29 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

29 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

ge ae AMA A. cara BM LEŞ gr PA e EA A Kari Mektupları Oktruva Ve İzmir Sinemacıları İzmir Belediyesinin, kânunusa- sl bidayetinden beri tatbikine başladığı yeni oktruva (tarifesi yüzünden İzmir ve havalisi sine- macıları ve film tacirleri (opek fena bir vaziyete düşmüşlerdir. İstanbul Belediyesi Avrupadan gelen filmlerin kilosundan bir defaya mahsus olmak üzere 150 kuruş -almaktadır. İzmirde ise filimler İstanbuldan ithal olun maktadır. Şimdiye kadar İzmir Belediyesi gelen filimlerin kilosum- dan 2 kuruş oktruva resmi almakta idi. Bu defa bu resmi 200 kuruşa çıkarmıştır. Ancak böyle bir karar verir- ken filmlerin omahrecini nazarı itibara almamıştır. ayni film İzmire her girişinde 50 lira oktruva Oresmine tâbi tutul- maktadır. Halbuki İzmir ve ha- valisinde öyle sinemalar vardır ki bir haftalık hasılatı ancak 30 biraya baliğ olmakta ve film ki- rası olarak bir haftalık ancak 7,50 lira vermektedir. Bu karar yüzünden böyle bir sinemada okturuva resmi olarak bir filme 50 lira vermiye mecbur tutuk maktadır. İzmir sinema sabipleri ve film tacirleri tarafından İzmir Belediyesine uzun bir izabatname vererek vaziyeti o anlatmışlardır. Fakat iki hafta geçtiği balde el'an bir cevap verilmemiştir. 750 bin nüfuslu İstanbul Bele- diyesi filimlerden oktruva resmi almazken, 150 bin nüfuslu İzmir belediyesinin filimlerin kilosundan 200 kuruş oktruva resmi alması tahammül O edilemiyecek Okadar ağır bir yüktür, Hemirde Elhamra, Majik, Şık, Asrt, Lâle, Ankara, Karşıyaka, Ferah, Beyler sokağı, belek sinemacıları ve Him tacirleri : İçtimai Yardım Geçinmek için hamallık yap- mak istiyen yüksek tahsil tale- besi hakkındaki yazınızı okudum. Bu gibi vaziyetler her memleket- te olabilir. Fakat oralarda ayni zamanda içtimai yardım müesse- #eleri de vardır. İşte bizde olm yan, fakat vücudüne şiddetle ih- tiyaç bulunan şey, bu gibi yar- dım ve imdat müesseseleridir. Meselâ başka (memleketlerde veremle mücadele eden yüzlerce eemiyet vardır. Bizde ise ancak bir tane Ve- rem Mücadele Cemiyeti vardır ki oda para meselesinde kim bilir se sıkmtılar çekmektedir. Bu gi- bi cemiyetleri hükümetten iste- mek doğru değildir. Bunu balk ve millet kendi husus! teşebbüs- lerile vücude getirmelidirler. Esa- sen diğer a memleketlerde öyle yapılmaktadır. Cerrahpaşa Süleyman Ali Cevaplarımız Konya (tüccarlarından o Ali e: Bahsettiğiniz mesele mühim- dir. Tetkik etmekteyiz. Buğday fiatlarının yükselmesini temenni etmekteyiz. * Ankarada Balıkpazarında 23 numara kuyumcu (© Mustafa Edip Beye: Söylediğiniz kitaptaki malü- mat doğrudur. İnce tel ve ince levha olmak hususunda | altın bütün madenler içinde birinciliği almaktadır. o Zalen alınm bir kıymeti de bu hassasından ileri gelmektedir. Bu suretle | SON POSTA (| — Irk Düşmanlığı — Havay Adalarında Askeri Tedbirle İcap Ettiren Hâdisenin Sonu Alındı A | Dün akşam “Havay,, adala- | rından gelen kısa bir telgraf: — “Yerlilerden. birinin katli ile alâkadar olan Amerikalıların (20) şer sene hapse mahküm edildiklerini haber veriyordu. Bilmeyiz, karilerimiz neticesi bu üç satırlık telgrafla bildirilen hadisenin Amerika gazelelerini aylarca işgal ettiğini, hatta Ok- yanusu aşarak Avrupa gazetele- rinde de aylarca sürüklendiğini, Japonyada bile dillerde dolaştı ğını işitmişler midir? Hadise o derece dal, budak salmıştır ki, hiç olmazsa kısa bir surette am latmaya değeri vardır. Bilirsiniz: Amerika “Havay, adaların ele geçirdikten sonra buralarını Japonyaya karşı bir deniz merkezi yaptı. Takviye ettikçe etti, Fakat mülki idare- sini doğrudan doğruya Üzerine almadı, halkına mahdut bir mub- tariyet