30 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

30 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Her Tarîfm Gümrük Harbi ar Dünyayı — kaplıyan — iktısadi lny:ruyı F;'c)lııi bir harp daha çıkardı: Gümrük harbi. Altı aydanberi devam eden para harbi, Fransanın mutlak galibiyetile — neticelendi. Şim_dı onun yerine gümrük harbi kaim olmuş bulunuyor. Gümrük — barbi, — milletlerin hariç mallara karşı gümrük bu- dutların — kapamasile — başladı. ünu — evyvelâ — Çekoslovakya, Yugoslavya, kismen — Almanya tatbik etti. Tedricen bu tedbir, çihanşümul bir şekil aldı. Dün- yanın en İiberal memleketleri olan İngiltere ve Amerika bile himaye sistemini kabule mecbur oldular. Yalnız bu son haftalar içinde Türkiye, İtalya, Holanda, Belçika ve Finlândiya gümrük- resimlerini — arttırmıya — veyahut itbalâtı tahdit tedbirlerine müra- caat ottiler. Z B: suretle bütün medeni mi- letler, budutlarını biribirlerine karşı kapamış buh_ınnyuılıı. ünya — iktısadiyatının tama- men beynelmilel bir şekil ıldııgı, ve iktısadi hayatın biribirine bağlı halkalardan mürekkep bir zincir mahiyetini iktisap - ettiği bir zamanda, bütün milletlerin kendi kabukları içine çekilmiye çalışmaları gayritabil ve marazi bir hâdisedir. Ne İngiltere, A manya ve Fransa ile olan iktı- sadi münasebatını kesebilir, ne Almanya ve Fransa, diğer memr- leketlerin kendilerine hudutlarını kapamsına — tahammül edebilir. Ticari, ikhsadi ve mali hayat, siyasi düşüncelerin fevkinde mü- him roller oynıyan birer âmil olmuştur. — Nitekim, — kapitalist memleketler, bütün — arzularına rağmen Sovyet Rusya mallarına karşı — kapılarını apıyamamış, Bolşeviklerle ticari münasebette bulunmaktan kendilerini mene- dememişlerdir. Bugün ayni imkânsızlık ortaya gümrük harbi denilen yeni bir akarınıştır. Mnîıgçiltcrtnir!ı ithalâtımı tahdit etmesi birinci derecede Fransa ve Almanyayı müteessir eder, Çünki İngiltereye en çok mal gönderen memleketler bunlardır. Fransa — İngiltereye en ziyade ipekli mensucat ihraç etmektedir. Fransanın — senevi — ihracatı (43) milyar frantır. Halbuki yalnız tereye yapılan ihracat (7) milyar frank tutmaktadır. İngiliz tahdidatı, Fransız sanayiini müşkül vaziyete sokabilecek kadar mü- himdir. Bu sebeple Fransa der- hal mukabil taarruza geçmiş, ve İngiliz Hrasını düşürmiye başla- mıştır. Ayni zamanda, bu işte menfaatleri arasında — müşterek noktalar bulunduğu için, Alman- ya ile Fransanın anlaşması da ihtimalden uzak değildir. Nitekim | Briyan ve Laval Berlini ziyaret | ettikleri zaman bir Alman - Fran- sız iktısadi komisyonu ihdas edil- mişti. Bu komisyonun ihdası se- | beplerinden biri de İngiltere ile | iktisaden muharebe edecek bir teşekkül vücuda getirmek _fikvidir. Şimdi gümrük harbinin baş- langıcında — bulunuyoruz. İthalâtı tahdit etmekle biz de bu harbe girmiş bulunuyoruz. AŞ Gümrük harbinin neticelerini şimdiden tahmin mümkün değil- dir. İhtimalki bugünkü buhranı daha ziyade' arttıran bir ımî! olacaktır. — İhtimalki — milletleri daha mantıki ve daha radikal iktısadi anlaşmalar yapmıya — sev- kedecektir. | Yaln z temenni edelim ki, bu arpten biz mümkün olduğu ka- dar az yaralı çıkalım. Dünya | sıcaklık ve saadet getirirler. Kalpten 1 — Yeni evlenenler yuvalarına W gelen hararetle ev öyle ısınır ki! buhranının sarsıntılarından - fazla MBülcessir - olmuyalım. 2 — Fakat zamanla bu hararet kaybolur. Araya bir soğukluk girer ve gün gelir ki o yer buz dolabına meyiniz. 