30 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

30 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

ah Sfyf.ı Halkın Sesi Dünyanın Gidişi Pek Karışık Dünya karmakarışık-bir va- ziyettedir. Almanlar Fransız lara, Amerika Japonyaya, Ja- ponlar Çine kafa — tutuyor. İngiltere de Fransaya — karşı iktısadi bir muharebeye giriş- ti. Bu Arapsaçı vaziyet için müracaat ettiğimiz balk ba- kımız ne diyor: Etem Bey (Kadırğa Güngörmez sekak »M) — Dünyanın gidişi pek bo- zuldu. Ölüme bile çare bulacağı- n iddia edecek kadar yükselen Yirminci asrın her sahadaki te- kâmülü bu bozukluk karşısında parmağı ağrzında kalıyor. Dünya- nın derdine çare bulmakta dâhi diplomatlar, yüksek iktısatçılar bile âcir kalıyorlar. Demek ki dert gok mühim ve çok büyük, Al- manlar, Fransızlara beş para ver- miyeceğiz diyorlar. Japonlar Çi ;ni işgal ediyorlar. Cemiyet Ak- wamın sözü dinlenmiyor. Silâhlan- smayı tahdit edecek komisyon bir viş göremiyor. Bu muhteşem çare- >*izlik karşısında benim ne fikrim olabilir - azizim, & * Nusret Bey (Dikteller kapısı 71) — Dünyadaki bugünkü buh- ran Umumi harbin doğurduğu bir neticedir. Galipler mağlüp ; milletleri adamakıllı istismar et- mek iİstediler, harpteki bütün za- rarlarını mağzlüpları ödetmek ga- güttüler. Sanki harpte ıendilerıniı hiç sun'u taksirleri yokmuş gibi davrandılar, Bu iw safsızça — yüklenme — neticesinde bugünkü buhran doğdu. Yirminci asrın insanları Kurunuvusta esa- reti yaşamak istemedikleri için bu ağır yüke tahammül edeme- diler. Almanların Fransızlara para verememeleri pek tabiidir. Kümil Bey [Siriıd"ln—vıy caddesi 112) — Almanlar Fransızlara artık beş para veremeyiz demişler. Bu- mu tabii ve doğru bulmak lâzım- dır. Verirlerse kendileri perişan olacaklar . Bundan biz de bir ders çıkarmalıyız. Bizim düyunuumumi- yecilerimizin de bizden alacaklarını geniş bir zamanımıza tehir etme- leri lâzımdır. Emin Bey (H.ıı.;;.:u 43) — Dünyadaki umumi buhrana karşı ben bir çare buluyorum. Oda sulhün idamesi Harp ve Düyunuumumiye borçlarının affi ve yahut tecili. Eğer bunlarda israr gösterilirse bunuda ancak bir harp temizler ve oda büyük bir felâket olur. Sıhhat Komisyonunda Belediyedeki sıhhat komisyo- nu şimdiye kadar (5500) sanda- h arabacı, işçi ve hizmetçi mu- ayene etmiştir. I Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 13 Yolcu — Hasan Bey... yorsun? Sinek mi avlıyorsun? Ne yapı- I SON POSTA DAHİLİ HABERLER İHRAGAT Yunanistana Buğday Satmıya Başlıyoruz Bu sene buğdaylarımızın harici piyasalarda iyi müşteriler bulaca- ğgını bir kaç defa yazmıştık. İhra- cat ofisine gelen bir haber bunu teyit etmektedir. Haber şudur: Yunanistan hükümeti kendi- sile ticaret mukavelesi aktetme- miş memleketlerden gelen eşyayı on misli Gümrük resmine tâbi tutmağa karar vermiştir. Bu ka- rarın memleketimizi bilhassa buğ- day ihracatı unoktasından âlüka- dar eden ciheti şuc'ur: Yunanistan her sene Kanada- dan külliyetli miktarda buğday ithal eden bir memlekettir. Hal- buki Kanada ile ticaret muka- velesi yoktur. Bu karar netice- sinde memleketimizden Yunanis- tana mühim miktarda buğday ihraç edilebileceğine muhakkak naza- rile bakılmaktadır. Ermeni Mezarlığı Tarihcilerden Mürekkep Bir Heyet Teşkil Edildi Ermeni başpapaslığı tarafın- dan Surp Agop mezarlığının Er- meni cemaatine ait olduğu hak- kında belediye aleyhine açılan dava son safhasına gelmiştir. Belediye b metarlığın vakıf ol duğunu ve yeni mezarlıklar tali- matnamesi mucibince kendisine