verdi. Ve ada kısa bir zaman içinde şöhret buldu, Yaz mevsimini geçirmeye gelen Ame- rikalılarla doldu. Ve bunu müte- akıp te Amerikalılarla yerliler İ arasında hâdiseler çıkmaya baş- ! adı, Vak'aların Sehebi.. Herkesin malümudur: Ameri- kalılar siyah veya sarı renkli in- sanları sevmezler, bunları insan addetmezler. İşte aylarca bütün İ dünyayı işgal eden hâdise evvel emirde bu ırk zıddiyetinden çık- miştır. Vak'ayı anlatalım: (Forteskü) isminde zengin bir Amerikalının kızı ve Amerikalı Mülâzim Mister (Massi) nin zev- cesi olan Misis (Margaret) bir gece köşkünden çıkar, maksadı lokantaya gitmektir. Fakat yolda taarruza uğrar. Bunlar, çukulata renkli Havaylı gençlerdir. Kadın hasta ve baygın bir halde kur- tulur. Kocası arkadaşlarile birlik- te mütecavizleri aramıya çıkar, bulamaz. Bir Gün Sonra... Fakat ertesi gün garip bir tesadüf o mütecavizleri meydana çık rır: Şehrin en büyük cad delerinden birinde, bir otomobil memnü bir sür'atle koşmaktadır. Polis hâdiseyi görmüştür. oFa- i kat tutması mümkün değil İ dir. Yalnız o swrada otomobil ile bir kamyon srasında hafif bir müsademe olmuş ve otomobil kendiliğinden durmuştur. İçinde beş kişi vardır. Bunlardan biri Japon, ikisi Çinli, ikisi de Havay- hıdur. | o Tahkikat Neticesinde. Bir gece evvel Amerikalı ka- dına taarruz edenlerin beş kişi oluşu nazarı dikkati celbeder, ! şüphe uyandırır. Ve tahkikat se m Mülâzim Massi ve tecavüze uğrıyan karısı Anası ve öldürülen “Tavaylı Havay suları Amiralı Prat ve ve Havay Valisi Lavrers ticesinde taarruzu yapanların bun- lar olduğu anlaşılır. Hapse atılır lar. Habbeyi kubbe yapan Ame- rika gazetelerinin bu hâdiseden ne kadar istifade ettiklerini tah- min edersiniz. Maafib tesadüf te 9 Şubat Matbuat Balosu — Makel eslonimında — Zengin bir progrsmls mükem- mel bir surette verilecek ola» Matbuat. Balosu pok göğide de- vetlileri topliyascak ve pek saşip olacaktır. Ressam ve sen stkörlarimizin bu husustaki mesaisi bilhasan şa- yanı kayittır. Diğer taraftan baloda yerli mallarımızın nefasetini teşhir için Matbuat Balosu pek güzel bir saba olacaktır Şimdiden yerli mah tecirlerimiz müracattle hediyeler vermek su- retile muzaheretlerini vadetmek- tedirler. Bu bediyerler biçbir be- del mukabili olmaksızın baloya gelen davetliler aramuda tevzi edilecektir Güzel kotiyonlar hazırlanmıştır. Sağda ve solda Havaglı gençler, şarkı söyligerek, gülerek eğleniyorlar. Ortada: Amerikalı kadınlar deniz banyolarında gazetecilere » (o eder. Ortaya yeni bir hâdise çıkar. Garip Bir Muhakeme Mütearrızlar mahkemeye ve- rilirler, İsticvap edilirler. Fakat hâdise cinayet mahiyetinde oldu- ğu için kararı verecek olan Jüri heyetidir. Jüri heyeti de ekseri- yetle yerlilerden müteşekkildir. .sticvabın bitamını müteakıp bu heyet müzakere salonuna çe- kilir, saatlerce kapanır, sonra dışarıya çıktığı zaman mahkeme reisine; Heyetimizin azası verilecek kararda mutabık kalamamıştır, | der. Mahkeme reisi de muhake- .| meyi birkaç ay sonraya talik eder ye maznunları kanunun emrine uyarak kefalete raptedip serbest birakır, Yeni Bir Hâdise... Aradan bir müddet geçer, bir gün bir polis memuru bir otomobilin mutattan fazla sür'atle koştuğunu görerek düdük çalar. Otomobil © durmaz. Polis ateş eder. Otomobilin lâstiği patlar ve polis arkadan yetişir; — Niçin bu kadar huzk gidi- yordunuz? Otomobilin içinde bulunan üç kişi hiç cevap vermeden aşağı inerler. Polis otomobilin bakar. Büyük bir paket görür. Açıp bakar, paketin içinde bir ceset vardır, ve bu ceset bir müddet evvel kadına taarruz et- tiği için tutulan beş kişiden biri- dir. “Honolülü, adası © halkın- dandır. Bahriye Askerleri Polis bu üç kişiyi karakola götürür, orada höviyetleri anla şar. Bir Amerikalı