3 — Çiçek buz dolabında büyü- mez. Aile muhabbeti de nazik bir çiçektir. Yaşamak için hararete müh- taçtır. Aşkınımın hararetini söndür- TELGRAF HABERLERİ Mecliste Hararetli Müzakere Kabine İtimat Kazandı, Yeni Tedbirler Faaliyete Başlıyacak Üzerinde Ankara, 30 (Hususi) — Millet Meeclisinin dünkü celsesi de çok hararetli oldu. Bilhassa son ikt- sadi tedbirler münasebelile ka- çakçılık ve ihtikâr - meseleleri dünkü müzakerelerin siklet mer- kezini teşkil ediyordu. Birçok ha- tipler, bu meyanda İktısat ve Maliye Vekilleri de söz aldılar. İlk söz alan Turgut Bey(Manisa) itbalâtın tahdidine şiddetle taraf- tar olduğunu, bu sayede dahili sanayiin inkişaf edeceğini, fakat İstanbula ayrılan ithalât hissesinin fazla olduğunu ve muhtekirlerden bahsederken de onlara karşı şid- detli tedbirler alınacağını söyledi. Müstakil mebus Sırrı Bey de muhtekirler için İstiklâl Mahke- meleri teşkilini ileri sürdü ve "_Aksi taktirde buhran zenginleri türeyecektir.,, dedi. Aydın meb'usu Tahsin Bey, mütehassıslar — işinde ler olduğunu “Alman Borçlâ; Amerika — Mütehassısları Tarafından Tetkik Edilecek Nevyork, 30 (A.A.) — Avru- paya müteveccihen hareket et- mek Üzere vapura binmiş olan beynelmilel mali şahsiyetler, M. Albert Vig ile Chase National | Bankın reisi olan M. Lecaptır. Mumaileyhim , — Amerikanın mümessilleri — sıfatile, — alacaklı memleketlerin — mütehassıslarının içtimama iştirak etmek üzere sulüstimal- Almanyaya gitmektedirler. çılığa karşı da, kaçakçılık ya- pılan yerlerin memnu mıntaka ilânını teklif etti. Sonra tensi- kata da temas ederek garip neticelerinden bahsetti. İstanbul meb'usu Vâsıf Bey tahdit — kararnamesinin — hayırlı neticeler vereceğini söyledi. Sonra İktısat Vekili söz alarak eski ticaret muahedelerinin gele- cek sene müddetleri biteceğini, yenilerinin mütekabiliyet esasına göre yapılacağını, ihtikâra karşı yeni bir kanunla şiddetli bir mü- İhtikâra Karşı Kanun Yapılacak Ankara, 30 ( Hususi )— Öğrendi- gime göre hükümet, ticari mu- yazeneyi temin için giriştiği iktı- sadi — seferberliğe — daha esaslı tedbirlerle devam etmek kararın- dadır. Maaş ve — ücretlerden K iple olakak . bergk kesile latın tahdidi. kararı bu seferberliğin dımlarıdır. Fa- kat bu işte Muvaffak olabilmek için daba ciddi tedbirler alına- cağı ml"l“"h"*f' olmaktadır. Ka- çakçılık ,,.ihıılıîı» mücadeleleri lerin en başında gelmek- r:aîf.d'ğ'f arada ihşıikinn kı:ıı mücadele için şiddetli hükümleri ihtiva eden bir kanun yakıla- cak ve kaçakçılık behemebal tenkil edilecektir. Ayrıca gümrük ifesi de yeği İhtiyaçlara göre taritetgilecektir. Bilhasın Bütçe işinde hükümet, masrafları vari- data göre tetbit etmek kararın- dadır. cadele açılacağını söyliyerek ec- nebi mütehassıslar — meselesine geçti. Mustafa Şeref Bey müte- hassıslardan her şubede istifade olunduğunu, bilhassa tekniği yük- sek memleketler mütehassıslarının tercih edildiğini söyledi. Sonra, kürsüye Maliye Vekili geldi, ve mütelealara cevap ver- di ve antrepo işinin tacirlerin lehine halledileceğini, mütevazin bir bütçe tanzimi için mümkün olan her şeyin yapılacağını, masraf- lardan azami tasarruf edileceğini, kaçakçılığın gökünden kurutul- ması için şiddetli tetbirler alına- cağını söyledi. Bu beyanat üzerine müzakere kâfi görüldü ve Mecliste bulunan (247) meb'usun ittifakile hükü- mete itimat beyan edildi. Bu netice Üüzerine Başvekil Paşa kürsüye gelerek gösterilen itimat ye ı:ıı)ıııhırd: teşekkürünü bildirdi. Ermeniler Yunanistandan İlk Kafile Rusyaya Gidiyor Atina, 28 ( Huausi) — Ye- nanistandan Erviana nakledilecek Ermenilerin nakli meselesini mü- zakare etmek üzere Dahiliye nezaretinin salâhiyettar memur- larile Sovyet Rusyanın murahhası arasında verilen karar icabı ola- rak ( 1000 - 1500 ) kişilik birinci kafile yirmi gün sonra Pireden hareket edecıfnir. Bunu, (5-6) bin kişilik ikinci bir kafile