13 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

13 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Beynelmilel Sahada ! Para Meselesi Geçen gün Pöti Pariziyen ie- minde Bbir Fransız gazetesi bize, maliye dersi veriyor son- ra da Tütün İnhisarının işleti- mesinl Fransızlara devretme- mizi tavsiye ediyor. Biz, bu arip vaziyet bakkında fazla Elı şey söylemeden sadece karllerimizin â yazmayı muvafık gördük: Şerif Bey ( Aksaray Lünga eaddesi 71 ) Dünyada iktısadi buhrandan şikâyet etmiyen hiçbir millet kalmadı. Bu buhranı — yenmek için her devlet iktısadi ve mali tedbirler alıyor. Ba bühran dal- gası bizim — memleketimize de geldi. Fertler — gibi devletlerin de ikraz ve istikraz yapmaları tabii birer haktır. Tütün inhisarının bir Amerikalı grupa satılması münasebetile Pöti Pariziyen ga- zetesinin yaptığı beynelmilel jur- nalcılığı pek bayağı — buldum. Tefeci — bangerlerin — fikirlerini Beşreden bu gazete hâlâ Türki- yeyi müstamere veyahut yarım idr: etmiş Mâsyonları ve imtiyazları kırmış bir memlekettir. Dahili siyasetini tedvir ederken masraf İistesini onlara göstermiye hiçbir vakit mecbur olmıyacaktır. Bu gibi gazeteler kafalarından bu kötü zihniyeti silmeyince bizi hâlâ anlamadıklarına hükmederiz. * Necmettin Şükrü Bey ( Mehmetpaşa pokuşu 72) “Tütün inhisarının bir Ameri- kalı grupa — verileceği — şayiası Üzerine insafsız Düyunu Umumi- yeciler ve gazcteleri faaliyete eçtiler. Türkiyede kendi zaam- ca müsait bir devirde açıldı- Eını kani oluyorlar, Sarf nokta- yını kontrol etmek ile bize para vereceklermiş. Biz o İimti- yaz rincirlerini kırıncaya kadar neler çektik neler?.. Türkiye bileklerine öyle bir zincir dal vurduramaz. Türkiye tam mana- sile müstakil ve bhür bir devlet kurmuştur. Bu istiklâl ve hürri- ti kabul ve tasdik eden dev- letlerle her türlü iktısadi alış ve- rişlerde bulunabilir. Bizi- hâlâ Sultanlar Türkiyesi — tanıyanlarla içimiz yoktur. * Ahmet Kudsi Bey ( Sultanahmet Flruz- 35 ) Pöti Pariziyen — gazetesinin bezirgânca yazdığı yazıyı ben de okudum. Sultanların keyfi ve sefa- hati için alınan paraların ağır faizlerini ödeye ödeye canımız çıkıyor. Bizim bu civanmertliği- mizi kabul ederek lehimize yaz- mazlarsa — bari süküt etmeleri Kâzimgelen bu gazetelerin çirkin neşriyatına omuz silkmekten baş- ka ne yapılabilir. AA LT e ASAT TT — Piyanko Bahtiyarları Dün - çekilen ön ikinci tertip Tayyare piyankosunun İkinci keşi- desinin bahti- yarları öğre- nilm ekte dir. | Büyük ikram- ye olan 35000 lirayı kazanan- lardan biri Mehmet Bey isminde bir kavaftır. Çarşı- kapıdaki dük- kâninda çalış- maktadır. Di- Kavaf MEHMET B. ğeri de yine şehrimizde kâtip Necati Bey isminde bir xattır. Her iki bahtiyar da hisselerine isabet eden ikramiyeleri dün almışlardır: Hiddetli Bekçi Vekilharcın Sopa İle Başını ü Patlatmış Kanlıcada —oturan Prenses Rukiye Hanımın köşkünde bek- cilik yapan Süleyman Ağa ken- disini Prensese — şikâyet - eden vekilharç Ali Efendi ile kavga etmiştir. Bekçi dün iyi su ge- tirmekte olan vekilharcın önüne çıkmış kalın bir sopa ile adamcağı- zı başından ağır suürette yara- lamıştır. Drahmi Düşüyor Dün Borsada Sekiz Kuruş Sukut Etti Alınan haberlere göre Yu- nanistan bhükümeti altın esasını terketmek — fözeredir.. Bu