. Doktor Grevi Şili doktorlar Cemiyeti Da- rülfünün talebesine gösterilen şiddet Üüzerine grev — ilânına karar vermişlerdir. M. Venizelos M. Venizelos Parise var- mıştır. Hergün Buğday Meselesi Beynelmilel Bir Meseledir M. ZEKERİYA ( Baştarafı 3 üncü sayfada) Dünyada en çok” buğday istihsal eden memleket Şimalt Amerikadır. Şimali Amerika Hükümeti geçen sene, buğday meselesile meşgul olmak üzere bir çiftçi bürosu ihdas etti. Bütün dünyada buğday fiatları (55-60) sent arasında dolaşır- ken, hükümet köylüden buğ- dayı (75) sente aldı. Münferi- den buğday satışını menetti. Yani bir nevi buğday inhisarı vücuda getirdi. Fakat köylü- den (75) sente topladığı buğ- dayı sarfedemedi ve bir. mi- yardan fazla zarara uğradı. İkinci derecede gelen Ka- nada, buğday alım satımını bir merkezde cemetti ve bir elden idare etti. Bu suretle piyasadaki temevvüçlere karşı durmıya ve fiatı düşürmemiye çalıştı, fakat muvaffak olamadı. Bulgaristan, Amerikada ol- duğu gibi, buğdayı köylüden muayyen fiat üzerinden aldı. Ahm ve satımı kendisi idare etti. Köylüyü kısmen fiat su- kutundan — korumıya — muvaf- fak oldu. Fakat köylünün za- zararını devlet yüklendi. Yu- nanistan aşağı yukarı ayni tedbiri tatbik etti. Hulâsa bütün memleketler buğday alım satımını kontrol altına aldı. Köylüyü tüccarın ve komsiyoncuların eline br rakmadı. Beynelmilel bir tedbir ol- i ı İspanyanın Vazi- ğetı Gittikçe Karışıyor İspanya —ahvali hakkında gelen telgraf haberlerinin hu- lâsası şudür! Sevil şehrinde grevler devam ediyor. Grev- ciler havagazi fabrikasımı hü- cumla ele geçirmek istemişler, milis efradı ateş açmış, bir grevci ölmüştür. Elliye yakin yaralı hastaneye kaldırılmıştır. Sindikalar - birliğinin dağı- tılması hakkında İspanya hü- kümetinin verdiği karara Bar- silon şehri meclisi umumi reisi miralay (Masya) mâni olacağı- nı söylemiştir. Diğer taraftan (29) bin imza ile miralaya bir mazbata - verilerek papazların hudut haricine çıkarılmamaları istenmiştir. Barsilonda ayrıca gizli bir toplantı yapan 22 kişi tevkif olunmuştur. Sevjlde bir milis yüzbaşısı bir polis öldürmüştür vaziyet karışıktır. Bir kısım halk, milis kuv- vetlerini hasmane seslerle kar- şılamaktadırlar, mak üzere de, Merkezi! Avrupa Devletlerine kredi açarak yar- dım etmek Üzere beynelmilel bir banka ihdas edildi. Bu banka, Merkezi Avrupa mem- leketlerine, buğday karşılığı olarak kredi açacak ve dünya piyasasında onların tutunabil- melerine yardım edecektir. Biz, şimdiye kadar, mühfe- rit bir tedbir almadık. Beynel- milel anlaşmıya da bizi kabul etmediler. Binaenaleyh biz kendi başı- | Resminizi * x * Size Tabiatinizi Söyliyelim... Resminizi — bize gönderirseniz size | tablatinizi söyliyebilirin. Fakat bunun içla gözderilecek resimler iyi ve tabll pozda çıkmış olması Vâzımdır. Taki mütehassınmız — mütalsasında —hataya düşmesin. Teblstlerini —aslamak - Hzere bise resim gönderen karilerimiz hakkında mütehasssımızın — mütaleamını — açağıki satırlarda — okuyabilirsiniz * İsmail Hakkı bey: İntiza- mı ve gıklığı sever. -Kadın maceralarına “Tükayt kalmaz. ; His