17 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İktısadi Bahisler İ* Sun'i Ve Hakiki İpek İthalâtın tahdidi, şüphesiz ki gdahili sanayi için çok cömert bir inkişafa işarettir. Tahdit kararı- | nın tatbikinden sonra dahbili fab- | rikalarda görülen istihsal yarışı bu işaretin semereli bir neticesi- dir. Fakat bu işte balli lâzım gelen mühim bir mesele vardır: İptidai madde. Malümdur ki dahildeki sanayi He alâkadar olan iptidaf madde- lerin ithali tahdit listelerinden hariç bırakılmıştır. Bu vaziyet bazı tuhaf neticeler doğurmuştur. Meselâ ipekçiliğimiz bundan kıs- men müteessir olmuş bir haldedir, Çünki hakikt ipeğin fiatçe yüksek ve miktarca ihtiyacın du- nunda olması, ipek sanayiinde çok miktarda sun'? ipek kulla- mılmasına — sebep — olmaktadır. Sun'i ipek 19 uncu asırda ya- pılmıştır. İlk istihsal senesinde (600) bin kilo iken — 1926 senesinde (85) milyon kilo sun'i ipek istihsal edilmiştir. Bursa Ticaret Odasının yaptığı bir tetkike göre, sun'l ipek memleketimizde çorap, pamuklu mensucat ve tirikotaj sanayiinde büyük miktarda istimal edilmek- tedir. Fakat #son seneler zarfında ipekli mensucat — sanayiinde de sun't ipek kullanılmıya başlan mıştır. Sun'i ipekle imal &- dilen kumaşlar daha ucuz olduğundan tabil ipekle imal edilen kumaşlardan daha fazla sarfedilmektedir. Bu itibarla yerli ipeklilerimize ciddi bir rakip ad- dolunmaktadır. Tabil ipeklerden yapılan ku- maşları sun'1 ipekle yapılan ku- maşların rekabetinden kurtarmak İçin sun'1 ipekli kumaşların ayrı bir isim altında satılmasının te- mini lâzımdır. Bize öyle geliyorki memlekette ipek istihsalini çoğrİtmamız için sun'i? ipek ithalini derece derece tahdit etmeliyiz. Bir zaman ge- lecekki memlekette ipek istihsali, dahilt sanayiin —iptidai madde nokltai narzarından ihtiyacını tat- min edecek bir — mertebeye çıkacak ve ©o zaman — sün'l ipek ithaline hiç lüzum kal- miyacaktır. Dahilde ipek istihsalinin ço- galması, hem ipek müstahsılının, hem yerli fabrikaların ve dolayı- sile memleketin istifadesi nokta- sından üç başı mamur bir key- fiyeltir. ** Dörtyolda İntihap Dörtyol ( Hususi ) — Vilâyet umumi meclisi için yapılan intiha- batta Mülâyim zade Ziya ve 'Telli zade Osman Efendiler se- çildiler. Konya Sporcuları Konya ( Hususi ) — Şehri- mizdeki İdman Yurdu Klübü o- yuncuları bayramda Adanaya gi- derek oradaki takımlarla futbol maçı yapacaklardır. Çocuk Evi Balıkesirde doğum ve bakım evi isminde hayırlı bir müessese tesisine karar verilmiştir. Mües- sese kiz. ortamektebi binasında açılacaktır. Kastamonu, ( Hususi ) Kış, bu sene Kastamonuda bütün — şiddetile hükmünü — icra etmektedir. İki üç senedenberi bu mevsimlerde &deta yaz hava- sı devam eder- ken — bu sene aksine — olarak müthiş bir kış manzarası lüyor. Müteaddit fasılalarla yağan kar, yine müte- addit fasılalarla erimeğe devam etmektedir. Bazan da birdenbire büyük kar tipisi başlıyarak her taraf — karla örtülüvermektedir. Bu yüzden — vilâyet — merkezile İnebolu, Ankara yolları birkaç defa kapanmış ve yine açılmış- tır. İki gün evvel belki dördüncü ve beşinci defa — erimek Üzere olan kar yığınları, — âni olarak yağan bir yağmur neticesi don- muş, ve şehir dahilinde — gidip gelme hususunda bir gayritabil- lik tevlit etmiştir. Tam