ha- berler üzerine bir hafta evvel borsada 20 tanesi 43 kuruştan muamele güren drahmi dün (35) kuruşa düşmüştür. Altın esası terkedildiği takdirde drahmi çok sukut edeceğinden, bu esasın terkinden evvel Yunanlılarla mu- kavele yapmış olan ihracat tacir- lerimiz vaziyetten çok müteessir ve mutazarrır. olacaklardır. İlha- lât tacirlerimiz ise piyasada ucuz drahmi bulmak suretile — evvelce drahmi üzerine yaptıkları kavelelerden kazanacaklardır. Konya Valiliği Tütün Inbisarı Başmüfettişi Raşit Beyin Konya valiliğine tayininden bahsedilmektedir. mu- SON ' POSTA Üat Tacirlerin Bir Endişesi Eski Borçların Tediye- sinde Zarar Dünki nüshamızda bir kari- miz, İthalâtın tahdidi dolayısile çekilemiyen — mallara ait bono bedellerinin İngiliz lirasının bu- günkü fiatı olan (825) kuruş üzerinden değil, o zamanki fialı olan 725 kuruş üzerinden öden- mesi için hükümetin tedbir alma- sını temenni ediyordu. Yaptığımız tahkikala göre, bono bedelleri İngilizin bugünki fiatı Üzerinden ödendiği takdirde idhalât tacirlerimiz mühim zarar- lara ugrayacaklardır. Vaziyet ile alâkadar bir kıstim zevat bu hu- susta alınacak tedbir olmadığını söylemekle beraber idhalât me- ı Azılı Ciğerci İki Kişiyi Yaraladıktan Sonra Teslim Oldu Galatada ciğercilik eden Riza isminde bir arnavudun, ciğerci Sabriden 30 lira alacağı varmış. Riza dün Sabriden alacağını istemiş, bu yüzden aralarında bir kavga çıkmıştır. Riza bıçağını çekerek Sabriyi birkaç yerinden yaralamış ve kaçmıştır. Riza, ka- çarken yolda kendisini yakala- mak istiyen Petro ismindeki şahsı da tehlikeli surette yarala- yıp firara devam etmiştir. Bu azılı ciğercinin peşine düşen bekçi Rüşen Ağa Tepebaşında Rizaya ateş etmiye başlamıştır. Hayatının — tehlikede — olduğunu gören Riza bu suretle teslim o- miya mecbur olmuştur. Yaralı Öldü Bir müddet evvel Asmalımes- citte muhtarın kahvesinde Kara- hisarlı Şerif isminde birisi, Tur- kuvazda çalışan Rüştüyü meçhul bir sebeple tehlikeli surette ya- lamıştı. Rüştü dün hastahanede ölmüş, Şerif de tevkif edilerek adliyeye verilmiştir. Düyunu Umümiye Tahvili Düştü Düyunu muvehhide - tahvilâtı bir hafta evvel Avrupada 31 franga: bizim para ile beheri 64 kuruşa yükselmişt. Her ne- dense dünkü Avrupa telgrafları 26,75 frank Üzerine gelmişi, bu- nun Üzerine bu tahvilâtm beheri borsada 54 kuruş üzerine mua- elem görmüştür. Görüy_orlar selesinde alımacak umumi karar ve tedbirlerin ilerisi için bu sa- hada müessir olacağı fikrinde- dirler. Diğer taraftan dün mali ve ticari mabafilde, ithalâtın tahdidi usulünün tatbikinden sonra mem- leketin gördüğü fayda ve zurar- ları tespit için Ankarada meb'us ve mütehassıslardan bir komisyon teşkil edileceği hakkında bir şayia deveran et- miye başlamıştır. Harict Ticaret Olisi müdürü Cemal bey dün vaki olan davet üzerine derhal Ankaraya gitmiştir. Kaçakçılar Esrarcılar Ağueeııdı Sorguya Çekilecek İhtisas Mahkemesi - salâhiyeti harici görerek Müddiumumiliğe verdiği esrar kaçakçılarından Pa- nayot, İstefanidis ve şoför Fehmi Ef, ler dün ikinci müstantiklik tarafından isticvap edilmişlerdir. Müstantik, Panayot ve İstefanidis hakkında tevkif müzekkeresi kes- miş ve şoför Fehmi Ef, yi serbest bırakmıştır. Otomobilin — sahibi Cemal Bey de şoförünün tahliye- si Üzerine