takip edecektir. İSTER İNAN, Yerli fabrikalarımızın, ithalâtı tahdit edilen yetiştiremiyeceği ami Kâtibi 'Nazmi Nuri Bey eşyayı yeıişliritı Sanayi Birliği Um şu izahatı veriyor : “ Bir kere memleketin dibagate ait ibtiya- catı kâmilen müemmendir. * Yün ve yünlü kadın, çocuk ve erkeklere nit eşya ihtiyacattan fazla temin edilmekledir. “ Erkek ve kadınlara ait kaba yünlü ku- kısmen - fantezi kumaşlar - evve tüccarlar tarafından yapılmış stoklarla birlikte memleketin ihtiyacatına bir iki sene kifayet maşlarla eder. * Kadın ve erkek çamaşırlarından her cins imal ettiğimiz için hariçten bir tek dahi geh mesine lüzum yoktur. * Bugün — ihtiyaca İSTER tekabül İSTER hakkında evyelce İNAN, İSTER İNANMA! kadar imal edilemiyen manifatura eşyası ithalât tacirleri tarafından yapılan stoklarla da çok uzun müddet ihtiyaca kifayet edecek kadardır. Sabun, nebati yağlar ise mevcut beş, altı büyük fabrika memleket ihtiyacım tatmin ettikten maada ihracat dahi yapılmaktadır. “ Diğer kısım sanayi ise memleketin umu- mi ihtiyacına tekabül etmekle beraher, fazla ithalât dolayısile hâsıl edebilecek ve uzun bir zaman için itha- line mecburiyet hissedilmiyecektir. * Bu tafsilât ve izahattan şu nelice hâsıl olur ki, son kararname hem memleket fabrika- ları ve hem de ithalât tacirlerini iflâs tehli- kelerinden kurtaracaktır. | denilen iktısadi tehlike memleketimizden uzak- edebilecek | laşmış olacaktır. ,, umuml — ihtiyaçla tevazün Bu buhran suretle İNANMA! Sözün Kısası Münderecatımızın çok- luğundan dercedilememiş- tir. u_italyan Rejisi Yunanistandan Bir Milyon Kilo Tütün Aldı Atina, 28 (Hususi) — İtalyan rejisi, bu sene, Yunanistandan (52) milyon kıymetinde - (560) bin kilo tütün almıştır. İtalyan rejisi bu miktarı (900) bin kiloya iblâğ etmiye kaârar vermiştir. Bu miktarın zamânla ve gitgide artması da beklı niyor. * Sporu Teşvik Hangi Spor Klüplerine Yardım Edilecek? Ankara, 29 (Hususi) — Hâlk Fırkası Mektep haricindeki spor faaliyetlerine ve klüplerine ne şerait tahtında bükümetin yar- Bundan — sonra yardım iyi çalışan klüplere yape lacaktır. Yunanistan Ve Gümrük Zamları Atina, 29 — Mühim miktarda gümrük zamlarını istihdaf eden bir kanun projesi meclise veril- miştir. Neler Yakalanmış ? İstanbulda son bir hafta zar- fında yüzlerce paket kaçak siğara, esrar ve sigara kâğıdı yaka- lanmıştır. T S SRELNMR 5 Ticaret Talebesinin Kongresi Ticaret mektebi —talebesi dün senelik kongrelerini yaparak fah ? İktasat Vekilini, idare hyeti azalıklarına da Emin, Şevket, Ha'la, Nesip, Azmi, Baha, Şüra, Melih Bler ile Feride Hanımı seçmişlerdir. Tahran Sefirinin Beyanatı Şehrimizde bulunan Tahran Sefiri Husrev Bey, İran ile hü- kümetimiz arasındaki hudut tas- hihi meselesinin her iki tarafın gösterdiği hüsnüniyet ile bhalle- dileceğini Ümit ettiğini ve Ağrı dağlarındaki eşkiyanın tamamile tenkil olunduğunu söylemiştir. * Mütehassıs Dört İşçi Aranıyor Memleketimizde ilk defa olarak tesis eylediğimiz KODEİN (sintelik) fabrikanı için 4 Türk —mütehassıs işçiye iht'yaç vardır. Taliplerin bu baptaki vesaikile nüfüş teskerelerini bâmilen derhal Çağaloğlunda - İstan- bul Sanayi ve Mesal — Müdüriyeline müracaatleri.) Eyüpte — Bahariyede ETKİM ecza fabrikası. G Habibe Mollanın Fiskosları Habibe Mollayı — tanırsınız. Radyoda şen hikâyeler söyler. Darülbedayi — san'atkârlarından L Galip Beyin yazdığı ve, Da- Tülbedayi nn'ıkklrlınrıdıçl'll— bibe Mollanın sesini Radyoda işitiyordunuz, resmini ve yazıları- nı “Son Posta,, da göreceksiniz, L Galip Beyin bilbassa gazete- miz için yazdığı bu hikâyeleri perşembe — gününden — itibaren resimli bir sayfa halinde - kari- lerimize takdim edeceğiz.