iki gün sokaklarda buzlardan gezileme- miş ve bu yüzden birçok kaza- lar da olmuştur. Hele dün sabah birdenbire — yağan kar derhal donmuş, mekteplerine giden talebeleri, — işlerine gıdın halkı, Baskıncı Şerırler Tamamen Yakalandılar Adana ( Hususi ) — Bundan onbeş gün kadar evvel Yenice ile Kelebek arasındaki Durak istasiyonunun altı müsellâh şahıs tarafından basılarak — müdürün yaralandığını ve istasiyon kasa- sımdaki paraların gaspedildiğini bildirmiştim. Hâdiseyi haber alır almaz faaliyete geçmiş olan jan- darmamız, yaptığı takibat netice- sinde —meçhul failleri — zahire çıkarıp — yakalamıya — muvaffak olmuştur. Bunlar Kara İsalı'nın Küçük çınar köyünden Mustafa oğlu Şakir ile aynı köyden Abacı aşi retinden Bekir oğlu Mehmet Ali ve Kara İsalının Yahşi çifliğin den Mustafa oğlu — Veysel ve eniştesi Ali ve arkadaşlarından 'Tekkeli viran köyünden Mustafa oğlu İsmail, Cumalı Kadir, Meh- met ve Kezir Hasan ismindeki şerirlerdir. Şakiler altı değil, dokuz kişi olup - silâhlarile tutul- muşlardır. Üzerleri aranmış ve gaspetmiş oldukları paradan kırk altı buçuk İira çıkmıştır. Failler vak'a şahitleri tarafım dan kat'i surette teşhis edilmiş- ler ve daha bazı deliller de ele geçirilmiştir. Bu cümleden olarak üzerlerinde çıkan paraların birin- de Durak istasiyonunda muamele gördüğüne dair işaretler bulum maktadır. Gemlikte Ayı Oynatıyorlarmış Gemlik ( Hususi ) — Son gün- lerde sokaklarda ayı oynatmak usulü burada moda hükmüne geçmiş gibidir. Bazı ihtiyarlar Bu manzaraya çok - kızıyorlar. Evvelce İstanbul sokaklarında da ayı oynatılıyordu. İslanbul Bele- Kastamonuda Dcnboıı denilen Semit | EMLEKET HABERLERİ Kastamonuda Kış Ve Kar ! Kar Yüzünden Birkaç Defa Yollar Kapanmış, Kazalar Olmuştur — Pazara gelen köylüyü dehşetli surette korkut- muş ve yaya yürü- | mek imkâm kal- | mamıştır. Birçok talebe ve halk buzlar üzerinde | kayarak düşmüş- ler ve sakatlan- mışlardır. Bele- diye, bir kısım umumi caddelere *oprak dökmek suretile kazala- rın önünü almağa teşebbüs etmiştir., Bu sabah bap hyan kar şiddetli devam etmek- tedir. Bugün her taraf karla örtülmüştür. Karın — fazlalığım dan, üç gün evvel açılan yolla- rm tekrar kapanması muhtemel- dir. Bu yüzden posta nakliyatı da sekteye uğramıştır. Bu se- beple şimdilik posta nakliyatı hayvanlarla yapılmaktadır. YILMAZ Adana Fabrikalarında Amele İçin Dershane Adana ( Husust ) — Ziraat Bankasının mensucat fabrikasında işçilerin Türk harflerini öğrenmesi ve malümatlarını tevsi etmeleri dershane açılmıştır. Dershanenin idaresini muallimlerden İslâm Bey deruhte etmiş, onun dikkat ve ihtimamı altında, dershaneye devam edenüler güzel bir surette yetiş- maksadile İdare tarafından bir mişlerdir. Devre ikmal edilmek üzeredir. Yakında şehadetnameleri verilecektir. Gönderdiğim resimde dershane talebelerini grup halinde görüyorsunuz. Fabrika Müdürü Süküti Bey işçinin okuması hususunda büyük bir alâka göstermektedir. Diğer iş müesseselerinin de bu hareketi taklit etmeleri halk için çok hayırlı olur. Çankırıda Muallimler İçin Bir Kütüphane Tesis Edildi Çankırı ( Hususi) — Şehri- mizde muallimlere mahsus olmak Üzere bir kütüphane tesis edil- miştir. Maarif Müdürü Fazıl Be- n gayretile vücude getirilen bu rmüphını şimdilik o kadar