29 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

29 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

<t beyla Gençler İçin Kendimizi Nasıl Unutabiliriz? Geçen gün tesadüf bizi bir basta evine düşürdü, Bu evde 22 yaşlarında bir genç kız, iki se- nedenberi, henüz sebebi meçhul bir bastalıktan yatıyordu. Bütün doktorlara göstermişler, her türlü tedavi çarelerine başvurmuşlar, biçbiri fayda vermemiş. Genç kız, nihayet bir kemik yığını bBalinde nevmit bir halde ya- tıyordu. Bu vaziyete düşmüş bir bed- baht için yapılacak şey, kendisini unutmaktır. Bu genç kız da öyle yapmış, bir müddet yatağının ucuna bir harilta astırmış, bu ha- rita Üzerinde günlerce, aylarca bayali seyatlar tertip etmiş. Bü- tün dünyayı dolaşmış ve bütün dünyayı tanımış. Bugün onun için dünyanın meçhul tarafı kalmamış. Sonra bunda kendisini oyahyacak, ona derdini unutturacak — yeni birşey kalmayınca, yatağına, dün- yada — mevcut — hükumdarların, reisicümhurların, büyük adamla- yın isimlarini havi bir liste astır- mış. Birer birer bunları ezberle- miş. Hayatları hakkında biraz malümat almış. Bu kız kendisini unutmak için en şayanı hayret yolu bulmuştu. Çoğumuz bu kızın vaziyetin- deyiz. Meselâ bir kaza ile gözü- Bü veya kulağını kaybeden ada- gnn halini düşününüz. Bir pen cerenizin dünyaya ebediyyen ka- panması kadar ruha kaşvet veren bir hal olabilir mi? Fakat böyle bir felâkete düşenleri pekâlâ yaşar görüyorur. Onlar da bir müddet bu mahrumiyetin ıstırap- larını çekmişlerdir. Fakat nihayet kendilerini unutma yolunu keş- fetmiş ve ıstıraplarını duymaz halc gelmişlerdir. İstırabın ve felâketin büyüğü küçüğü olmaz. Her felâket ayni Bisbette acıdır. ve ıstırap - verici- dir. Evi yanan bir adamın, çocu- gu ölen bir babanın, işini kay- beden bir İşçinin ıstırabı daha mı azdır?. Hayatın önümüze yığdığı bu ustıraplara karşı elimizde en kuv- vetli silâbımız: Kendimizi unuta- bilmektir. Bu, öyle bir usuldür ki, bizi manen ve ruhan zenginleştirir, nefsimizle, ıstırabımızla — meşgul olmaktan ozaklaştırır. Kendimizi unutma v«ulleri, İn- sana göre değişir. Bunu içkide arayanlar — vardır. İçki derdini arttırır, insanın sefalet ve felâke- tini derinleştirir,fakat yaraya mer- hem olmaz. Bizi daha ziyade bi- ze çevirir. Kendimizi unutmak için, kendimizin haricinde işlerle meşgul olmayı öğrenmeliyiz. Bir Vafat Dörtyol ( Hususi ) — Bir haf- tadanberi basta olan ve Cebek bereket — hastanesinde — yatan kazamız kaymakamı İbr>sim Bey dün vefat etmiştir. İbrahim Bey halkın — teveccüh ve - hürmetini kazanmıştı. Vefatı herkesi müte- essir ve mükedder etmektedir. Hemşeri Yardımı Adanadaki Kayseri - tacirleri aralarında on bin lira kadar bir para - topliyarak fakirlere dağı- tılmak üzere Kayseriye gönder- mişlerdir. MEML Ruslar Verdıklerı Sözü Geçenlerde (Adana) muha- birimizin ( Dört- yol) portakalla- rına ait bir mek- tobunu — neşret- miştik. Muhabi- rimiz, mukavele ile satılan porta- kalların — ihraç edilmemesi yü- zünden tacir ve köylünün sıkıntı içinde bulundu- ğuıııı bildiriyore Bu hususta (Dörtyol) muha- birimiz yeni ma- Iümat — gönder- miştir. Dercediyoruz: Dörtyol ( Hususi ) — Bu sene 120 bin sandık portakal alacak- larını ileri süren Ruslarla ara- mızda bir mukavele yapılmıştı. Mukavele — tarafımırdan — imza edilmesine rağmen Ruslar, bugün yarın diye işi uzatmışlar ve por- Samsunda Bir Teberru Meselesi Samsun ( Husust ) — Yılbaşı tayyare piyangosunun 400 bin Kiralık ikramiyesinin yirmide bir parçası şehrimiz — tüccarlarından Selânikli Dilber Mehmet Bey ailesinden Ayşe Hanıma çıkmıştı. Bazı gazeteler Ayşe Hanımın Himayei Etfal ve Tayyare Cemi- yetlerine mübim — teberrularda bulunduğunu yazmıştı. Yaptığım tahkikata nazaran bu Hanım, cemiyetlere hiçbir. teberruda bu- lunmamıştır. — Ancak — elli İira mıktarında başka bir teberruda bıılunmuıkur HAMİT Amasyada Gençlik Ve Si Spor Hare- ketlerinden Eser Yoktur Amasya ( Hususi) — Elma ve bamya diyarı olan Amasya- mızda gençlik hareketleri çok sönüktür. Birkaç sene evvel mü- teaddit spor klüplerine malik olan kasabamızda bugün maale- sef hiçbir. spor bareketi yoktur. Türkiyenin her kazasında bile spor teşkilâtı yapılırken burada klüplerimiz tamamile — kapılarını kapamış vaziyettedirler. Sporla meşgul olamıyan gençlik vaktini nerede geçirecektir. Koca şehrin tek kütüphanesinden başka bir şeyi yok. Bugün Amasya genç- Hiğinin vaziyeti mühmel bir vazi- yettedir. Hemlen bir gençlik teşkilâtı vücuda getirilmesi artık bir zaruret halindedir K A: Akşehirde Spor Faaliyeti Akşehir ( Hususi ) — Şehrimiz- deki münevver — gençlerden bir kısmı ( Akşehir Gençler Birliği | Spor Yurdu ) iami altında bir spor klübü teşkil etmeye karar vermişlerdir. SON- POSTA KET.HABERLERİ Dörtyoldaki Portakallar EPan İhraç Edilemedi Tutmadı Mı? . <“. .. | takalın ilk mahsclünü almamış- lardır. Buna sebep olarak, getirdik- leri portakal sandığı kerestesinin, ithalâtın tahdidi sebebi ile mem- lekete kabul edilmediğini — ileri sürmektedirler. Şimdi öğrendiği- mize göre Ruslar bizim rortak al- Elâziz (Hususf) — Sakin hava- larda Malatyadan Elâzize doğru gelenler, — buralarda — demiryolu faşaatının hummalı bir faaliyetle ilerlediğini görürler. Şimdi bura- lar karlın —mestur olduğundan faaliyet kısmen durmuştur. Fakat havalar düzelince işler tekrar başlıyacaktır. Elâziz şark vilâyetlerinin için- de temizliği, hbalkının faaliyeti ile temayüz etmiştir. Şehrimizde muntazam otel, gazino ve lokan- talar vardır. Milli bir sermaye ile vücuda getirilen elektrik te- sisatı, ay başından itibaren bütün evlere teşmil edilmiye başlana- caktır. Şehrimizde bir de mezbaha vardır. Etler ve gıda maddeleri daimi surette murakabe altındadır. —a Konyada Üç Kişi Bir Kızı Kaçırmak İstemişler Konya, ( Hususl ) »& Hacce- mil mahallesinden Kara Mustafa arkadaşı Abdurrahman ve Mebh- met namındaki Üüç şahıs hakkın- da, Adile isminde bir bizmetçi kozı cebren kaçırmak cürmünden tahkikata — başlanmıştır. — Adile, Hacısadık mahallesinde -Abdur- rabman Efendinin yanında biz- metçi idi. Soğuk Ve Kar Akşehir, (Hususi) — On beş gündenberi şiddetli kuru soğuk- lar büküm vürüyordu. İki gön- denberi de kar yağmaktadır. | | Elâzizde Elektrık Ve Su ları bugün yarın alacağım — der- ken, diğer taraf- tan başka yerler- de pazarlığa baş lamışlar ve Yafa portakallarını al- mıya karar ver- mişlerdir. Halbu- ki son Türk - Rus Muahedesi mucibince Rus- ların bizden por- takal — almaları Mamgelmektedir. Eğer Ruaslar portakallarımıza karşı yuka- nda bildirdiğim şekilde hare- ket edecek — olurlarsa bu se- ne memleketin bir. milyon Hira gibi mühim bir paradan mahrum kalacağına şüphesiz nazarile bak- mak lâzım gelecektir. Buradaki tacirler salâhiyettar makamların bu mesele e alâkadar olmasını beklemektedirler. H. Bütün Evlerde Elektrik Tesisatı Yapılıyor Elli yataklı emrazı akliye ve asabiye, on beş yataklı emrazı zühreviye bastahaneleri buranın ihtiyacına — tekabül — etmektedir. Mülhakattan Palo ve Çemişkezek kazalarında da — beşer