17 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

17 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Harbi Hazırlıyan Amiller Bugün bir harp tehlikesi kar- şisında değiliz, fakat harbi ha- zırlıyan ve hergün biraz daha yakınlaştıran birçok amiller var- dir. ki, bunların günden güne şiddetlendiğini görüyoruz. Harbi hazırlıyan Gmülileri gu süretle taanif edebiliriz . 1 — Umuml harpten sonra kuv- vete İslinat ederek aktedilen mua- hedeler umümi — bir. hoşnutsuzluk doğurmuştur. Almanya bu muahe- delerin kendisine yüklediği ağır yü- kün altında ezilip kalmış, bütün | Alınanyada için için kaynıyan bir İsyan ruhu uyandırmıştır.. Almanya ne siyaset, me iklısat, ne do arazi noktasından tatımin edilmeniştir. Bu yaziyet —Almanyada — muakedelerin yırtılması lehinde bir cereyan yar ratmıştır. Hitler ve milliyetçiler bu tereyamı temsil ederler. Bu cereyan günden güne kuvvetlenmekte va her &n iktidar m v ni ele geçirecek bir vaziyet kazanmaktadır. Macaristan ve Avustarya, bugünkü dar hudutları içinde iktısaden bo- gulmuş gibidirler. Avusturya sene- Terdenberi iktısaden belini doğrul- tamıyor. Macaristan, hergün eski hudutlarını kazanmak için bir harbe | hazılanıyor. | italya bil emvahedelerin doğurduğu haksızlıkları kabul etmemiş ve bu muahedelerin tadilini tatep etmiye başlamıştır. 2 — Cihan harbinden sonra bü- tün milletler, iktısadi kifayet siste. mini tatbika koyuldular. Her millet kendi ihtiyaçlarinı dahilde yapmak ve iyetiştirmek cereyanına kapıldı. Mahalli imayila İnkişafı için budutlar kapandı. Harp için de doğan sanayi kendisine mabreç bulamaz oldu. Iktısadi buhran wttıkça, milletler kendi kabukları içi- ne çekilmekte ssrar ettiler. Iktısadın beynelmile! bir mahiyet aldığı bir devirde, milli iktısadın bu inkişafı vüyük menfaat tezatları doğurdu. Bugün bütün sanayici memleketler, (1914) de Almanyanın vaziyetine — girmiş bulunuyorlar. Herkes kendi sanayil. ne daha vüsi bir pazar ve mahreç aramakla meşguldür. Fakat pazarlat kapalı olduğu için ne yapacaklarını şaşırmışlardır. Bu menfaat tesadümü bir gün silâh —kavgasına — müncer | olabilir. 3 — İktisadi menfaat tesa- dümleri ve siyasi hoşnutsuzluklar Avrupada yeniden gizli - siyasi anlaşmalara yol açmıştır. Rusya ve İtalya gibi memleketler, Al- Macaristanın — Fran- manya ve saya karşı aldıkları — muhalif ve muhacim — vaziyetten — isti- fade —ederek, onlarla — gizli anlaşmalar yapmıya teşebbüs et- mişlerdir. Bir taraftan da Fran- sa, Rusyaya karşı kullanılmak üzere, merkezi Avrupada siyasi bir blok vücude getirmişlerdir. Bu siyasi grupmanlar, bize (1914) den - evvelki, gizli siyaseti ve siyasi grupmanları hatırlatmak- tadır. 4 — Avrupada Faşirm cere- yanı günden güne kuvvet bulu- yor. Âlmanyada Hitlerciler, Yu- goslavya ve Çekoslovakyada Fa- şistler halırı sayılır. — kuvvetler haline — gelmişlerdir. — Faşistler | doğrudan doğruya harp zihniye- tinden kuvvet almakta ve bir harp için milleti bazırlamakta- dırlar. Bu cereyan, bütün millet- lerde bir harbin zaruri olduğu kanaatini tevlit etmiştir. S — Bütün bu ve bunlara benzer birçok amillerin tesiri altında bütün dünya silâhlanmıya, eskisinden daha büyük bir şiddetle devam etmekte- dir. Milletler arasındaki bu silâhlan- ma yarışı, Upki 1914 ten evvelki va- ziyetin bir tekerrüründen başka birşey değildir. Milletler bu şekilde silâhlanmıya devam ettikçe, harp, içtinabı. kabl olmıyan bir zaruret halini alıyor. | Harbin — yaklaşmakta — olduğunu e— -— A ÇUA GAS 7 S Nİ Fransada Hiddet Ve Endişe.. Sefirlerle Mükâ- leme Başladı Paris, 17 (Hususi) — Alman Başvekili M. Brüningin, Alman- yanın harp