bir mülâzim, diğer ikisi de babriye nefer- teridir. Bunlar taarruza uğrıyan beyaz kadının intikamını almıya karar vermişler, adamı bularak; — Seni hâkim istiyor. De- mişler, bir otomobile bindirmiş” ler ve yolda öldürmüşlerdir. >» Halk hâdiseyi haber alınca karakolun önünü doldurur. İçeri girmesi, katilleri linç etmesi ihti- mali vardır. Fakat limanda duran Amerika filosundan bir müfreze söngülü asker iner, mülâzim ile iki Omeferi (o muhafaz« (altında zırhlıya götürür. » Amerika halkı bu katilleri bir nevi kahraman addetmiştir. Kem dilerini hediyeye boğmuştur. Yukarda dercettiğimiz telgraf işte bu muhakemenin neticesini bildirmektedir. Fakat acaba be- az kadına taarruz eden beş Kişiden el'an berhayat olan dör- dünün akıbetleri nedir? İşte oram meçbul, içine | | Küvanmpani Bilmecemiz * |Geçen Bilmece- miziu Doğru Halledenler (Dünkü nöshamızdan devam ) Gazi Osmanpaşa Örtamele tebi yedinci sınıftan 236 Halâk, Ortaköy 23 üncü mektep talebe- sinden 19 Hatice Süreyya, Be- yazıt Erkek Muallim Mektebi talebesinden 32 M. Kemal Bey ve Hanımlar. Birer Adet Albüm Kazananlar Ankara Erkek lisesi birinci sınıftan 29 Mükerrem, Çankırı Ortamektep Müdür muavini Fahri Bey kerimesi Süheylâ, İstanbul Yedinci mektep talebesinden 183 Hıfziye Mustafa, Ankara Kız lisesi talebesinden 473 Sıdıka, dak Avukat Tevfik iy Naci, İstanbul Lise talebesindem 819 Mustafa Ragıp, Salihli Gaf- fur zade Ali Osman Ef, kerimesi Naciye, Ankara Meçhul Asker Mektebi Müdürü İhsan Bey oğlu Remzi Oktay, İnegöl İcra Me- muru Kemal Bey vasıtasile Salâ- hattin, İstanbul Hayriye Lisesi talebesinden 250 Necdet, Son Posta Klüp azasından 808 Cemil, Adana Gazi İlkmektebi talebe- sinden Gil Neriman, Ankara Erkek Lisesi ikinci sımftan 172 M. Orhan, Kanlıca 36 ncı mektep beşinci sınıftan O180 Feridun, Gelenbevi Ortamektebi talebe sinden 98 Mehmet, Gelenbevi Ortamektebi ikinci sınıftan 19 Münir, Edirne Tütün İnbisarı müdürü Derviş Bey kızı Gülseren, Kuleli Askeri Lisesinden 730 M. Recep Erenköy Dördüncü | İllkmektep talebesinden 110 İhsan, İstanbul Şekieiyeri 12 inci mektepten 247 zaffer Bey ve Hanımlar. ui Birer Adet Kitap Kazananlar Ankara Erkek lisesi ikinc sınıftan 115 Mustafa, Adana Or- ta mektebi birinci sınıftan 350 Âdil, Adana Lise üçüncü snf talebesinden 127 Hikmet, Eyüp Orta mektebi talebesinden 101 Sadiye, Ankara Kız lisesinden 232 Nanme, Adans Ticaret mektebi ikinci sınıftan 231 Hik kat, Edirne Gazi ilk mektebi dördüncü O sınıftan 76 Yasef; Uzunköprü Mimar Hayrettin mek- tebi 4 öncü sınıftan Nergis, İs- tanbul 44 öncü İlkmektep dör düncü sınıftan 269 Fikri, Kın toprak Cami sokak 27 numarada Sacit Cevdet, Bilecik Avukat Hakkı Bey oğlu Burhan, Çem- berlitaş Kâtipsinan caddesinde 9 numarada Muazzez, Bursa Hac Ali zade ilk mektebinen dördüncü sınıfta 240 Hüdayi, Konya Er kek Lisesinden 636 M. Agik Ankara Erkek lisesi ikinci se niftan 49 Kenan, Gazi Osmanpaşa Ortamektebi talebesinden 2-3 Mehmet, Ankara Erkek lisesi ikinci sınıftan 633 Ahmet, Eyöp Ortamektebi (o talebesinden 57 Fuat, Ankara Ortamektebi birinel sınıftan 152 Salih, Cağaloğlu ceridehane sokak 13 pumarade Rasin Osman Beyler. Birer Adet Defter Kazananlar Maltepe yol e inden 2520 M. m, İsta Terzilik mektebi talebesinden 26 Şevket, Pertevniyal lisesi tar lebesinden 107 Nakiddin, İstas- ilkmektep (4 fincü bul Birinci sınıftan Nüzhet, (| İstanbul 44- ikinci — #nftan nçö mektep 93 Nüveyyet Kemal, Galate Sen » Benova (omektebi ote lebesinden 26 Merinos (Yani, Manisa Gazi ilkmektebi üçüncü sınıftan 272 Nezihe, Kuleli Aş keri lisesi dokuzuncu sınıftan 343 Tekin, Adana ortamektep birinci sınıftan 189 Sabahattin, Gazi Osmanpaşa — ortamektebi ikinci sınıftan 562 Kemal, Anke- 4 Davamı 11 indi sayfada)