devri lâzimgeldiğini iddia etmek- teydi. Çıkarılan tapu kayitleri de belediyenin iddiasını teyit etmiş- tir. Fakat mahkeme tapu kayitle- rindeki hudutları mahallinde tet- kik etmek için bir ehlihibre tayinine karar vermiştir. Ermeni başpapası — burasının - İstanbulun fethinden sonra Fatih tarafından patrikaneye teberrü edildiğini de iddia ettiği için ehlihibre arasma tarihçilerin ahınması kararlaşmıştır. Heyet Müverrih Ahmet Refik, Müöze Müdürü Aziz, Tapu Müdürü ve bir de Mimardan teşkil olun- muştur. Belediyede İhtikâr Tahkikatı İhtikâr — tabkikatile — meşgul olan mülkiye müfetlişleri bu bu- susta Belediye Iktısat Müdürlüğü teşkilâtından da İstifade edecek- lerdir. Dön Belediye İktisat Mü- dürlüğü ihtikâr yapıldığı iddia edi- len maddeler üzerinde tetkikat yapmış ve bazırladığı raporları mülkiye müfettişlerine vermiştir. Devlet Matbaası I Kadrosunda Ten- kihat Yapıldı Devlet matbaası, mevcut kad- rosundan yirmi kadar memur ve müstahdeminin dün vazifelerine nihayet zermiştir. Bu tenkihat, son aylar rarfında matbaa işleri- nin azalması neticesidir. Devlet matbaası, bütün Devlet dairelerinin işlerini yapmak üzere teşekkül ettiği ve bir Avrupa matbaasına muadil vaziyete ge- tirildiği halde bir çok dairelerin işlerini haricte yaptırmayı tercih etmeleri bu neticeyi doğurmuştur. Devlet Matbaasında, verilen işler için, maliyet fiatı hariç, si- pariş hususunda yüzde yirmi dört kâr esası nazarı dikkate alınmaktadır. Faaliyete sekte ve- ren de işte budur. Çünkü diğer matbaalar daha az kârla iş yap- tıkları için Devlet Mutbaası ni- zamnamesine bağlhı kalmaktadır. Sterlinğ İngilizin Sukutu Tüccarı mıza Kâr Ettiriyor İngiliz Kirasmın yavaş. fakat daimi bir şurette düşüşüne şahit oluyoruz. Dün (748) küösur kuru- şa kadar düşen ve nihayet (752) de kapanan İngiliz parasının bu tenezzülü sebebini dün, mabhallen tahkik ettik. Bize şunları söyle- diler: —“*Fransızlarla İngilizlerin pa- ra muharebesi başlamıştır. Evvel- leri yöz yirmi fraok bir İngiliz Kirası idi ve ozaman İngiliz lira- sının — karşılığı — ahndı; İngı']tere altın karşlığı kaldırdığı için İm giliz düşmektedir. İngiltere hükü- meti bu sukutu bir gün muayyen bir miktar frank üÜzerinden her- halde tutacaktır. Piyasa İngiliz hükümetinin İngilizi kaç frank üzerinden tutacağı belli olmadığı için vaziyeti tayin edemiyenler Londra ve Paris borsalarına faz- la İngiliz arzetmekte ve bu da İngilizi düşürdükçe düşürmekte- dir. Bu sukuttan İngiltereden mal getiren ithalât tüccarlarımız çok istifade edeceklerdir. Bir Altın Kalem Hırsızı M. Lui isminde bir tacir Ye- nicazi civarından geçerken İhsan isminde bir yankesici cebinden altın kalemi aşırmıştır. İhsan ya- kalanarak Üüçüneli ceza mahke- mesine sevkedilmiş, dün de sor- guya çekilmiştir. BOLLUK Uskumru Karaya Vurdu dezİ Havaların tesirile büyük bir bahk sürüsü halice dahil oldu gundan birçok balıkçılara gün doğmuştur. İki gün evvel haliçte tutulan — uskumrular — (100) bin okkayı bulmuş ve - (100) balıkçı kayığı sabahtan akşama kadar çalışmıştır. Bahkhane müdüriyeti vaziyeti şöyle izab ediyor: — Karadenizde birkaç gün- denberi fırtına vardı. Orkinos ve yunus gibi büyük balıklar uskumru sürülerine höcum etti- ler, kaçırdılar. Vaziyet bundan ileri gelmektedir. Şimdi dalyan- lar iş göremiyor. Çüönkü sular bulanıktır. Durulur durulmaz dal- yanlar da çok balhık tutacaktır. Okkası (16-18) kuruştur. İzmir, Ankara, Tekirdağına da mühim miktarda gönderilmiştir. Zehirlendiler Bir Sofra