13 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

13 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

MÖR LT VÇTT PNT T SAOŞAĞT — — — — ' SON POSTA Hergün Başkaları Ne Diyorlar? Toprak istihsalâtile, fabrika istihsalâtı arasındaki eşya fiatle- rinde —görülen — muvazenesizlik hakkında diğer salâhiyettarlar ne diyorlar? Belediye İktısat Müdi- riyetine, buhran ile mücadele etmek üzere getirilen, ve iktısat işlerindeki vukufile tanınan Bele- diye İktısat Müdürü Asım Sürey- ya Bey diyor ki: “Bugünkü — Buğday köylüyü — kurtarmaması mesele- sine — gelince, bu, — kismen köylünün pahalı yaşamasından ilerigelmektedir. — Köylü şekeri pahalı yiyor, Amerikan bezini pahalı giyiyor, hulâsa bn gibi ihtiyaçlarını pahalıya temin edi- yor. Bu gibi masnu' eşya fiatle- rini indiremez miyiz? Bence me- selenin bir tetkik cephesi de budur. Bu yoldan yürümekte gçok fayda görüyorum.,, * Buğday meselesini en iyi tetkik etmiş olan Hamdi Bey diyor ki: * Memlekette eşya — fiatleri arasında, para kıymetleri ara- sında —büyük — müvazenesizlik- ler vardır: toprak istihsalâtı, sa- nayi istihsalı karşısında tamamen himayesiz kalmıştır.Hükümet ted- birlerile — sanayi istihsalâtını, inhisar mevaddını, nakliye ta- rifelerini vesaireyi cihan piya- sasındaki — umümli — fiat — düş- künlüğünden — kurtarmış ve bu suretle dünyadaki buhra- aın memleketimizde bu sahadaki tesirlerini hemen hemen sıfıra indirmiştir. Fakat ziraat istihsali- miz böyle midir? Bilâkis bunlar tihan piyasasındaki düşük fiatlere karşı — himayesizdir. - Herşeyde piyasa ve fiat, hükümet tarafından tanzim edilmiş ve yükseltilmiş olan bir memlekette, yalnız ziraat istihsal ve eşyasınım himayesiz bırakılmasının, iktısadi ve içtimal buhranlar vücude getirmesinden daha tabil ne olabilir?,, 4 Ziraat mütchassısı Şükrü Hü- seyin Bey diyor ki: * Memleketimizde ötedenberi her iktısadi sınıf himaye gördüğü halde rençperimiz milli hayattaki mevkiinin —içlimat ve iktısadi ehemmiyeti nisbetinde himaye edilmemiştir.,, Bu — Mütaleaların — birleştiği nokta, sanayi eşyasının himaye edilmesine ve fiatlerin yükseltil- mesine mukabil, köylünün ve köy istihsalâtının himayesiz kal- dığıdır. Hariciye Vekili Kıral Boris Hz. Tarafından Kabul Edilecek Sofya, 13 (Hususi)— Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey bugün Saat Üüçte Kıral Boris Hz. tara- findan kabul edilecektir. Mali Rapor Halk Fı;âğı—g—rupunda Müzakere Edilecek sankara, 13 (Hususi) — Halk firkan Mali tetkik komisyonunun f rladığı raporun salı günü irka grupunda müzakeresi ihtimal filhilindedir. Olmadığı takdirde “nbe veya cumarlesi günü r>ektir. fiatinin | Sayfa 8' özün Kısası - — —==-=-———v——-|———==— ı .Son Postanın Resimli Makalesi * Medeniyet * ı ! — İlk insanlar vahşi hay- vanlarla mücadele eder, onları öldürebildikleri müddetçe yaşıya- bilirlerdi. Bu, onların medeniyeti idi. 2 — Sonra Mısır, Roma, Yunan medeniyetleri gibi büyük medeniyet- ler doğdu. Bunlarda da binlerce insan köle gibi kullanılır, ehramlar yaptırılırdı. Bu da, onların medeni- yeti idi. ZĞ N 3 — Bugün de insonlarin birlbir. lerinl öldürmek için bin bir vesile icat ettiklerini ve bin bir silâh