borçlarıni ödemiye- ceği hakkındaki beyanatı bura- da tesirini el'an mubafaza et mektedir. Bu beyanat, siyas! ve mali mahafilin en mühim mü- nakaşa mevruudur. Kabine iİçti- miklet merkezi hep edir. Başvekil M. Laval dalma fanliyettedir. Mülâkatlar Parla, 17 (A. A.) — Başvekil M. Laval biribirini müteakip Alman sefiri Fon Hoş, Ame- rika sefiri M. E ç ve Maliye nazırı M. Flandeni kabul et- miştir. Paris 17 — (AA.) —M. Laval, önümüzdeki tahdidi teslihat konferansı hakkında Harbiye Nazırı M.Tardiyö ile görüşmüştür. İthalât Şubat Eşyğ Listesi Ankarada Hazırlandı Ankara 16 — Gümrükler umum müdürlüğü şubat konten- jan listelerinin gümrüklere göre taksimi için tetkikat — icrasma başlamışlır. Mahallerine — göre hazırlanacak — şubat listeleri bu hafta sonunda gümrüklere tebliğ olunacaktır. ——— —— gören milletler, şimdiden — bunun önüne geçmiş olmak İçin silâhların tahdidini istiyorlar. Hatta bu mak- | satla (2) şubatta bir silâhları tahdit | konferanıı toplanacaktır. Bu konfe- ' ransın — muvaffakıyetsizlikle netice- Tenmesi, harbi birar daha yakına getirecektir. Milletlerin silâhları tah- dit hususundağanlaşmaları imkânsız gibidir. Şimdiye kadar bu yolda bütün teşebbüsleri müttefikan red- | detmiş olmaları da, konferansın ne- | ticesi hakkında ümit verici mahiyette değildir. Binaenaleyli harp yakındır ve muhakkaktır. | TELGRAF HABERLERİ Fransızlar Afrikada İleri HareketineDevam Ediyor Rabat, 17, — (A. A,) — Hami hükümete sadık olan kıtaattan mürekkep gruplar, dün hiçbir. mukavemete ismindeki mühim vahayı işgal etmişlerdir. Gafilalet maruz — kalmaksızın neticesinde bir takım kabail mutavaat etmiştir. Rabat, 17 ( A.A, ) — Cenubi Fas kıyamcılarının hepsinin içtima- gâhı olan Gafilâlet vahasının işgali 1928 de tanzim edilmiş olan program maddelerinin tatbikinden başka bir şey değildir. 15.000 den fazla aile, mutavaat etmiştir. Fransızlardan bir zabit telef olmuş, iki tayyareci de tayyareden düşerek ölmüştür. Gafilalette hemen teşkilât Ameriİcada . Feyezan Faciaları Glandor, 17 ( Amerikada ) (A.A.) — Misisipi nehrinin müt- hiş feyezanı gittikçe ilerlemek- tedir.” Şizidiyo'” kadar”(825) bin ev su altında kalmış, harap ol- muştur. Feyezanlar — tedrici — surette Yolobusha'ya — yaklaşmaktadır. Swanlake'de tahlisiye takımları bütün setlerin hemen mahvolmuş fiduğ: .:ıikrin:edîr.g:ıendol.ı'dekl iş mahalleri su ve her türlü I: durnu:ıd:f.hlm' Ispanyada Her Tarafta Haydutlar Hüküm Sürüyor Madrit, 17 ( A. A.) — Vak- lacas istasyonu yakininde 40 şa- hıs ellerinde rovelverler olduğu halde bir marşandiz trenine hü- cum ve yağma etmişlerdir. Seville, 17T ( AA ) — Son baskınlar — esnasını polis, 1800 kesici ve 48 ateşli silâh müsadere etmiştir. Son tevkifat yüzü geç- mektedir, Yahudiler 'İspanyadan Kovacaklarmış Vitikan 16 — Geçen hafta Vatikan mehafilinde Yahudilerin İspanyadan kovulacakları hakkın- da çıkan şayialar Üzerine İspan- ya sefareti ademi malümat beyan etmiştir. aemez zarazı yapılmıya başlanılacaktır. İşgal hareketi sür'atle icra edilmiştir, Bombardıman İki Japon Tayyaresi Bomba Attı Cenevre, 16 — Çin, Cemiye- ti Akvama verdiği bir notada iki Japon tayyaresinin Kinçeu üzerinde dolaşarak bombalar at- miş olduğunu, bomba atılması için en küçük bir tahrikte bile bulunulmadığını bildirmektedir. Çin, Japonyaya Mu- kavemet Edecek Nankin, 17 (A.A) — Nazırlar hükümet liderleri, ip edilecek siyasette mutabık kalmağı te- min için hemen hemen 48 saat mütemadiyen içtima halinde bu- hanmaktadırlar. Bu Mmüzakereler neticesinde bir bubran zuhur — etmesinden korkulmaktadır. Başvekil Japon- yaya şiddetle mukavemet