otomobilin kendisine geri verilmesini Müddeiumumiliğe müracaat ederek istemiştir. Ka- çakçıların muhakemesine ağır ce- za mahkemesinde bakılacaktır. Mühürlü Telefon Belediye Müfettişlerinden Ali Yaver Beyin mühürlü telefonun- dan istenilen fazla mükâleme tah- kikatının Beyazıt Merkezince bi- tirilerek Müddeivmumiliğe veri- diğini yazmıştık. Müddeiumumtlik dün tahikat evrakını Müstantik- liğe tevdi etmiştir. Hayat Pahalılığı Ticaret odası İstatistik Büro- sunun yaptığı — istatistiğe göre hayat kânunusanide kânünuevve- le nazaran yüzde bir pahalılaş- mıştır. Yine bu istatistize naza- ran hayat 1914 senesine nazaran yüzde 1203 pahalıdır. | irelerin tevhidi | mişti. Bu hususta mürekkep Günün Tarihi İnhisarlarda Tasfi- ye Nasıl Olacak? İnhisar idarelerinde bir kısım da- münasebetile — bazı memurların açıkta kalacağı — yazıl- eni bir. kadro hazırlanmış gibidir. Verilen malüma- | ta göre tütün, tuz ve müskirat inhi- sarlarının memurin, hukuk, Levazım, teftiş, muhasebe, satış, husus? kalem, murakabe ve diğer bazt merker — şu- beleri ve mülhakat başmüdürlükleri tevhit edilecek, bu süretle birçok memur açıkta kalacaktır. Bunlara kanunen muayyen ikramiyeler veri- lecektir. Yeni lrak Söfiri Yeni Irak Sefiri Emir Zeyt Cenap- dün Ankarada Relsicâmhur Hze itimatnamesini takdim etmiştir. Mısırda Türk Tütünü 150 milyon İngiliz lir; li bir şirket Mısırda Türk tütünü İğle- mek ve satmak hakkının kendisine verilmesini — istemiştir. Müzakerat tereyan eltmektedir. Borç Tecili İsveç Grupile Müzakere Devam Ediyor Şimendifer İnşaatını deruhte eden İsveç - şirketile bu seneye ait borç taksitlerinin tecili için — başlanılan müzakere Ankarada ilerlemektedir. Dün Ankaraya giden şirket müdür« lerinden iki zat, müzakerelerin bir itilâf ile neticeleneceğini aöylemişlerdir İş İstiyenler Dün elli kadar işsiz tütün ame-« lesi vilâyete müracaat ederek kendi- lerine İş temin edilmesi ricasında bulunmuşlardır. Bu hutusta faaliyete geçilmiştir. Ziraat —Vakâletinde Ankaradan — bildirildiğine — göre Ziraat Vekâ etinde, Vekâletin uğraş- tığı işler için ayrı ayrı ihtisas şube- leri teşkil edilmiş, bu şubelere mü- tebassıs amir ve memurlar - getiril- miştir. Bir Rüşvet Maznunu Bir Ermeniden 20 İira rüşvet almakla maznun sabık komiser mu- avini Hâmit Hayri Ef. dün ağırceza- da sorguya çekilmiş, müddelumum! teeziyesini İstemiştir. Ticaret Odasında İstanbul Ticaret Odası kongresi dün Üçüncü toplantımını yapmıştır. Toplantıda İhracat mallarımızın her biri için birer ihraç nizamnamesi, köylüler arasında İstihsal ve kredi kooperatifleri tesisi etrafında görü- şülmüştür. İki Defa İntihar Etmiş Agop isminde bir gazete müvezzli dün Babrâli civarındaki evinde ken- dini asarak intihar etmiş ve ölmüş- tür. Bu adam bir bafta evvel de kendini denize atmış, fakat kurta- rılmış İdi. ları l Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan Bey Ve:Terzi ' 1: Komşu — Hasan Bey, haydi bu sefer de Beyoğlu terzilerinde bir esvap vaptırayım, dedim. 90 liraya. 2: Komşu — Bir terziye gittim, 90 liraya bir esvap ısmarladım, Hasan Bey, l 3: Komşu — Fakat bak şu elbiseye... 41 Hasan Bey — Ayol, bu terzi seni Pantalon, ceket daracık... Adeta vücu- | giydirmemiş, soymuş, komşu, soymuş! dumu örtmiyor, dışarıda bırakıyor.