zen- gin değildir. Fakat kısa bir müddet sonra ihtiyaç nisbetinde kitap tedarik edileceği şüphesiz- dir. Ayrıca bir de “İlkmektepler Müzesi,, tesiş edilecektir. KEMAL KADRİ diyesi bu çirkin usulü menetmiş- tı. Fakat burada yasak hususun- da henüz bir hareket görülmiyor. SALÂHADDİN Portakallarımız Kutuluk Kereste İthaline Müsaade Verildi Adana ( Hususi ) — Kutuluk kereste ithalinin tahdit kararın- dan sonra tevakkuf - etmesi yü- zünden Dörtyol portakal tacir- lerinin sıkıntıya düştüklerini bil- dirmiştim. Ankaradan gelen son bir emirle kutuluk kereste İtha- line müsaade edilmiştir. Mersin — limanında bulunan keresteler şu günlerde ithal edi- lecektir. Şimdi portakal tacir- lerinin yegâne temennisi, Rusla- rin satın aldıkları malları biran evvel ihraca başlamasıdır. Kânumusani 17 Ş Söz Aramızda Kadınlar Düğüne Niçin Giderler? Geçen hafta dostlardan biri- sinin kızı evlendi. Beni de dü- ğüne davet ettiler. Bu vesile ile asri düğünlerden birisinde hanır bulunmak — fırsatını —elde etmiş | oldum. Şimdiki düğünler, eski düğün- lere benzemiyor. Bizim zaman- muızda olduğu gibi, düğün kadın- lar arasında değil, erkek kadın hep bir arada oluyor. Düğün Beyoğlunun — büyük etellerinden birinin salonlarında yapıldı. Gelin beyaz elbise giyerek ortaya çıkmamış olsaydı, buna düğünden ziyade bir balo, ve yahut çaylı dans demek daha doğra olurdu. Bir köşeye oturdum ve etrah seyre koyuldum. Hanımlar, kendilerini göster- mek için büyük bir fırsat ele geçirmiş bulunuyorlardı. Bu fırsat kolay kolay kaçırılır mı? l[tı evli bir hanım, gelinden daha süslü, Tuvaleti son moda. Salona öyle bir girişi, etrafı öyle bir süzüşü var ki, küçük dağlar ben yarattım der gibidir. İşte bir taze ki, gözü genç davetlilerde. Caz her yeni bü dans havasına başladıkça,” ken- disini dansa kaldıracak — birini bekliyor. Bu iştiyakını saklamıya da İüzum görmüyor. Tandık, tanımadık her gencin teklifine derhal memnuniyetle muvafaka* cevabı veriyor ve dansa kalkıyor. F Onun için düğünün — manası far- la dansedebilmekten ibaret. İşte bir dul ki, ne tuvaletin- de, ne dansında genç kızlardan aşağı kalmamıya çalışıyor. Satı- hğa çıkarılmış bir cariye gibi kendisini teşhir ve beğendirmiye çalıştığını gizlemiye bile lüzum görmüyor. Bütün bunları seyrederken hemcinslerimin bu hareketlerini izaha çalıştım. Bu hanımlar bu- raya niçin geliyorlar? Neden bu kadar süse, tuvalete ehemmiyet veriyorlar. — Kend İ — teşhir etmek ve satmak mi? Zaten biraz ince eleyip s&ık dokusa- nız, buradaki hanımlar için başka hikmet bayatı da bul Cemiyet bizi o kada waziyete koymuş ki, zanmaktan ziyade şahsı mekten hoşlanıyoruz. için ne acıklı ve ne feci v. Bu düşüncelerle — okumıyan, okutulmıyan ve gayeleri evlen- mekten ibaret sanılan k zlarımıtı gözümün önüne getirdim. Hem onlara, hem ailelerine acıdım. * Tütün Mubayaası İzmir, (Hususi) — Tütün İahi- sar İdaresinin Urla havalisinde tötün mubayaa edeceği hakkın- daki haberler teyit olunmaktadır. Şehrimiz Tütün İnhisarı Başmü- dürlüğü şimdirlen mubayaa bazır lığına başlamıştır. *Komünistlerin Bir -Silâh Deposu Bulundu Hageu 16 ( Vestfalya ) — Burada bir silâh ve mühimmat deposn — meydana çıkarılmıştır. Birçok kimseler tevkif edilmiştir. Deponun komünistlere ait olduğu zannedilmektedir.