ve hayal mevzularını ih- mal etmez. Mu- hitini bulduğu 4 Zaman — şakacı ve neşelidir. * fik bey : Sakin- dir. — Sessizce çalışır. Bir işte atılganlık gös- termez, önayak olmaz. Menfa- atlerini etmez, Kendi- israf İczet Sülegman Bey: Sa- dzidir. Aldan- saktan — fazla tnirlenir. Ça- 3 vk kızar fa- w taraflarını aha evvel gb—l rür. * K M. Enver | B. Şarlatan değildir. Kir- dığı zaman hır- çınlık gösterir. Daima neşeli bulunmaz. — İz- zeti nefis me- sailinde — atak olur. Mübadillere Bir An Evvel Komisyona Müracaat Ediniz ziran 1930 T. li Ankara mukave- lenamesinin $ incl ve 7 nci mad- deleri mucibince Yunanistandaki mallarına (1) Ağustos 929 tari- hinde filen vaziülyet bulunmuş olan eşhasin hakkı tasarrufları müemmen — bulunduğundan — bu malları İçin kendilerine Muhtelit Mübadele Komisyonu tarafından verilmesi lâmmgelen vesikaları almak üzere alâkadarın 15 Ağus'tos 1931 tarihine kadar müracaatları mezkür komlsyon kararı leabin- dandır. Bu vaziyette — bulunan vatandaşlarımızın vakit geçirme- den ;İstanbulda Muhtelit Müba- dele Komisyonu Türk Heyeti Murahhasası Riyasetine müracaat ıylıııılırl Illıı niunıı mızın çaresine bakmık. ve buğday meselesini, radikal bir tarzda, kendi kendimize hal- letmek mecburiyetindeyiz. Şimdi biz ne yapıyoruz. ve ne yapabiliriz? Bu sualin cevabımı yarın vereceğim, mimi ve müte- * Bize Gönderiniz, Hüseyin Cahit bey: Azime kârdır. Kendi- sini ezdirmez, hakkını müda- faa ve sulhen anlaşamadığı zamanlar filen mücadele — et- mesini — bilir. Ağır söze ta- bammül ede- mez. * Şefik bey: Zeki ve acuidür. İşlerinin çabuk bitmesini, arzu- lannın - süratle tahakkuk — et- mesini — arzu eder. Çabuk — alınır ve mün- kesir olur. * M. Şerif Efendi: Güler yermmuş Yüzlü ve sami- 4 midir. Gürük- tücü ve kav- gaci — değildir, Hi Anlaşmıya mü- " temayildir. İk- | tısadi — sever, ı israftan müçte- niptir. — Havat şeylere rağbet etmez. — Tehli- keli “ve mes cüyetli — şeylere girişmez, x M. galimB. Dikkatli ve dü- şüncelidir. Fiil ve hareketle- rinde vekarını nazarı dikkate alır. Kadın me- ! selesinde haş- sasiyet ve kıs- kançlık göste- rir. Sayılması- nı arzu eder. “ Resim — gönderen bazı karllorlala, mütehassısımızın cevabi.. geciktiği için sabırsızlarıyor. ve mektup gündererek fotoğrafilerinin akibetini İğrenmek le tiyorlar. -Ba fotoğrafiler Intişar edecek tir. Bu hususta müsterih olmalarını rlca ederiz. — İİ Tiyatro Ve Sinemalar ALKAZAR — Kanlı kerran ALEMDAR — İntikam ASRİ — Sessiz hane ARTİSTİK — Aşk kaptamı ETUVAL — Aşkın terennömü ELHAMRA — Kıtık kalpler EKLER — İki ahhap çavuşlar rı ORYA — Gece içinde bir ışik A Ka —Aşk Ölmez ve kadım zeceleri ris iaralı KILLİ — Yılnaz FERAH — — Muhtelif temailler OPERA —— Demir maska ŞIK — Busenin kıymeti Taksim — — Varyete Çiftlikpark— Hafız Yaşar ve Aleke efendiler Kız kulesi parkında - Darüttalim SON POSTA Yevmil, Siyast, Havadis va Halk gazeter Mdare : İstandal, Nüruosmanlipe Şeref sokağı 35-37 Telefom — Tstanbul - 29203 Pocta u İstanbul - Tü1 Telgraf İstanbul SON POSTA Gelenevrak gerl verilmez. Hânlardan mesuliyot ahamaz.