keş- fettiklerini görüyoruz. Her vesileden latifade ederek biribirlerini boğazla- dıklarına şahit oluyoruz. Bu da, bu- günün medeniyeti, e — — ——— — SON TELGRAF HABERLERİ Çin Jenerali Şankayşek Es- rarengiz Şekilde Zehirlendi Londra, 13 (D. Hususi) — Tokyo- dan haber veriliyor: Buraya gelen son haberlere göre Çin kumandanı Jeneral Şankayşek ağır ve ümitsiz surette hastadır. Söylendiğine göre hüviyetleri henüz tesbit olunamıyan bazı meçhul şahıslar Jeneralın yemeğine gizlice ze- düşmüştür. hir katmışlar ve Şankayşek bu yemeği yedikten sonra zehirlenerek yatağa Londra, 13 (D. H.) — Amerika hükümeti, Japon askerlerinin Şanghayı terk ve tahliye etme- sini temin maksadile Fransa, İtalya ve İngiltere ile mesai iştirakine karar vermiştir. Japonya, Çin Hükümetine Yeni Bir Muharebe Notası Verdi Moskova, 12 (A. A.) — Tas ajansına Şangkaydarf bildiriliyor: Japon konso- losu Nankindeki Çin makamatına gön- derdiği bir notada, mezkür makamları Japon aleyhtarı harekete müzaheret et- mekle itham eylemiş ve bu hareket de- etmektedir. vam ettiği takdirde Şanghaydakine mü- şabih askeri hürekete tevessül edileceğini bildirmiştir: Japon filosunun Nankin mıntakasındaki beklenilmiyen faaliyeti halk arasında büyük endişeler tevlit (Gece yarısına kadar gelen baberler B incl sayfamızdadır) Dünyanın En Zengin Adamı Kendini Oldürdü! Kibrit [î;ql_ı Kalbine Kurşun Sıktı Paris, 13 (A, A.) — Dün Amerikadan buraya gelmiş olan kibrit kıralı ve dünyanın en zengin adamı İsveçli Kröger, — bugün apartımanındaki odasında kalbi bir revolver kurşunu ile delinmiş olduğu balde ölü olarak bu- lunmuştur. Revolver, yanı başın- da bulunuyordu, Kröger, bir takım işler hak- kında görüşmek üzere sabahleyin bazı İngiliz, Fransız ve Amerikan bankerlerine randevu vermiş idi. Krögerin — reisi bulunduğu şirketin ikinci reisi ile mumai- leyhin dostları kendisinin randevu mahalline — gelmediğini görerek ——— İSTER İN kında bulandırarak düşmanlık uyandırmal apartımana gitmişler. ve muma- ileyhi giyinmiş oOlduğu halde yatar vaziyette bulmuşlardır. ölümün anf olmuş olduğu zannediliyor. Krögerin dostları kendisini ölü olarak buldukları zaman maşı henüz soğumamış idi. — Masanın — Üzerinde — üç mektup vardı. Bunlardan birin- cisi hemşiresine, ikincisi Krö- ger — şirketinin ikinci reisine üçüncüsü de mütevelfanın Stok- holm'de oturmakta olan — şahst bir dostuna hitaben yazılmış idi. Müntebir, bu — mektuplarda hayattan yorulmuş ve birkaç ay- danberi içinde bulunmakta oldu- ğu müşkülâttan bıkmiş, usanmiş olduğunu izzh ediyor. Krögerin ölümü malt maha- filde ve iş âleminde büyük bir heyecan tevlit etmiştir. Paris, 13(A. A) — Gazete- ler, Krögerin milyonlarca borç bırakmış olduğunu - istihbarlarına atfen yazmaktadırlar. Salâhiyettar bir zat müntehirin düçar olduğu müşkülâtı - mumaileyh tarafından ikrazatta bulunulmuş olan bazı memleketlerin moratoryom ilân etmiş olmaları olduğunu söylemiş- tir. Bu intihar ve iflâstan bilhassa Amerika Bangerleri — müteessir olacaklardır. AN, İSTER İNANMA! Firari yüzellilikler, Türkiye aleyhinde propaganda | Başmuharrirliğe Necati Rifat isminde biri getirilmiş; yapmak, haricin fikrini memleketimizin ahvali