taraf- tarıdır. İlkmektep Muallimleri Darülfünuna Kabul Edilecekler Mi? Ankaradan bildirildiğine göre Maarif Müsteşarı Salih Zeki Bey muallim mektepleri mezunu ilk mektep muallimlerinin Darülfü- nuna kabulleri için iki yol olduğu kanaatindedir. Salih Zeki Bey demi ki: “Şahsi kanaatime göre mu- allim mektepleri mezunları baka- lorya imtihanı vermek ve Orta Muallim Mektebine devam etmek suretile Darülfünuna girebilirler.,, İSTER İNAN, İSTER İNANMA! Gün geçmez ki gazete sütunlarında fıkraya tesadüf edilmesin: temediğinden dolayı tehir edilmiştir.., Bu kaide hemen hiç gaşmaz, şöyle bir umumiyetle bu lâkaydiye lesadül edilir. Halbuki bugünün hayatı cemiyet hayatıdır. Cemiyetler ne *“Dünkü cuma günü toplanmasına kacar verilen.. | derece İnkişaf ederse ferdin tek başına istihsal çemiyetinin senelik kongresi ekasriyet temin edi- | edilemiyen hakkı, müşlereken daha kolay temin edilebilir. gerek — meslek, Bu itibar ile cem'i amenfaatımızı Tâyıkile idrak edemediğimize biz, bu alâkasızlığımızla gerek tesanüt cemiyetlerinin senelik kongrelerinde | inanıyoruz. Sen de ey karlı İSTER İNAN, İSTER İNANMA! Bir hareket | | Avusturya | himayesindeki yedinci asır Türk Sözün Kısası Bum Bum Bum P. $. Harpten çok bahsediliyor. Sevinelim: Tehlike yok de- | mektir. “Kaza, —geliyorum demez, | geliverir. ,, Harp için de böyle. İşte 1914. Büyük harp ansı- Harpten — çok bahsedilmesi, herkeste büyük bir sulh iştiyakı olduğuna işarettir. Kavgayı se- ven adam, kollarını kabartmaz, göğsünü şişirmez, yelelerini sal- lamaz, böbürlenmez, kabadayılık taslamaz, gözlerini Gönüne iğer, korkunç maksadını belli etmek- ten korkarak, — bakışlarıni yere diker, susar, düşünür, en müsait ânı kollar, hesabını yapar, kara- rını verir ve ilk yumruğu indirir. İşte 1914 Almanyası. *T.tmayın beni, şun n — k- dan geleyim. ,, tehdic.aı — ben şöyle tercüme ederim: “Aramıza giriniz, kavga çıkmasın, korku- yorum.,, Kavgacı Atilâ, tehdit etmer- di; hatta aksini yapardı; gülüm- ser, dost görünür, elini uzatır, arkasından da o dost göründüğü memlekette, taş üstünde — taş bırakmazdı. Harpten bahsedelim, harptenr bahsediniz, harpten bahsetsinler. İyidir. İslim salıvermiye benzer. Kazan patlamaz. Ferahlık olur. Hayra alâmettir. Harpten bahsedelim. Hayali- miz tatmin edilir, irademiz gevşer. Harpten — bahsedelim. Her bahsi lâkırdıdır. Lükırdıdan kor- kulmaz. Harpten bahsedelim. Haydi, bum, bum, bum... Kitap Sevenler Çalışıyor Teşekkülünü haber verdiğimiz Kitap Sevenler Cemiyeti faaliyetine devam etmektedir. Ankarada bir komite teşkil edilmiştir. Cemiye- tin teşebbüsü ile Maarif Vekâleti yeni çıkan eserlerin mekteplerde teşhirini, her mektepte bir Kitap Sevenler Cemiyeti teşkilini ve senede bir günün Kitap günü olarak kabulünü muvafık gör- müştür. Cemiyet resmen teşek- kül ettikten sonra matbua ücret- lerinin azaltılmasına ve her sene ilim ve san'at eserlerine mükâfat verilmesine çalışacaktır. Sabık Kayser Almanyaya Gitmiyecek Amsterdam 16 Röyter Ajansı sabık (Kayser) in Alman- yaya dönmek niyetinde olduğu hakkında (Daily Mail) gazetesinin verdiği haberi tekzip etmektedir. Bulgaristanda — Suikastler Sofya 16 — Makedonyalılara karşı yapılan suikastlar münase- betile, Sofyanın muhtelif mabal- lerinde (50) kişi — tevkif edil. miştir. Türk Eserler' Viyınıdnri Serğı Açıldı Viyana, 16 — Türkiye ve Reisicümburlarının | zin patladı. eserleri serüisi Viyanada Reisi- cümbur. M. Miklas tarofından açılmıştır. Merasimde Nazırlar, sefirler, ilim adamları hazır bu- | lunmuş, — söylenen — nutuklarda | Türkiye — Avusturya — arasındaki dostane münaseba — mevzubahs olmuştur.