Başında Beş Kişi Zehirlendi Üsküdarda Paşalimanında otu- ran Nimet H. oğlu Cevat Beyle kızı Nibal Hanımm arkadaşı olan mektupçu Fuat Beyin oğlu Ke- nan ve dişçi Fuat Beyin oğlu Mithat Beyleri bir akşam yeme- ğine davet etmiş, hep birlikte yemek yemişlerdir. Yemeğin üzerine elma kom- postosu yemiyen Nihal Hanım ile Cevat Bey müstesna olmak üzere diğerleri sancılar — içinde yere serilmişlerdir. Mesele derhal doktora bildirilmiş. bunların xe- hirlendikleri anlaşılarak Tıp fa- kültesine kaldırılmışlardır. Tah- kikat yapılmaktadır. Müstehcen Kart Satanlar Talât, Yusuf, Kemal, Levi isminde dört şahıs müstehcen kart satmaktan suçlu olarak dün birinci ceza mahkemesinde sor- guya çekilmişlerdir. Tasarruf Haftası Hazırlıkları 12 Kânunuevvelde başlıyacak olan tasarruf haftası için mektep- lerde hazırlıklar başlamıştır. Bir Yagın Daha Düu gece Balatta Higor ve Todorinin sebze — dükkânindan yangın çıkmış. Dükkân kâmilen ve yanındaki Miçonun fınmı - kıs- men yandığı halde — söndürü- müştür. ——— Teşrinisani 30 — -. —a Günün Tarihi Bulgar Başvekili Yarın Geliyor Bulgar Başvekili Gospodin Mu$f” Bof —bugün refikası ve maiyt beraber Sofyadan hareket — cde yarın on ikide Sirkecide bulunatt tır. Ayni gün akşamı da Ankarâli” hareket edecektir. Bulgar Başvekilit? Radikal partiden Gospodin Kalff drof, Nasyonal Liberal parti mümeü” sili Gospodin Kurgel veya Panayf” tof ile diğer birkaç meb'usun kat etmesi muhtemeldir. Bu hâditt Sırbıstanda büyük bir alâka uyandif” mıştır. £ Sırp Çiftçi fırkan — Tidefi İvan — İvanoviçin söylediği vutukl şu kasım ayrıca « Belgaristana — tavsiye ederifi İslavlığa sadık kalsın ve Türkiyf” Yunanistan kombineronuna girm Maaşlar - Gecikti “İktasadı Koruma Vergiri, bu aydi tibaren maaşlardan muayyen nisbetlifi kesilmesini icap ettireceğinden Wf nunun — kabulüne kadar — maaşlaf” verilmesi gecikecektir. Tahranda Zelzele Tahran, 29 — Dün şehrin şi! şarkisindeki — dağlar — İstıkametil ve geniş bir sabada şiddetli | bareket olmuş, balk debşete v mıştir. Telefat yoktur. Milkiyenin Elli Beşinci Yıll Önümüzdeki cuma günü Mil) Mektabinin — elli beşinci — yıldönü' müdür. Bu münasebetle mektef'' | ter'it merasimi yı ktır. Ğ Dahiliye Vekilinin Tetkikat! Ürfe, 28 — Dahiliye Vekili Şakfl Kaya .Bey burada asayiş — işir diğer bazı meseleler üzerinde mühlf tetkikler — yapmaktadır. Vekil Bf buradaki tetkikatını üç günde bitif” cek, Ankaraya dönecektir. ; Tayyareci Vecihi Bey Tayyareci Vecihl Bey evvelki Kütahyaya inerek bir konferans miş ve Eskişehire hareket etmişti Ziraat Bankasında Ankara, 29 — Ziraat Bankası yeti umumiyesi bugün toplandı. BAf kanın 1930 bilânçosu kabul ve t edildi. Banka arazi İşletmek için milyonliralık tahvilât ihraç edecek Allınlar Ankaraya Gönderı' Cümburiyei Merkez — Banka! devredilen devlete ait paralar Ankaraya gönderilmiştir. Gönderi!”)| para, bir buçuk milyon liralık ki para ve yedi milyon küzur kıymetinde de altın. olmak Ü sekiz buçuk milyon ira kadardıl' — 175 Talebe Tevkif Edildi Sofya, 29 — Nöyyi Muahede | yıldönümü münasebetile Bulgari#tf / da yapılan tezahürat münasel Solyada 175 talebe tevkif edilm ş Ağır Serette analand'ıü’ İstanbul Postanesinin Mo! #ı; Hİ p letçisi A efendi dün mo! # Pazar Ola lebek, tarhava atıvarım. çekirgel., — ne 2: Hasan B. — Sinek, petvane, ke- varsa yakalayıp emi - yapacakm 3: Hasan B. — Bir Şirket ölü çekir- geleri satın alıyormuş, bunlardan tavuk 4: ettikçe biz çekirge değil, faf? tutacağız Hasan B. — Bu buhran “ liba.