hak- | Fakat müstcar isim kullanan bu adam aslen bir Mu- in Pariste | sevi Imiş. Başmubarriri bile bir Türk olmyan bu bir gazete neşrediyorlar. Adı “ Serbest Türkiye , dir. | gazetenin, artık Türk olduğuna ve türklükle alâkası Bu gazetenin mesleği Meşrutiyetçi ve Kıraliyetçi imiş. | bulunduğuna; İSTER İNAN, İSTER İNANMA! Lindberg Ve Çocuğu P. &. Yükseldikçe tehlikelere maruz bulunuyoruz. Yıldırım ve kasırga tunâuh. sivrilenleri tehdit ediyor. Lindberg gibi, yalmz, yüksek hava tabakalarında değil, şöhre- tin yüksekliklerinde de sivrilenler iki kat tehlikeye maruzdurlar. Ni- tekim, koca Bahrimuhiti aşan bu tayyarecinin karşısına en büyük denizlerden daha büyük düşmanlar çıktı: Amerika haydutları. & Kör ve vahşi tabiat, bu zeki ve medeni Amerika eşkıyası kadar hain değilmiş. Eski bir mevzu üstünde yeni- den düşünelim: Medeniyette iyilik ve kötülük beraber terakki edi. yor, İşte Amerika medeniyetinin iki çocuğu: Mucit Edison ve cani Alkapon, işte Bahrimuhbiti aşan Lindberg ve onun u nu aşıran ıIşiıııerı'lulı mı'lğuî İkiside ayni toprağın oğulları, ikisi de meden! vasıtalardan isti- fade ederek maksatlarına ulaşı- yorlar; birl tayyare ile Bahrimu- hiti aşıyor, öteki — otomobille çocuğu aşırıyor. Bundan alacağımız ilk ders nedir? Medeniyeti bir gaye say- mamak. Medeniyet, sadece bir vasıtadır; iyiliğe ve — kötülüğe ayni derecede yardım eden şur ursuz bir vasıta. Ve medeniyet insanı barbar olmaktan asla me netmiyor. Elinde mavzerle dağ yollarını bekliyen şakinin koş- koca Nevyork şehrinde otome bille bir çocuğu kaçıran me- dent hayduttan farkı hiç yok« tur. Medeniyet, manevi tekâmülla beraber gitmedikçe, bütün Ffennl keşifler, gıyıı ve şerre ayni de- recede alet olan manasız oyun- caklar halinde kalacaktır. Madde. ye tapanlar ve maddenin bir va» sıta, olduğunu unutanlar, yani Lindberg ve — bütün vatandaş- ları, iki mel'un haydut karşısın- da kollarını kavuşturup ağlamaya mahkümdurlar, A Hamiş « Son münakaşa dolayısile üç gün evvel yazıp “Son Posta,, tahrir müdürlüğüne tevdi ettiğim yazının meşrolunmamasına, bazı meslekdaşlarımın tavassutu Üze- rine, muvafakat ettim. Esasen intişar eden son yazımdan sonra, mukabil taraf, iddiasında ısrar etmemiş bulunuyordu. Kanlı Cinayet Ankara Cinayeti Nasıl İrtikâp Edildi? Ankara 13 (Hususi) — Bura- da iki gece evvel yapılan cina- etin, pek feci bir şekilde irti- ılp edildiğini son tahkikat mey- dana çıkarmıştır. Kımıs, Erzü- rumlu Kâmil, Dursun ve Baron ismindeki katiller, cinayetten bir gn evvel maktul Fahreddin , den iş İstemişler, iyi kalpli bir adam olan maktul bunlara kendi evinde iş göstermiştir. O gün çalışan katiller gecelin Fah- reddin Ef. ile ahvali âlemden konuşurlarken birdenbire üzerine saldırmışlar ve zavallıyı boğaz- lamışlardır. Biraz sonra içeriye zevcesi girmiş, şerirler bu sefer kadın- cağızı da öldürmüşlerdir. Katiller cinayetten sonra el- lerini geçirdikleri para vesaireyi alarak savuşmuşlardır. Sabahleyin Fahreddin Efendinin küçük toru- nu eve gelmiş, kanlı manzarayı görünce korkudan tüyleri Örpermlş ve hemen evine giderck baber ver miştir.Katillerin özerlerinde BO0 lıra ile yüzük ve küpe gibi eşya bu- lunmuştur. ,