yataklı dispanserler vardır. Fuhuşla melüf olan kadınların ikamet ettikleri yerler sıhhi şe- raiti haiz olmadığından bunlar başka bir yere nakledilecektir. Vilâyetimizin suyu temiz ve içilmiye salih olmakla beraber şebrin ihtiyacına kâfi gelmemek- tedir, Belediye şehre su getirmiye teşebbüs etmiştir. Burada meyhane, gazino ve çalgılı kahvelerin mebzuliyetine rağmen şehrin asayişi çok lyıdıı' SABRİ Edirnede İntihabın Yeniden Yapıl- ması Lâzım Geliyor Edirne, ( Hususi ) — Vilâyet omumi meclisine İntihap edilen Tevfik ve Kâmil Beylerin azalık- ları heyeti umumiyece — kabul olunmamış ve yerlerine yıdek azalardan Fuat ve Ali ğeyleı iotihap edilmişti. Dahiliye Veki- leti yedek azaların kabul edile- ınlyeceğınl ve bu iki münhal azalık için yeniden intibap ya- pılmasını emretmiştir. Bir Konferans Samsun ( Hususi ) — Avukat Halil Vehbi Bey Fırka binasında Avukatlık ve Baro teşkilâtı hak- kanda bir hınhnııı verdi. Söz Aramızda Sinema Sevmemenin Günahı Geçen gün bir ailenin ziyafetik ne davetli idim. Gidip gitmemek- te bir hayli tereddüt geçirdikten sonra davete icabet etmiye karar verdim. İsabet etmişim. Davetli- ler arasında erkekler fazla, ka- dınlar azdı. Şunu da |kaydedeyim ki yemek, o gece orada tanıştır ğım bir karı kocanın şerefine veriliyordu. Ev ve eşyası teokit kabul | etmiyecek — surette - pırıl, piril yanıyor, döşemeci elinden yeni çıktığı anlaşılırdu. İçimde bir sık.ntı hâsıl oldu. Ben, ber nedense, kullanılmış ve insanların olurup kalkmasile biraz da vücutlarının şekline uymuş döşemeleri böyle marangoz elin- den yeni çıkmış, yeni zengin- Kk edası taşıyan eşyaya föwrcih ederim. Yemek taşladı. Şunu da kay- detmeden geçmiyeyim ki, ben, ruhas, şekil ve merasime kıymet verir bir insan değilim. Fakat şekil ve merasime uymıya çalı şanlar — için — cemiyetin — eski- denberi — kabullendiği — kaideleri bilmemeyi de biraz da gi- Tünç bulurum. Yemekte bıçağın sol el, çatalın da sağ el ile kulla- nılması bence kıyamet koparmaz. Fakat manzarası tuhaf kaçar. Benim davetli olduğum ye mektede buna benzer bir bayli hâdise geçti. Davetlileri yemek salonuna evin hanımının çağırması icap ederken bu vazifeyi evin beyi gördü. Kadmların ve erkeklerin sofrada mevki alışları ise bir pevi barem selâmlık manzarası arzediyordu. Sözü uzatmıyayım: Her türlü merasim ve zevahirden hoşlanmı- yan ben, istemiye, istemiye etra- fımı tenkit edici bir tetkik gözile görmiye başladım. Lâkırdı, mews sim tuvaletlerinden, önümüzdeki balolardan, şu veya bu hamımefen- dinin yeni yaptırdığı mantonun renk ve kürkü Üzerinde dol- fıyordu. Bir misafir H. sordu: — Bu sene güzellik Krahçesi niçin intihap edilmedi? İçimizdenbiri cevap verdi: — Talip azmış ta ondan, — Az olsun, çok olsun, ara- larında hakikaten güzel insan yarsa niçin intibap edilmesin? — Demek oöderece güzel de Bi:..bııln H. ortaya şu fikri attı: filmine gittiniz mi? Sual bendenize tevcih edik mişti. Bir an tereddüt geçirdik- ten sonra: — Hayır, dedim. Sinema ile başım pek hoş değildir. — Tuhaf şey, dediler; sine- madan — hoşlanmadığını - söyliyen ilk insan olarak sizi görüyorum. Cevap vermedim. Daha doğ- rusu veremedim. Çünki sinema- dan boşlanmamak günahını bu Hanımefendiye affettiremiyeceği- me kanidim. Başımı önüme eğ- dim. O da, dudaklarını büzdü, başımı çevirdi ve bir daha hiç mi, biç bana hitap etmedi. e iriğğdne İzmirde İatıhap İzmir, (Hususi) — Kazalarda Meclisi umumi intihabatı bitmiş- tir. İzmir merkez kazası iotiha- batı | şubatta yapılacaktır.